Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Met deze verzekering krijgt u juridische hulp bij een onverwacht conflict. U krijgt dan hulp van de rechtshulporganisatie die wij inschakelen.

Wat is verzekerd?

U bent verzekerd voor juridische hulp door de rechtshulporganisatie bij een juridisch conflict of dreigend juridisch conflict. Maar alleen als er een redelijke kans op succes is. En het conflict verzekerd is binnen het onderdeel van de rechtsbijstandverzekering die u heeft gekozen.

Keuze: verkeer

U kiest zelf of u de dekking Ongeval & Verkeer meeverzekerd. Met deze dekking krijgt u juridische hulp bij het verhalen van schade die u in het verkeer hebt opgelopen. Bijvoorbeeld schade aan uw auto door iemand anders.

Keuze: letsel

U kiest zelf of u de dekking Ongeval & Verkeer meeverzekerd. Met deze dekking krijgt u juridische hulp bij het verhalen van letselschade op een ander. Bijvoorbeeld na een aanrijding, arbeidsongeval, of door een medische fout.

Keuze: wonen

U kiest zelf of u de dekking Consument & Wonen meeverzekerd. Met deze dekking krijgt u juridische hulp bij een geschil over (ver)huur, (ver)koop of (ver)bouw van uw woning. Of bij een burenruzie.

Keuze: werk en inkomen

U kiest zelf of u de dekking Werk & Inkomen meeverzekerd. Met deze dekking krijgt u juridische hulp bij een geschil met uw werkgever of uitkeringsinstantie. Bijvoorbeeld bij een geschil over uw salaris of pensioen.

Keuze: aankopen

U kiest zelf of u dekking Consument & Wonen meeverzekerd. Met deze dekking krijgt u onder andere juridische hulp als u een geschil hebt over spullen die u koopt. Of bij geschillen over bijvoorbeeld een geboekte vakantie of bij het afnemen van diensten (bijvoorbeeld een energiemaatschappij).

Keuze: familie en relaties

Met de dekking Familie & Vermogen krijgt u juridische hulp bij een geschil over personen- of familierecht. Ook is er dekking voor (echtscheidings)mediation.

Keuze: fiscaal en vermogen

Met de dekking Familie & Vermogen krijgt u krijgt u juridische hulp bij een procedure tegen de Belastingdienst. Of hulp bij een conflict dat te maken heeft met aandelen of beleggingsadvies.

Wat is niet verzekerd?

U bent onder andere niet verzekerd voor een conflict dat is ontstaan of dreigt te ontstaan voor de ingangsdatum van de dekking die u heeft gekozen. Of als u het conflict te laat meldt waardoor de behandeling moeilijker is geworden.

Uw bedrijf

Conflicten die te maken hebben met uw bedrijf, kantoor of praktijk zijn niet verzekerd.

Opzet

U krijgt geen juridische hulp als u wordt verweten dat je opzettelijk een misdrijf hebt gepleegd, als u bewust de wet hebt overtreden of opzettelijk schade hebt toegebracht.

Overheidsregels

Niet verzekerd zijn conflicten die te maken hebben met het bestrijden van verdragen, wetten, regels en besluiten van de overheid die voor iedereen gelden of gaan gelden. Bijvoorbeeld als u het niet eens bent met de grondwet.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Voor alle dekkingen behalve Ongeval & Verkeer geldt een wachttijd van 3 maanden. Maar niet voor contracten die u sluit na de ingangsdatum van de dekking.

Keuze rechtshulpverlener

Het kan zijn dat het conflict voor de rechter komt in een gerechtelijke of administratieve procedure. U mag zelf bepalen wie deze procedure voor u voert. Daarbij gelden speciale voorwaarden.

Extra kosten

Er zit een maximum aan de extra kosten die de rechtshulporganisatie vergoedt voor uw juridische hulp. Extra kosten zijn verzekerd tot  50.000,- per gebeurtenis. Gaat het om een conflict buiten de EU? Dan worden de kosten vergoed tot  10.000,-.

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt altijd in Nederland. Afhankelijk van de dekking bent u ook in de Europese Unie of Wereldwijd verzekerd. In onze polisvoorwaarden leest u in welke landen of gebieden u hulp krijgt van de rechtshulporganisatie. Dit verschilt per onderdeel.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. Geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk aan ons door. Meld een schade altijd zo snel mogelijk. En u moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken.

Wanneer en hoe betaal ik?

U betaalt uw premie maandelijks via automatische incasso.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

Uw verzekering begint op de datum die op uw verzekeringsoverzicht staat. De verzekering is daarna dagelijks opzegbaar en eindigt op de datum waarop u de verzekering stopzet. Opzeggen regelt u zelf via uw digitale Verzekeringsmap.

Hoe zeg ik mijn contract op?

U kunt de verzekering dagelijks opzeggen via uw digitale Verzekerinsmap op www.inshared.nl