Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Deze Inboedelverzekering is onderdeel van onze Woonverzekering en vergoedt schade aan uw spullen in uw woning, bijgebouwen en tuin. We vergoeden bij schade door brand, diefstal, neerslag, storm en lekkage.
Deze verzekering dekt de schade aan uw spullen in uw woning, tuin, bergingen, garages, schuren en apart staande bijgebouwen die horen bij uw woning in Nederland. Of in een opslagruimte en vakantiewoning in Nederland. Of in uw auto, boot of Caravan in Nederland.
U bent ook verzekerd voor schade aan spullen van andere personen, uw huisdieren, spullen die u gebruikt voor uw werk of voor uw praktijk aan huis.
Voor de meeste spullen in uw woning geldt geen maximaal verzekerd bedrag. Dat noemen we garantie tegen onderverzekering. Bij schade wordt de hoogte van de schade bepaald op basis van de nieuwwaarde, dagwaarde of zeldzaamheidswaarde.
Voor sommige spullen geldt wel een maximaal verzekerd bedrag per gebeurtenis. Zoals voor sieraden, muziekinstrumenten, verzamelingen, kunst en antiek. In de polisvoorwaarden leest u welke bedragen dit zijn.
Bent u het niet eens met de schadevaststelling door onze expert? Dan kunt u ook zelf een expert inschakelen. We vergoeden dan alleen de kosten van een expert voor het vaststellen van de grootte van de schade als die redelijk zijn.
Met redelijk bedoelen we dat omvang van de kosten redelijk zijn in verhouding tot de werkzaamheden die worden uitgevoerd en de schade die we vergoeden. En redelijk zijn in verhouding tot de kosten van de expert die wij inschakelen. We vergoeden ook de kosten van de 3e expert als die is aangesteld door de eerste twee experts.
We vergoeden schade aan sieraden tot maximaal € 6.000 per gebeurtenis.
Wij vergoeden samengeteld tot maximaal € 20.000, - per gebeurtenis voor audio-, video-, foto-, computerapparatuur en ander beeld-, geluid- of gegevensdragers.
De aanvullende dekking Mobiele Elektronica biedt extra bescherming door vallen, stoten en diefstal buiten uw woning. Uw mobiele apparaten zijn niet alleen binnen uw woning verzekerd, maar ook daarbuiten, waar ook ter wereld. Dit is vooral handig als u uw apparaten vaak buitenshuis gebruikt of meeneemt op reis. Wij vergoeden schade aan Mobiele Elektronica tot maximaal € 5.000 per gebeurtenis.
Er geldt een limiet van maximaal 2 schadeclaims per jaar voor deze dekking. Bij schade kiezen wij het herstelbedrijf dat uw Mobiele Elektronica repareert en moet u daaraan meewerken. Is herstel niet mogelijk of economisch niet de moeite waard? Dan krijgt u een vervangend toestel. Als dat volgens ons ook niet kan, krijgt u een vergoeding in geld.
De dekking Compleet is een aanvulling op Inboedel Standaard. U bent dan uitgebreider verzekerd. Zo is bijvoorbeeld schade aan uw spullen door vallen en stoten verzekerd. En voor de volgende spullen geldt dat ze in heel Nederland buiten uw woning zijn verzekerd: film-, fotoapparatuur, sieraden, muziekinstrumenten, duik-, paarden-,parachute-, golf- en hengelsportuitrusting.
Schade door vallen en stoten aan mobiele elektronica is alleen verzekerd als u voor de aanvullende dekking Mobiele Elektronica kiest. Wij vergoeden nooit schade aan spullen die u onbeheerd of zonder direct toezicht heeft achtergelaten buiten uw woning.
Met de aanvullende dekking Huurders- of Eigenaarsbelang verzeker je verbeteringen aan je woning op de inboedelverzekering mee tot € 35.000. Verbeteringen aan de woning zijn bijvoorbeeld zonnepanelen, warmtepomp, laadpalen, keuken, badkamer, schuttingen en schuurtjes.
De aanvullende dekking Eigenaarsbelang geldt voor u als eigenaar van een Woning die onderdeel is van een appartementencomplex. Huurdersbelang geldt voor u als huurder van de Woning.
Wij vergoeden schade aan (kunststof) glas in ramen, dakramen, deuren en koepels van uw woning, inclusief douchewanden, douchedeuren, douchecabines, licht doorlatende dakplaten, lichtkoepels en glazen deuren.
Woont u in een appartement? Dan bent u alleen verzekerd voor de kosten van het vervangen van gebroken ruiten in ramen en deuren van het gedeelte van de woning waarin u woont.
We vergoeden geen schade door onvoldoende of slecht onderhoud. Hiermee bedoelen wij ook schade door vochtdoorlating als gevolg van slecht onderhoud en roest. Bijvoorbeeld als u de dakgoten niet één keer in de 12 maanden schoonmaakt.
Schade aan spullen door vallen en stoten is standaard niet verzekerd. Dit geldt ook voor Mobiele Elektronica.
U kunt schade door vallen en stoten aan Spullen verzekeren met de dekking Compleet. Schade door vallen en stoten aan Mobiele Elektronica verzekert u met onze aanvullende dekking Mobiele Elektronica.
We vergoeden geen schade door langzaam inwerkende processen. Bijvoorbeeld schade die over langere tijd ontstaan is door de invloed van het weer, vocht of slijtage. Zoals verkleuring van het gordijn of van een ondergrond waarop een plantenbak langere tijd op dezelfde plek staat.
We vergoeden geen schade door een aardbeving of vulkanische uitbarsting of schade in de eerste 24 uur daarna.
Bij schade wordt de hoogte van de schade bepaald op basis van de nieuwwaarde, dagwaarde of zeldzaamheidswaarde. Welke manier we gebruiken hangt af van welke spullen beschadigd zijn en hoe oud ze zijn.
U kunt kiezen voor een eigen risico bij een gedekte schade van € 0 of € 150 per gebeurtenis. Het eigen risico bij schade door storm of schade die valt onder de aanvullende dekkingen glas of mobiele elektronica kunt u niet kiezen. Hiervoor geldt altijd een eigen risico van € 200 bij schade door storm en € 50 voor schade aan mobiele elektronica.
Voor schade die valt onder de dekking Glas is er geen eigen risico van toepassing.
Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden onder andere geen schade aan uw spullen als gevolg van een overstroming van een primaire waterkering.
Primaire waterkeringen: dit zijn de waterkeringen die volgens de Waterwet als primaire waterkeringen zijn vastgelegd. Deze bieden bescherming tegen overstromingen bij hoogwater vanuit bijvoorbeeld de Noordzee, de Waddenzee, het IJsselmeer, het Markermeer of de grote rivieren (zoals de Rijn, de Maas en de IJssel).
Schade door water is niet altijd gedekt. U bent niet verzekerd voor schade door neerslag via openstaande ramen of deuren. Of door lekkage via kitnaden en door vocht dat door de muren komt. Schade door grondwater is ook niet verzekerd. Schade door water zoals regen, hagel en het overlopen van sloten door hevige plaatselijke regenval in de nabijheid van uw woning is wel verzekerd.
Wij vergoeden de schade alleen als u: een huurovereenkomst met de huurder heeft waaruit blijkt welke persoon de huurder is, en u zelf in de woning woont en maximaal 40 m2 van het vloeroppervlakte van uw woning aan een ander verhuurt. Of als u niet zelf in uw woning woont en uw Woning volledig verhuurt en u met de huurder een huurovereenkomst voor bepaalde tijd van maximaal 6 maanden bent aangegaan.
Bij aan- en verbouw zijn je spullen in de woning verzekerd. Er is geen dekking bij schade die is veroorzaakt door of het gevolg is van bouwwerkzaamheden.
Voor de dekking glas geldt dat wij geen schade vergoeden aan ruitbreuk tijdens de bouw en aan- of verbouw van uw Woning.
De standaard dekking dekt de schade aan uw spullen in uw woning, tuin, bergingen, garages, schuren en apart staande bijgebouwen die horen bij uw woning in Nederland. Of in een opslagruimte en vakantiewoning in Nederland. Of in uw auto, boot of Caravan in Nederland.
Voor aanvullende dekkingen kan een ander dekkingsgebied gelden.
Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. Ook moet u op tijd de premie betalen d.m.v. automatische incasso. Geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk aan ons door. Meld een schade altijd zo snel mogelijk. En u moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken.
U betaalt uw premie maandelijks via automatische incasso.
Uw verzekering begint op de datum die op uw verzekeringsoverzicht staat. De verzekering is daarna dagelijks opzegbaar en eindigt op de datum waarop u de verzekering stopzet. Opzeggen regelt u zelf via uw digitale Verzekeringsmap.
In een aantal situaties kunnen wij uw verzekering stoppen. Bijvoorbeeld als u de premie niet op tijd betaalt.
U kunt de verzekering dagelijks opzeggen via uw digitale Verzekerinsmap op www.inshared.nl