Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze aanvullende verzekering vergoedt schade aan inzittenden en hun spullen bij een verkeersongeval met je verzekerde auto. Wil je deze verzekering bij ons afsluiten? Dan moet je auto ook bij ons verzekerd zijn. Dit is een aanvullende verzekering op je autoverzekering. Is de schade door een andere verzekering gedekt? Dan geldt die verzekering.

Wat is verzekerd?

Wij vergoeden schade door een verkeersongeval dat je krijgt als je in je verzekerde auto zit. En ook in de directe nabijheid van de auto. Wanneer je in- of uitstapt, onderweg de auto repareert of medeweggebruikers helpt. Of wanneer je aan het tanken bent of de accu voor de aandrijving oplaadt.

Extra informatie

Je bent ook verzekerd als je zelf aansprakelijk bent, of als onduidelijk is wie aansprakelijk is.

Letselschade

Loopt een verzekerde inzittende door het verkeersongeval letsel op, of raakt deze invalide? Dan vergoeden wij bijvoorbeeld:

- zijn verlies van arbeidsvermogen;

- de medische kosten die zijn zorgverzekeraar niet vergoedt;

- kosten bij overlijden (zoals uitvaartkosten);

- zijn smartengeld;

- kosten voor huishoudelijke hulp

Extra informatie

Wij stellen de schade vast op grond van Afdeling 10 van Titel 1 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek. Daarin staat ook beschreven wat onder smartengeld en affectieschade valt.

Materiële schade

Wij vergoeden schade aan je bagage, kleding of spullen in de auto.

Extra informatie

We vergoeden schade aan spullen uit je particuliere huishouding. We vergoeden geen schade aan zakelijke spullen.

Overlijden

Als de bestuurder of de passagier overlijdt, dan vergoeden wij bijvoorbeeld de extra kosten voor levensonderhoud van de erfgenamen, affectieschade en de uitvaartkosten.

Extra informatie

We vergoeden alleen de uitvaartskosten als de kosten niet onder de begrafenisverzekering vallen. Wij stellen de schade vast op grond van Afdeling 10 van Titel 1 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek. Daarin staat ook beschreven wat onder affectieschade valt.

Uitkering bij invaliditeit

Raakt een verzekerde inzittende blijvend invalide door het verkeersongeval? Dan vergoeden wij zijn schade zoals hierboven onder ‘Letselschade’ is aangegeven.

Smartengeld

Bij letselschade vergoeden wij smartengeld van de getroffen verzekerde inzittende. En affectieschade voor zijn naasten. Bij overlijden vergoeden wij affectieschade voor de nabestaanden van de getroffen verzekerde inzittende.

Extra informatie

Wij stellen de schade vast op grond van Afdeling 10 van Titel 1 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek. Daarin staat ook beschreven wat onder smartengeld en affectieschade valt.

Verzekerd bedrag

We vergoeden maximaal € 1.000.000 per gebeurtenis voor alle getroffen verzekerden samen.

Extra informatie

Is er meer dan 1 verzekerde die schade heeft? En is de totale schade hoger dan het verzekerde bedrag? Dan verdelen wij het verzekerde bedrag over de getroffen verzekerden evenredig aan de schade die zij hebben.

Wat is niet verzekerd?

  • Je bent bijvoorbeeld niet verzekerd als de bestuurder rijdt zonder rijbewijs of niet rijbevoegd is. En ook niet bij misbruik door de bestuurder van alcohol, geneesmiddelen of drugs. En je bent ook niet verzekerd als je niet op een officiële zitplaats zit.

Geld, cheques, creditcards

Geld, cheques, creditcards en betaalpassen zijn niet verzekerd.

Schade aan auto

Schade aan de auto, caravan of aanhanger is niet verzekerd. Je kunt de schade aan de auto zelf verzekeren via Casco-Allrisk dekking van onze autoverzekering.

Fraude, opzet, strafbare activiteiten, molest

Je bent niet verzekerd als je bij het afsluiten van de verzekering of bij een schade fraude pleegt. Of als er bij schade sprake is van opzet of roekeloosheid of criminele en strafbare activiteiten. Je bent ook niet verzekerd als de schade het gevolg is van molest of een atoomkernreactie.

Extra informatie

Onder molest verstaan we: binnenlandse onlusten, burgeroorlog, gewapend conflict, muiterij, oproer en opstand.

Verhuur, lease of zakelijk gebruik

Je bent niet verzekerd voor een verkeersongeval tijdens verhuur of lease van je verzekerde auto aan een ander. Of als je de auto zakelijk gebruikt. Bijvoorbeeld voor vervoer van personen of vracht tegen betaling, waaronder koeriersdiensten.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Maximale vergoeding

Bij lichamelijk letsel vergoeden we maximaal de schade die je zou kunnen verhalen op een persoon die aansprakelijk is voor de schade. Ook als je in jouw situatie niemand aansprakelijk kunt stellen.

Geen veiligheidsgordel

Heb je geen verplichte veiligheidsgordel om? Dan is de uitkering 25% lager. Dit geldt alleen voor schade door lichamelijk letsel.

Meer personen op een officiële zitplaats

Zitten er meer personen op een officiële zitplaats dan is toegestaan? Dan vergoeden wij ieder zijn schade naar verhouding van het aantal toegestane en het aantal aanwezige passagiers.

Waar ben ik gedekt?

Deze verzekering dekt schade in de landen die zijn vermeld op de Groene kaart van je verzekering en die niet zijn doorgekruist. Praktisch gezien zijn dit de landen van Europa en Israël, Marokko en Tunesië.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt of je hebt schade, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. Doe aangifte bij strafbare feiten, zoals diefstal. Werk volledig mee bij de schadeafhandeling. En geef veranderingen in je situatie zo snel mogelijk door.

Extra informatie

Houd je je niet aan de verplichtingen en schaad je onze belangen? Dan kan dat gevolgen hebben. Wij kunnen een schade dan afwijzen en/of je verzekering aanpassen. Bijvoorbeeld de premie of de polisvoorwaarden. Of we kunnen zelfs de verzekering beëindigen.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je betaalt je premie per maand. Betalen kan alleen via een automatische incasso.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de ingangsdatum die op de polis staat en geldt voor een jaar. We verlengen je verzekering telkens met een jaar. We kunnen de verzekering stoppen, bijvoorbeeld als je de premie niet op tijd betaalt of bij fraude.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste verzekeringsjaarjaar kun je de verzekering dagelijks opzeggen via je a.s.r. account of onze klantenservice. De verzekering stopt per de eerstvolgende maandelijkse verlengingsdatum.