Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Deze verzekering vergoedt schade aan de verbeteringen, aanpassingen of voorzieningen aan het gebouw dat u huurt en volgens de huurovereenkomst zou moeten betalen.
Kijk in uw polisvoorwaarden voor de exacte omschrijving wat onder het begrip huurdersbelang valt.
Verzekerd is schade aan de verbeteringen, aanpassingen of voorzieningen aan het gebouw op het in het verzekeringsbewijs genoemde risicoadres dat u huurt. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om schade door brand, storm, neerslag, inbraak of botsing.
Welke schade is verzekerd, is afhankelijk van de dekking die u kiest.
U kunt uw huurdersbelangverzekering uitbreiden met een dekking voor Ruitbreuk.
Uw huurdersbelang is verzekerd tot het op het verzekeringsbewijs vermelde verzekerd bedrag. Dit bedrag is gebaseerd op de herbouwwaarde van het huurdersbelang. Er kan een clausule op het verzekeringsbewijs staan dat er garantie is tegen onderverzekering. Dan wordt de schade aan uw huurdersbelang ook boven het verzekerd bedrag vergoed.
Wij vergoeden de herstelkosten (bij reparatie) of de waarde van voor de gebeurtenis. In bijzondere gevallen vergoeden we de verkoopwaarde, bijvoorbeeld als het huurdersbelang al te koop stond.
Wij vergoeden extra kosten die u moet maken om de schade aan uw huurdersbelang te beperken of op te ruimen na schade. Zoals bereddingskosten en opruimingskosten.
Kosten omdat u aan nieuwe wet- en regelgeving moet voldoen en kosten op voorschrift van de overheid vergoeden wij tot maximaal € 250.000 per gebeurtenis.
De kosten voor schade aan de tuin, bestrating of andere vorm van verharding na een verzekerde schade op het risicoadres dat op het verzekeringsbewijs staat, is gedekt tot € 15.000,- per gebeurtenis. U moet volgens de huurovereenkomst de schade betalen. Voor schade door diefstal, relletjes of plundering is geen dekking.
Let op: bij schade door storm gaat het om schade die is veroorzaakt door onderdelen van een gebouw die de storm meeneemt of door zaken die de tuin inwaaien.
Deze kosten worden vergoed bij een verzekerde schade. Het betreft de kosten van onze expert. Heeft u een expert ingeschakeld? Dan zijn de kosten verzekerd tot en met de kosten van onze expert. Rekent uw expert meer? Dan zijn die extra kosten voor uw rekening.
In de polisvoorwaarden staan eisen beschreven waaraan de experts dienen te voldoen om de kosten vergoed te krijgen.
In de polisvoorwaarden staat waarvoor u verzekerd bent of niet. Hieronder vindt u enkele uitsluitingen.
Een aardbeving, overstroming van primaire waterkeringen of ernstige conflicten (molest). Ook schade door opzet of illegale activiteiten op het risicoadres zijn niet verzekerd.
Schade die ontstaat door grondwater is niet verzekerd.
Schade aan onderdelen die niet bij uw huurdersbelang horen zijn niet verzekerd. Zoals zonweringen, antennes en lichtreclames. Deze kunt u verzekeren onder een Inventarisverzekering.
Als u een deel van het gebouw vanwege de schade niet hebt kunnen verhuren, vergoeden wij de misgelopen huuropbrengsten niet.
Waterschade bij neerslag doordat bijvoorbeeld ramen of deuren open staan, is niet verzekerd. In de polisvoorwaarden vindt u terug wanneer schade door water of neerslag niet onder de dekking valt.
De dekkingsbeperkingen vindt u in de polisvoorwaarden. Hieronder enkele voorbeelden.
Wij hanteren een eigen risico per gebeurtenis.
Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden geen schade door water doordat een dijk die beschermt tegen overstromingen uit zee, een groot binnenwater of een grote rivier is bezweken, overgelopen of heeft gefaald.
Het gaat om overstromingen als gevolg van een dijkbreuk bij een primaire waterkering. Deze bieden bescherming tegen overstromingen vanuit onder andere de Noordzee, de Waddenzee, de grote rivieren Rijn, Maas en Westerschelde, de Oosterschelde, het IJsselmeer , het Volkerak-Zoommeer, het Grevelingenmeer, het getijde deel van de Hollandsche IJssel en de Veluwerandmeren.
Als u niet voldoet aan de gemaakte afspraken over preventie, dan keren wij niet altijd uit of keren wij niet altijd het volledige schadebedrag uit.
Als het gebouw leegstaat of buiten gebruik is, geldt meestal een beperkte dekking. Controleer hiervoor het verzekeringsbewijs.
Voor asbesthoudende zaken gelden specifieke afspraken en vergoedingen. Controleer hiervoor uw polisvoorwaarden.
De verzekering geldt voor de risicoadressen die op het verzekeringsbewijs staan.
Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. Geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door. Meld een schade altijd zo snel mogelijk. En u moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken.
U kunt kiezen of u de premie maandelijks, per kwartaal of eenmaal per jaar betaalt. U betaalt via automatische incasso.
De verzekering begint op de datum die op het verzekeringsbewijs staat. Als u of wij de verzekering niet opzeggen, dan verlengen we deze telkens voor een jaar. Let op: wij kunnen de verzekering stoppen als u de premie niet of niet op tijd betaalt.
U kunt de verzekering dagelijks opzeggen. Meld dat aan uw adviseur.