Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade aan spullen in je woonhuis. Wij vergoeden schade door onder andere brand, diefstal, inbraak, vandalisme, neerslag, overstroming, inslag van hagelstenen, storm, lekkage, aanrijding en omvallen van bomen. Schade door vallen en stoten is niet standaard verzekerd. Wil je dat wel? Dan kan dat met de keuzedekking Allrisk.

Wat is verzekerd?

Alle spullen in je huis, zoals meubels, TV's, boeken, apparatuur, keukengerei, serviesgoed, kleding, gordijnen, sieraden, kunst, verzamelingen, muziekinstrumenten, sportuitrustingen.

Verzekerd bedrag

Je inboedel is zonder maximum tegen nieuwwaarde verzekerd. Op je polisblad staat dan ook geen verzekerd bedrag. Wel gelden voor bepaalde spullen in je woonhuis maximale vergoedingen, zoals voor sieraden en (audio)apparatuur of vergoeden wij de schade naar dagwaarde.

Contra-expertise na schade

Wil je een eigen expert inschakelen? Dan krijg je de redelijke kosten daarvan vergoed. De expert moet zich wel houden aan de Gedragscode Expertiseorganisaties of vergelijkbaar deskundig zijn op het gebied van schadevaststelling. Neem over de vergoeding van deze kosten vooraf contact met ons op.

Sieraden

Sieraden zijn standaard tot  6.000 verzekerd, ook tegen diefstal. Heb je een hogere waarde aan sieraden en wil je die verzekeren? Je kunt het verzekerd bedrag optioneel verhogen tot maximaal  10.000.

(Audio-) apparatuur

Audio-, video-, beeld-, foto-, film-, computerapparatuur is standaard tot  15.000 verzekerd, ook tegen diefstal. Heb je een hogere waarde aan deze apparatuur en wil je die verzekeren? Je kunt het verzekerde bedrag optioneel tot maximaal  20.000,  30.000 of  40.000 verhogen.

Keuze: mobiele elektonica

Je mobiele elektronica is zowel binnen als buiten je huis verzekerd in Nederland voor schade door plotselinge en onvoorziene gebeurtenissen, zoals schade door vallen en stoten, diefstal of vernietiging. Let op: verlies is niet meeverzekerd.

Keuze: verhuur

Je kunt kiezen uit de opties ‘maximaal 3 kamers’ of 'het gehele woonhuis'. Je bent verzekerd als:

- Er een schriftelijke of digitale huurovereenkomst is tussen jou en de huurder waaruit blijkt wie de huurder is.

- Je zelf in het woonhuis woont, wanneer je kamers verhuurt

- Je verhuurt aan 1 persoon of 1 gezin, wanneer je je hele woonhuis verhuurt

Keuze: kostbaarheden verlies en buitenshuis

We vergoeden de bijzondere bezittingen, zoals sieraden, buitenshuis tot maximaal  7.500.

Wat is niet verzekerd?

Schade door onder andere aardbeving, constructiefouten, grondverzakking, scheurvorming, dieren, ondeskundig uitgevoerde werkzaamheden, onvoldoende onderhoud, onvoldoende voorzorgsmaatregelen en schade die geleidelijk is ontstaan is niet verzekerd.

Vallen en stoten

Schade door vallen en stoten is niet standaard verzekerd. Wil je dat wel? Dan kan dat met de keuzedekking Allrisk.

Spullen buiten huis

Je inboedel is buiten je woonhuis niet verzekerd. Maar we vergoeden wel schade aan je tuinmeubelen in de tuin door diefstal, inslag van hagelstenen en storm. Ook vergoeden wij schade aan je huurders- of eigenarenbelang. Bijvoorbeeld schade door storm aan je schutting of tuinhuis.

Verhuur

Indien het primaire doel van de woning is om deze te verhuren zien wij dit als zakelijk gebruik. In deze situatie is schade aan de inboedel van de woning niet verzekerd.

Fraude, opzet, strafbare activiteiten, molest

Je bent niet verzekerd als je bij het afsluiten van de verzekering of bij schade fraude pleegt. Of als er bij schade sprake is van opzet of roekeloosheid of criminele en strafbare activiteiten. Je ben ook niet verzekerd als de schade het gevolg is van molest of een atoomkernreactie.

Glas

Schade aan de ruiten in je woonhuis is niet verzekerd. Wil je dat wel, bijvoorbeeld omdat je een huurhuis hebt en je zelf een glasverzekering moet afsluiten? Dan kan dat met de keuzedekking Glas. Deze dekt de glasschade in geval van gebroken ruiten in je woonhuis door vrijwel alle oorzaken.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Waterschade is niet altijd gedekt. Bijvoorbeeld als de waterschade ontstaat door lekkende voegen of kitnaden of als neerslag binnenkomt door openstaande ramen of deuren.

Eigen risico

Je kiest zelf je eigen risico:  0,  100 of  500 per gebeurtenis. Hoe hoger je eigen risico, hoe lager je premie.

Overstroming

Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden geen schade door water doordat een dijk die beschermt tegen overstromingen uit zee, een groot binnenwater of een grote rivier is bezweken, overgelopen of gefaald.

Woonaard

Is je woonhuis een recreatiewoning, (voormalige) boerderij, monument, stacaravan, woonboot, woonwagen of studentenkamer? Dan kunnen we je geen Inboedelverzekering Ik kies zelf van a.s.r. aanbieden

Inboedel op een ander adres of in je auto

Je inboedel is 3 maanden beperkt verzekerd in andere gebouwen. Deze termijn begint zodra je inboedel zich in een ander gebouw bevindt. Na deze termijn ben je niet meer verzekerd. Heb je Allrisk verzekerd? De allriskdekking geldt niet voor je inboedel in een ander gebouw. In deze situatie geldt alleen de Basisdekking.

Overstroming primaire waterkering of buitendijks

Overstroming is niet altijd verzekerd. Schade door water dat helemaal of gedeeltelijk afkomstig is van de zee of een binnenwater doordat een primaire waterkering is bezweken, overgelopen of gefaald, vergoeden wij niet. Hiervoor kan een beroep worden gedaan op de Wts (Wet tegemoetkoming schade bij rampen).

Diefstalbeveiliging

Voor je spullen en sieraden kunnen we aanvullende beveiligingsmaatregelen eisen om diefstal te voorkomen.

Waar ben ik gedekt?

Deze verzekering dekt schade aan je inboedel in je woonhuis in Nederland. De keuzedekking Mobiele elektronica dekt schade aan je mobiele elektronica in heel Nederland. De keuzedekking Kostbaarheden verlies en buitenshuis dekt schade aan je kostbaarheden overal ter wereld.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. Werk volledig mee bij de schadeafhandeling. En geef veranderingen in je situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je betaalt je premie per maand. Betalen kan alleen via een automatische incasso.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de ingangsdatum die op de polis staat en geldt voor een jaar. Betaal je de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste verzekeringsjaarjaar kun je de verzekering dagelijks opzeggen via je a.s.r. account of onze klantenservice. De verzekering stopt per de eerstvolgende maandelijkse verlengingsdatum.