Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Met deze ING Rechtsbijstandverzekering krijg je juridische hulp als je als privépersoon een onverwacht conflict hebt. De module 'Consument' is verplicht. Verder kun je kiezen uit de modules 'Wonen', 'Werk, Inkomen en Pensioen', 'Verkeer', 'Belasting en Vermogensbeheer' en 'Mediation bij echtscheiding'.
De rechtshulp wordt uitgevoerd door de juristen die in dienst zijn van DAS Rechtsbijstand.
Je kunt deze verzekering afsluiten als alleenstaande of als gezin/samenwonend. Bij de dekking 'Verkeer' zijn ook de bestuurder en de inzittenden verzekerd.
Met de module 'Verkeer' krijg je juridische hulp bij onder andere een conflict over letselschade of schade aan je (motor)voertuig, als die is ontstaan in het verkeer. Ook ben je verzekerd bij conflicten over aan- of verkoop, reparatie, revisie of verzekering van je motorrijtuig, aanhangwagen of pleziervaartuig.
Afhankelijk van het conflict kan er sprake zijn van een maximum vergoeding van de kosten.
Met de module 'Consument' krijg je juridische hulp bij onder andere een conflict als je letsel hebt opgelopen buiten het verkeer. Bijvoorbeeld als het letsel of ziekte is ontstaan op of in verband met je werk in loondienst, of als het letsel komt door fouten die zijn gemaakt bij een medische behandeling of medische verzorging. Letselschade na een aanrijding is onderdeel van de module 'Verkeer'.
Afhankelijk van het conflict kan er sprake zijn van een maximum vergoeding van de kosten.
Met de module 'Wonen' krijg je juridische hulp bij een conflict dat te maken heeft met je woning. Zoals bij huren, tijdelijke verhuur, een verbouwing en bij koop of verkoop. Bij conflicten met de plaatselijke of lokale overheid of je buren. Of voor je tweede woning als die bestemd is voor je eigen gebruik.
Afhankelijk van het conflict kan er sprake zijn van een maximum vergoeding van de kosten.
Met de module 'Werk, Inkomen en Pensioen' krijg je juridische hulp als het gaat om een conflict op het gebied van arbeidsrecht (bijvoorbeeld een conflict met je werkgever), sociaal verzekeringsrecht (bijvoorbeeld een conflict met het UWV) of pensioen (bijvoorbeeld een conflict over de hoogte van je pensioenopbouw of pensioenuitkering).
Met de standaardmodule 'Consument' krijg je juridische hulp als je een conflict hebt over spullen of diensten die je voor jezelf koopt. Bijvoorbeeld een conflict over een aangekocht meubel, een keuken of een vakantieboeking. Maar ook conflicten over rekeningen voor energie en telefonie.
Met de standaardmodule 'Consument' krijg je juridische hulp bij conflicten die te maken hebben met jou persoonlijk of de verhouding tussen jou en je kinderen (adoptie- /stief- /pleegkinderen). Bijvoorbeeld over het wijzigen van je naam of het erkennen van een kind. Of hulp bij een conflict over een erfenis.
Je krijgt alleen juridische hulp bij een conflict over een erfenis als de overledene is gestorven nadat je rechtsbijstandverzekering is ingegaan.
Met de module 'Belastingen en Vermogensbeheer' krijg je juridische hulp als je een conflict hebt met bijvoorbeeld de belastingdienst of over de aan- of verkoop van je aandelen.
Met de module 'Mediation bij echtscheiding' zijn de kosten van bemiddeling (mediation) bij een echtscheiding verzekerd tot € 3.000. Je hebt alleen recht op mediation bij het stoppen van je huwelijk of geregistreerd partnerschap als je huwelijk of geregistreerd partnerschap tenminste drie jaar heeft geduurd.
Als je alleen advies nodig hebt, kun je bellen met DAS. Vaak ook als het conflict niet is gedekt.
DAS verleent de juridische hulp. DAS heeft 800 gespecialiseerde juristen in dienst, waaronder ruim 50 advocaten. DAS geeft advies over je juridische positie, voert onderhandelingen en correspondentie met de tegenpartij en verleent als het nodig is bijstand in een procedure bij de rechter.
Je krijgt geen juridische hulp bij zakelijke conflicten.
Als je verhuist naar het buitenland, ben je niet meer verzekerd vanaf de dag dat je niet meer in Nederland woont.
Je krijgt geen juridische hulp als de schade is ontstaan voordat je deze verzekering afsloot. Of als de feiten waardoor je conflict is ontstaan, plaatsvonden voordat je deze verzekering afsloot. Ook krijg je geen juridische hulp wanneer je kon verwachten dat je deze hulp nodig had toen je deze verzekering afsloot.
Je krijgt geen juridische hulp als je het conflict kon voorkomen zonder dat dit nadeel voor je zou opleveren, maar je dit bewust niet hebt gedaan. Daarnaast krijg je geen juridische hulp als je het conflict bewust hebt veroorzaakt om er een voordeel mee te halen dat je anders niet zou hebben gehad.
Datzelfde geldt als je bewust de wet hebt overtreden en daardoor betrokken bent in een strafzaak, of het verwijt krijgt dat je opzettelijk een misdrijf hebt gepleegd.
Je krijgt geen juridische hulp als DAS vindt dat er geen redelijke kans meer bestaat dat je gelijk krijgt.
Als je de module 'Werk, Inkomen en Pensioen' aanvraagt en een Sociale Verzekeringsuitkering ontvangt of in aanvraag hebt, dan geldt er een periode van 2 jaar waarin je nog geen gebruik mag maken van deze dekking. Voor de module 'Mediation bij echtscheiding' geldt een periode van 1 jaar. Voor de andere modules geldt geen wachttijd.
Zodra de verzekering is ingegaan, zijn conflicten die daarna ontstaan voor de overige modules direct verzekerd.
Er zit geen maximum aan de kosten die de medewerkers van DAS maken voor je juridische hulp. Je krijgt ook juridische hulp als je zaak over een klein bedrag gaat. De drempel waarvoor je juridische hulp ontvangt is standaard € 0. Ook je eigen risico is € 0.
Externe kosten worden standaard vergoed tot € 60.000, bij scheidingsmediation tot € 3.000. Externe kosten bij het verhalen van schade door een verkeersongeval en bij strafzaken worden onbeperkt vergoed. Externe kosten zijn bijvoorbeeld de kosten van een rechtshulpverlener die niet in dienst is van DAS, griffierecht, kosten van getuigen en kosten van deskundigen.
Als het komt tot een administratieve procedure of procedure bij de rechter vraagt DAS je om een advocaat te kiezen. Dit is in de wet geregeld. Je kunt dan kiezen voor je eigen specialist / advocaat van DAS óf voor een externe advocaat. DAS licht je hierover tijdig en duidelijk in.
Voor gerechtelijke of administratieve procedures waar je volgens wet- en regelgeving niet verplicht bent om een advocaat in te schakelen, geldt een maximale vergoeding per gebeurtenis. DAS betaalt, als onderdeel van het kostenmaximum, voor de behandelkosten (honorarium inclusief kantoor- en overige kosten) maximaal € 12.500.
Je krijgt geen hulp van een mediator bij het beëindigen van een huwelijk of geregistreerd partnerschap als je huwelijk of geregistreerd partnerschap minder dan drie jaar heeft geduurd.
Je krijgt ook geen hulp bij een conflict over alimentatie die je moet betalen aan je ex-partner of die je ex- partner aan jou moet betalen, of als DAS tijdens hetzelfde huwelijk of partnerschap al eerder een scheidingsmediation heeft vergoed.
Is een borgsom nodig voor je vrijlating in een strafzaak in het buitenland, of om een buitenlandse overheid je eigendommen te laten teruggeven? Dan kan DAS je een borgsom van maximaal € 50.000 voorschieten. De strafzaak moet dan wel verzekerd zijn met deze verzekering.
Je moet de waarborgsom die DAS heeft voorgeschoten terugbetalen. Krijg je het geld terug van de buitenlandse overheid? Dan is het geld bestemd voor DAS en ben je verplicht DAS daarvoor te machtigen. Ook moet je alle medewerking verlenen die nodig is om het bedrag terug te krijgen.
Je krijgt met de module 'Verkeer' alleen juridische hulp bij conflicten over de aankoop van je motorrijtuig of vaartuig als je deze gekocht hebt met BOVAG-garantie of een daarmee overeenkomende garantie.
Dat is afhankelijk van de module en het soort conflict. Je bent in ieder geval verzekerd voor conflicten in Nederland. Soms heb je dekking in Europa en de landen rond de Middellandse zee en soms in de hele wereld.
In de polisvoorwaarden staat van elke dekking precies beschreven waar je voor welk conflict verzekerd bent.
Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Doe aangifte bij een aanrijding of aanvaring en bij een strafbaar feit of verlies. Meld schade zo snel mogelijk. Geef veranderingen in je gezinssituatie zo snel mogelijk door.
Je kunt kiezen of je je premie maandelijks of eenmaal per jaar betaalt. Betalen gaat via automatische incasso.
De verzekering begint op de datum die op de polis staat. De verzekeringstermijn is een jaar. Daarna verlengen we elk jaar automatisch je verzekering. Je kunt de verzekering dagelijks opzeggen. Je bent verzekerd tot en met de dag waarop je verzekering stopt. Wij kunnen ook de verzekering stoppen. Bijvoorbeeld als je je premie niet op tijd betaalt, bij fraude of bij een bovengemiddeld claimgedrag.
Direct na het afsluiten kun je de verzekering dagelijks opzeggen via ing.nl/verzekeren of telefonisch via 020 22 888 88.