Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade aan uw woonhuis. Het gaat onder andere om schade door brand, neerslag, storm, lekkage, inbraak of een botsing.

Wat is verzekerd?

Uw woonhuis, de bijgebouwen en uw tuin zijn verzekerd bij schade. Ook een garage op een ander adres.

Verzekerd bedrag

Er is geen maximaal verzekerd bedrag. U bent dus nooit onderverzekerd. In sommige gevallen geldt wel een maximumvergoeding.

Contra-expertise na schade

Bent u het niet eens met de schadevaststelling door onze expert? Dan kunt u zelf een expert inschakelen. Dit noemen wij een contra-expert. Uw expert regelt dan namens u de schade met onze expert. De kosten van uw expert maken deel uit van uw schade. Ze worden vaak geheel of gedeeltelijk vergoed. Wel zijn er regels. Die leest u in de polisvoorwaarden.

Glas

Breuk van glas is standaard verzekerd. Het lekslaan van isolatieglas is ook verzekerd. De ruit mag dan niet ouder zijn dan 10 jaar.

Tuin

Schade aan uw tuin is standaard verzekerd. Voor planten, bomen en struiken betalen wij maximaal  50.000,-. Is er sprake van storm of diefstal? Dan betalen we maximaal  1.000,- voor planten, bomen of struiken die niet bij de terreinafscheiding horen.

Verbouwing, leegstand

Schade tijdens verbouwing of leegstand is verzekerd. Bij leegstand geldt dat er bij diefstal sprake moet zijn van braak. Is uw woning meer dan 90 dagen onbewoond? Dan is schade door diefstal, vorst, vandalisme en relletjes niet verzekerd. En is de woning meer dan 2 jaar onbewoond dan is er een beperkte dekking.

Wat is niet verzekerd?

Hieronder leest u een aantal voorbeelden waarvoor u niet verzekerd bent. Per dekking staat in de polisvoorwaarden beschreven waarvoor u niet verzekerd bent. Bijvoorbeeld we keren niet uit bij een aardbeving, overstroming van primaire waterkeringen, slijtage of constructiefouten.

Langzaam werkende invloeden, uitzetten, krimpen en scheuren

Schade door langzaam werkende invloeden is niet verzekerd. Bijvoorbeeld het verkleuren van schilderwerk door de zon of houtrot door een verandering van het grondwaterpeil. Ook is schade door uitzetten, krimpen of scheuren niet verzekerd. Hierdoor ontstaat bijvoorbeeld schade aan muren, plafonds, daken, vloeren of funderingen.

Roekeloosheid, merkelijke schuld en illegale activiteiten

Schade die ontstaat of verergert door roekeloosheid of een ernstige mate van schuld (= merkelijke schuld) is niet verzekerd. Ook is schade door illegale activiteiten en alles wat daarmee te maken heeft, niet verzekerd.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Schade bij neerslag doordat ramen of deuren open staan is niet verzekerd. Schade door lekkage via kitnaden, schade door vocht dat door de muren komt en schade door overstroming of grondwater is ook niet verzekerd.

Eigen risico

Bij schade door storm hebt u een eigen risico van  250,-. Dit eigen risico geldt niet bij alleen schade aan glas in ramen of deuren.

Overstroming

Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden geen schade door water doordat een dijk die beschermt tegen overstromingen uit zee, een groot binnenwater of een grote rivier is bezweken, overgelopen of heeft gefaald.

Verbouwen en leegstand

Als de woning wordt verbouwd, of u woont tijdelijk niet in de woning (de woning staat leeg) dan is schade door diefstal, vandalisme en relletjes alleen verzekerd als er braakschade te zien is aan de buitenkant van de woning.

Tuin

Voor planten, bomen en struiken in de tuin betalen we maximaal  50.000,-. Is er sprake van storm of diefstal? Dan betalen we maximaal  1.000,- voor planten, bomen of struiken die niet bij de terreinafscheiding horen.

Waar ben ik gedekt?

Deze verzekering dekt de schade aan uw woonhuis in Nederland.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. Geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk aan de Rabobank door. Dit kan bijvoorbeeld via de Rabo App of telefonisch via (088) 722 66 00. Meld een schade altijd zo snel mogelijk. Dit kan via www.interpolis.nl/schade, via de Interpolis App of telefonisch via (013) 580 12 34. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en beperken.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u uw premie maandelijks of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Betaalt u per jaar dan krijgt u 1% korting en kunt u het bedrag zelf overmaken.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op het polisblad staat. U sluit een verzekering af voor maximaal 1 jaar. Wij verlengen uw verzekering daarna elk jaar automatisch met 1 jaar.

Hoe zeg ik mijn contract op?

U kunt de verzekering dagelijks opzeggen. Dit kan bijvoorbeeld via de Rabo App of telefonisch via (088) 722 66 00.