Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Met deze verzekering krijgt u juridische hulp van Stichting Achmea Rechtsbijstand bij een verzekerd conflict. Ook krijgt u een vergoeding voor bijkomende kosten zoals proceskosten en kosten van onafhankelijke deskundigen.

Wat is verzekerd?

Met de dekking Rechtsbijstand bent u verzekerd van hulp door Stichting Achmea Rechtsbijstand als u schade vergoed wilt krijgen van iemand die niet kan betalen, als u getuige bent bij een strafzaak en heeft u de dekkingen Consument (inclusief Medisch) en Wonen. Met de dekking Rechtsbijstand Uitgebreid heeft u ook dekking voor Werk en Inkomen. Daarnaast kunt u kiezen voor de dekking Verkeer.

Extra informatie

Extra informatie Stichting Achmea Rechtsbijstand verleent juridische hulp zolang er een redelijke kans op succes is. Ook kunt u schadeloos worden gesteld als de kosten van de rechtsbijstand hoger zijn dan de financiële schade.

Keuze: verkeer

Met de dekking Verkeer krijgt u juridische hulp bij het verhalen van schade die u in het verkeer hebt opgelopen. Bijvoorbeeld schade aan uw auto door iemand anders. En u krijgt juridische hulp bij letselschade na een aanrijding in het verkeer.

Letsel

U krijgt  juridische hulp bij het verhalen van letselschade door bijvoorbeeld een medische fout. Letsel is onderdeel van de dekking Consument.

Wonen

Met de dekking Wonen krijgt u juridische hulp bij een geschil over (ver)huur, (ver)koop of (ver)bouw van uw woning. Of geschillen met buren of de overheid over uw woning. 

Extra informatie

Een geschil over uw tweede woning is niet verzekerd.

Keuze: werk en inkomen

Met de dekking Werk en Inkomen krijgt u juridische hulp bij een geschil met uw werkgever of uitkeringsinstantie. Bijvoorbeeld bij een geschil over uw salaris of pensioen. 

Aankopen

U krijgt  juridische hulp als u een geschil hebt over spullen die u koopt. Of bij geschillen over bijvoorbeeld een geboekte vakantie of met dienstverleners.  Aankopen zijn onderdeel van de dekking Consument.

Familie en relaties

U krijgt juridische hulp bij een geschil over personen- of familierecht. Familie en relaties zijn onderdeel van de dekking Consument.

Extra informatie

U krijgt alleen juridische hulp bij een geschil over een erfenis, als de overledene is gestorven nadat uw rechtsbijstandverzekering is ingegaan.

Geen eigen risico

U heeft geen eigen risico als u kiest voor de dienstverlening van Stichting Achmea Rechtsbijstand. 

Interpolis Rechtshulp App

U kunt gebruik maken van de Interpolis RechtsHulp App voor juridisch advies.

Wat is niet verzekerd?

Fiscaal en vermogen

Niet verzekerd.

Als u een zakelijk geschil heeft

Zoals conflicten over uw bedrijf.

Extra informatie

Per dekking staat in de verzekeringsvoorwaarden beschreven waarvoor u nog meer niet verzekerd bent.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Maximum kosten en drempel

Er zit een maximum aan de extra kosten die Stichting Achmea Rechtsbijstand maakt voor uw juridische hulp. Extra kosten zijn verzekerd tot € 50.000,- per gebeurtenis. Gaat het om een conflict buiten Europa? Dan vergoeden wij de kosten tot € 10.000,-. Is er een gerechtelijke of administratieve procedure? En is een advocaat daarbij niet verplicht, maar kiest u daar wel voor? Dan vergoeden wij de kosten tot € 8.000,-.

Keuze rechtshulpverlener

Als uw geschil voor de rechter komt, mag u zelf een rechtshulpverlener kiezen. Daarbij gelden wel speciale voorwaarden. Houd daarnaast rekening met een eigen bijdrage van € 250,-.

Extra informatie

Kiest u zelf voor een advocaat of juridisch deskundige in een procedure waarbij deze advocaat of juridisch deskundige niet wettelijk verplicht is. Dan zijn alle extra kosten verzekerd tot € 8.000,- per gebeurtenis. Let op: Stichting Achmea Rechtsbijstand geeft namens u opdracht aan deze persoon.

Wachttijd

Bij Consument, Wonen, Werk en Inkomen heeft u wachttijd. Nadat u de verzekering hebt afgesloten, is er een periode van 3 maanden waarin u nog geen gebruik mag maken van de verzekering. U bent wel direct verzekerd voor geschillen over de spullen die u kocht en de contracten die u sloot nadat de verzekering in ging.

Waar ben ik gedekt?

U bent verzekerd bij geschillen in Nederland. Soms is er ook dekking in de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Noorwegen. Of in alle landen van de wereld

Extra informatie

In de verzekeringsvoorwaarden staat vermeld waar u bent verzekerd voor een bepaald geschil.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. Geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk aan ons door. U moet zoveel mogelijk doen om de schade te voorkomen en te beperken. Meld een geschil direct bij de Stichting Achmea Rechtsbijstand voordat u andere actie(s) onderneemt. Dit kan telefonisch of via www.achmearechtsbijstand.nl.

Extra informatie

U moet bijvoorbeeld doorgeven als het aantal personen met wie u samenwoont verandert, of als u verhuist naar het buitenland. Dit kan onder andere via de Rabo App of telefonisch via (088) 722 66 00.

Wanneer en hoe betaal ik?

De premie kunt u maandelijks via een automatische incasso betalen. Ook kunt u de premie per kwartaal en per jaar betalen via een automatische incasso.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op het verzekeringsbewijs staat. U sluit een verzekering af voor maximaal 1 jaar. Wij verlengen uw verzekering daarna automatisch met 1 jaar.

Extra informatie

Als u de premie niet op tijd betaalt kunnen wij de verzekering meteen stoppen. Ook als u een belangrijke verandering niet aan ons doorgeeft of als u fraude pleegt. Als we de verzekering stoppen op de verlengingsdatum of na de behandeling van een schade houden we rekening met een opzegtermijn van 2 maanden. Alle redenen waarom wij de verzekering kunnen stoppen vindt u in de verzekeringsvoorwaarden.

Hoe zeg ik mijn contract op?

U kunt de verzekering dagelijks opzeggen. Dit kan bijvoorbeeld via de Rabo App of telefonisch via (088) 722 66 00.