Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Heb je een reis geboekt, maar kun je onverwachts niet gaan? Dan vergoedt deze verzekering de reissom/(boekings)kosten die je al hebt betaald en niet terugkrijgt. Ook als je een reis moet afbreken, of bij een vertraging op de heenreis van meer dan 8 uur, of de gemaakte kosten als één onderdeel van je zelf samengestelde reis niet doorgaat, zoals een geboekte losse hotelovernachting of vliegticket, worden vergoedt.

Extra informatie

Je kunt kiezen voor een maximaal verzekerd bedrag voor annulering van € 1.500 of € 2.500 of € 5.000 per persoon per reis. Je bent alleen verzekerd voor Doorlopende Annulering als je de dekking hebt afgesloten voor het moment dat je een reis of accommodatie gaat boeken, of uiterlijk binnen 14 dagen nadat je de reis of accommodatie hebt geboekt. 

Wat is verzekerd?

Op deze kaart staan de belangrijkste annuleringsredenen. Je krijgt ook een vergoeding bij een vertraging op de heenreis van meer dan 8 uur.

Gezondheid

We keren uit bij overlijden, een ongeval, ernstige acute ziekte of onverwachte medische behandeling van de verzekerde(n). Of als je door medische complicaties bij je zwangerschap niet kunt reizen. En dit moet optreden nadat je je reis hebt geboekt, en zonder dat je dat bij het boeken kon zien aankomen.

Familie

Wij keren uit bij ernstige ziekte, letsel door een ongeluk of overlijden van een naaste familielid, huisgenoot of zakenpartner. 
Onder naaste familieleden verstaan we eerste en tweedegraads familieleden.
Ook verzekerd is het overlijden van een derdegraads familielid tijdens je reis of maximaal twee weken voor vertrek.

Extra informatie

Familie in de eerste graad zijn: echtgenoten, geregistreerde partners, (schoon)ouders, kinderen (inclusief pleeg- en stiefkinderen), schoonzonen en schoondochters; 
Familie in de tweede graad zijn: broers, zwagers, (schoon) zussen, grootouders en kleinkinderen.
Familie in de derde graad zijn: ooms, tantes, kinderen van je broer/zus, overgrootouders en achterkleinkinderen.

Werk

We keren uit als je de reis annuleert omdat je een nieuwe baan hebt gekregen en daardoor niet op reis kunt. Of als je buiten je schuld ontslagen bent. Of als je voor je werk plotseling terug moet (noodgeval).

Woning

We keren uit als je de reis annuleert omdat je onverwacht een huurwoning toegewezen krijgt. Of als je schade hebt aan je woning. Of als je een woning koopt of verkoopt die 30 dagen voor je reis wordt opgeleverd of overgedragen en je dit niet kon zien aankomen.

Zelf samengestelde reizen

Heb je zelf alle onderdelen van je reis, los van elkaar, geboekt? En valt er één onderdeel uit waardoor je hele reis niet door kan gaan? Dan krijg je een vergoeding voor alle reisonderdelen die uitvallen.

Ramp op de reisbestemming

Annulering van de reis of voorzetten van de reis in aangepaste vorm wegens natuurgeweld, terrorisme, onlusten, stukgaan geboekte vervoer en plotselinge, onaangekondigde staking is verzekerd. 

Extra informatie

De kosten worden alleen vergoedt als de vervoerder, verhuurder en/of reisorganisatie de kosten voor annulering niet vergoedt en niet voor vervanging kan zorgen en je de overige onderdelen van de reis ook daadwerkelijk direct annuleert. Ook vergoeden we tot maximaal het verzekerde bedrag. 

Goede vriend(in)

We keren ook uit als tijdens je reis of maximaal twee weken voor je vertrek een goede vriend(in) overlijdt. Je kon dit bij het boeken niet zien aankomen.

Wat is niet verzekerd?

  • Als je de reden van de annulering op het moment van het aanvragen van de verzekering kon zien aankomen en zonder dat je de reden bij het boeken kon zien aankomen. 

Epidemie / Pandemie / Besmettelijke ziekte op reisbestemming

Annulering van je reis vanwege het uitbreken van een epidemie, pandemie, besmettelijke ziekte met aantoonbare gezondheidsrisico’s op je reisbestemming of een negatief reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken is geen verzekerde gebeurtenis.

Zakenreis

Je bent alleen verzekerd als jouw reis een recreatieve bestemming heeft. Zakelijke reizen zijn dus niet verzekerd. Je bent wel verzekerd tijdens een stage, studie of vrijwilligerswerk in het buitenland.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Maximale vergoeding

Het maximaal te kiezen verzekerde bedrag voor annulering is € 1.500, € 2.500 of € 5.000 per persoon per reis.

Eigen risico

Voor deze verzekering geldt geen eigen risico. 

Maximum aantal verzekerden

Op de doorlopende annuleringsverzekering mogen maximaal tien verzekerden verzekerd worden.

Annulering, uitstellen of onderbreking door je reisgenoot

Je bent alleen verzekerd voor je kosten als:
• Je reisgenoot een eigen annuleringsverzekering heeft die zijn of haar kosten dekt, maar niet die van jou; en
• Je reisgenoot is getroffen door een van de verzekerde oorzaken op je polis; en 
• Jullie samen heen en terug zouden reizen.

Waar ben ik gedekt?

Je kiest zelf voor dekking in Europa of Wereld.

Extra informatie

Kies dekkingsgebied (Europa) als je op vakantie gaat binnen Nederland, Europa inclusief de Azoren, Madeira, de Canarische eilanden, Turkije en Groenland en de volgende niet-Europese landen aan de Middellandse Zee: Algerije, Egypte, Israël, Libanon, Libië, Marokko en Tunesië.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Bel bij schade altijd zo snel mogelijk de Alarmcentrale. En je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken (goed op je spullen passen). Geef veranderingen in jouw gezinssamenstelling of reisgedrag zo snel mogelijk door.

Hoe en wanneer betaal ik?

Je kunt kiezen of je je premie maandelijks of eenmaal per jaar betaalt. Betalen gaat via een automatische incasso.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. De verzekeringstermijn is 1 jaar. Daarna wordt de verzekering elk jaar automatisch met 1 jaar verlengd. Je kunt jouw verzekering na het eerste jaar dagelijks opzeggen. Je bent verzekerd tot en met de dag waarop jouw verzekering stopt.

Extra informatie

Wij kunnen ook de verzekering stoppen. Bijvoorbeeld als je jouw premie niet op tijd betaalt, bij fraude of bij een bovengemiddeld aantal claims.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste jaar kun je de verzekering dagelijks opzeggen via ing.nl/verzekeren of telefonisch via 020 22 888 88.