Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade aan uw woning. We vergoeden onder andere bij schade door brand, diefstal, neerslag, storm en lekkage.

Wat is verzekerd?

Uw woning is verzekerd bij schade door bepaalde plotselinge en onvoorziene gebeurtenissen. Ook onderdelen die aan uw woning vastzitten zijn verzekerd, zoals zonnepanelen. En uw tuin en alle bijbehorende gebouwen van uw woning zijn verzekerd (zoals een schuur of garage).

Verzekerd bedrag

Voor uw woning geldt geen maximaal verzekerd bedrag. Dat noemen we garantie tegen onderverzekering. Wij vergoeden een schade tot maximaal de herbouwwaarde. Als u uw woning niet wilt of mag herbouwen vergoeden wij de verkoopwaarde of de sloopwaarde.

Contra-expertise na schade

Bent u het niet eens met de schadevaststelling door onze expert? Dan kunt u ook zelf een expert inschakelen. We vergoeden dan alleen de kosten van een expert voor het vaststellen van de grootte van de schade als die redelijk zijn.

Keuze: glas

Schade aan de ruiten in uw woning zijn niet standaard verzekerd. U kunt uw verzekering uitbreiden met de Glas dekking.

Tuin

We vergoeden schade aan uw tuin tot maximaal  30.000.

Verbouwing, leegstand

De woning is tijdens aanbouw en verbouw verzekerd. Maar er is in deze situatie geen dekking bij schade als de oorzaak van de schade voortkomt uit de bouwwerkzaamheden. Behalve bij schade door brand, blikseminslag, luchtverkeer, ruimtevaartuigen of meteorieten. Ook is er dekking voor schade als uw woning leeg staat voor een periode van maximaal 6 maanden.

Keuze: val en stootschade

Schade aan uw woning door vallen en stoten is niet standaard verzekerd. Als u kiest voor de dekking Compleet is schade aan uw woning doordat u of uw huisdier iets omstoot gedekt.

Wat is niet verzekerd?

We vergoeden geen schade door onvoldoende of slecht onderhoud. Hiermee bedoelen wij ook schade door vochtdoorlating als gevolg van slecht onderhoud en roest. Bijvoorbeeld als u de dakgoten niet één keer in de 12 maanden schoonmaakt.

Vandalisme

Schade door vandalisme aan de buitenkant van uw woning is niet verzekerd.

Door langzaam inwerkende processen

Schade door langzaam inwerkende processen is niet verzekerd. Bijvoorbeeld schade die over langere tijd ontstaan is door de invloed van het weer, vocht of slijtage.

Grondverzakking

We vergoeden geen schade aan uw woning doordat de grond verzakt, verschuift of daalt.

Bouwfouten

We vergoeden geen schade aan uw woning door bouwfouten.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Schade door water is niet altijd gedekt. U bent bijvoorbeeld niet verzekerd voor schade door neerslag via openstaande ramen of deuren. Of door lekkage via kitnaden en door vocht dat door de muren komt. Schade door grondwater is ook niet verzekerd. Schade door water zoals regen, hagel en het overlopen van sloten door hevige plaatselijke regenval in de nabijheid van uw woning is wel verzekerd.

Eigen risico

U kunt kiezen voor een eigen risico bij een gedekte schade van  0 of  150 per gebeurtenis. Het eigen risico bij schade door storm of schade die valt onder de aanvullende dekking Glas kunt u niet kiezen. Hiervoor geldt altijd een eigen risico van  200 per gebeurtenis bij schade door storm en van  0 bij schade aan glas.

Overstroming

Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden onder andere geen schade aan uw woning als gevolg van een overstroming van een primaire waterkering. En schade door overstroming aan uw tuin is nooit verzekerd.

Tuin

Niet alle schade aan uw tuin is verzekerd. U bent bijvoorbeeld niet verzekerd voor schade aan uw tuin door vandalisme, storm en vorst.

Leegstand

Leegstand van uw woning is voor maximaal 6 maanden verzekerd. Staat uw woning langer dan 6 maanden leeg, dan is er geen dekking meer bij schade.

Waar ben ik gedekt?

Deze verzekering dekt schade aan je woonhuis in Nederland.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in je situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

U betaalt uw premie maandelijks via automatische incasso.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

Uw verzekering begint op de datum die op uw verzekeringsoverzicht staat. De verzekering is daarna dagelijks opzegbaar en eindigt op de datum waarop u de verzekering stopzet. Opzeggen regelt u zelf via uw digitale Verzekeringsmap.

Hoe zeg ik mijn contract op?

U kunt de verzekering dagelijks opzeggen via uw digitale Verzekerinsmap op www.inshared.nl