Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Met deze verzekering krijg je juridische hulp van DAS Rechtsbijstand bij een onverwacht, verzekerd conflict.
Je bent standaard verzekerd voor de dekking "Consument en Wonen". Dit kun je uitbreiden met de volgende keuzedekkingen: Verkeer & Vakantie, Persoon & Familie, Werk en Fiscaal & Vermogen.
Denk aan hulp bij conflicten als medewerker in loondienst (Werk) en als verkeersdeelnemer (Verkeer & Vakantie)
Met de Module Verkeer & Vakantie krijg je juridische hulp als je schade wilt verhalen die je in het verkeer hebt opgelopen. Bijvoorbeeld schade die je als fietser hebt opgelopen.
Je krijgt juridische hulp als je letselschade buiten het verkeer hebt opgelopen. Bijvoorbeeld bij een arbeidsongeval of door een medische fout. Heb je de keuzedekking Verkeer meeverzekerd? Dan krijg je ook juridische hulp bij letsel die in het verkeer is ontstaan.
Je krijgt juridische hulp bij een conflict over huur, (ver)koop of (ver)bouw van je woning. Of conflicten met buren of de overheid over je woning. Dit valt bij ons onder de module "Consument en Wonen".
Heb je een vakantiewoning in het buitenland? En wil je hiervoor ook juridische hulp bij eventuele conflicten krijgen? Kies dan onze keuzedekking "Fiscaal en Vermogen".
Met de module 'Werk' krijg je juridische hulp bij een conflict met een werkgever of uitkeringsinstantie.
Je moet hiervoor ook de module "Consument en Wonen" afsluiten.
Je krijgt juridische hulp als je een conflict hebt over spullen die je koopt. Of over bijvoorbeeld een vakantieboeking of met dienstverleners (energie en telecom). Dit valt bij ons onder de module "Consument en Wonen".
Juridische hulp bij een conflict over een erfenis, conflicten die te maken hebben met je taken als vrijwilliger of scheidingsmediation. Dit valt bij ons onder de module "Persoon en Familie".
Let op: Je hebt alleen recht op scheidingsmediation als je de module ‘Persoon & Familie’ 3 jaar of langer is meeverzekerd.
Juridische hulp bij een beroepsprocedure tegen de Belastingdienst. Of bij een conflict over een recreatiewoning in het buitenland.
Voor deze verzekering geldt geen eigen risico.
Er is alleen een eigen risico van toepassing bij de vrije keuze rechtshulpverlener.
Je krijgt alleen hulp als het conflict en de behoefte aan juridische hulp tijdens de looptijd van de verzekering is ontstaan. Heb je een verschil van mening met DAS over de behandeling van jouw zaak? Dan kun je een beroep doen op de geschillenregeling.
Voor deze verzekering geldt geen wachttijd
Er is één uitzondering: heb je een echtscheidingsconflict en is daar mediation bij nodig? Dan krijg je alleen hulp als je 3 jaar of langer de module "Persoon & Familie" mee hebt verzekerd.
We hanteren een maximum van € 60.000 bij eventuele bijkomende kosten, zoals proceskosten en de kosten van externe deskundigen bij een verplichte procesvertegenwoordiging.
Soms hanteren we voor elke zaak een minimum belang.
Als jouw conflict voor de rechter komt, mag je zelf een rechtshulpverlener kiezen. Kies je een eigen advocaat in plaats van hulp van een jurist van DAS, dan gelden speciale voorwaarden.
Ben je verplicht om je in de procedure te laten bijstaan door een advocaat, dan worden de kosten vergoed tot het externe kostenmaximum. Ben je hiertoe niet verplicht? Maar je kiest voor een advocaat in plaats van de specialist van DAS? Dan heb je een beperktere dekking voor de kosten.
Je bent verzekerd bij conflicten in Nederland. Voor sommige conflicten heb je ook dekking in Europa en landen rond de Middellandse zee. Voor extra zekerheid kies je voor werelddekking.
De werelddekking is van toepassing bij sommige conflicten. Bekijk hiervoor de polisvoorwaarden.
Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. Werk volledig mee bij de schadeafhandeling. En geef veranderingen in je situatie zo snel mogelijk door.
Houd je je niet aan de verplichtingen en schaad je onze belangen? Dan kan dat gevolgen hebben. Wij kunnen een schade dan afwijzen en/of je verzekering aanpassen. Bijvoorbeeld de premie of de polisvoorwaarden. Of we kunnen zelfs de verzekering beëindigen.
Je betaalt je premie per maand. Betalen kan alleen via een automatische incasso.
De verzekering begint op de ingangsdatum die op de polis staat en geldt voor een jaar. Betaal je de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.
Na het eerste verzekeringsjaar wordt de verzekering automatisch met een jaar verlengd met de mogelijkheid om maandelijks per de verlengingsdatum op te zeggen.
Na het eerste verzekeringsjaarjaar kun je de verzekering dagelijks opzeggen via je a.s.r. account of onze klantenservice. De verzekering stopt per de eerstvolgende maandelijkse verlengingsdatum.