Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Met deze verzekering krijgt u juridische hulp van Stichting Achmea Rechtsbijstand bij een verzekerd conflict. Ook krijgt u een vergoeding voor bijkomende kosten zoals proceskosten en kosten van onafhankelijke deskundigen.
Met de dekking Rechtsbijstand bent u verzekerd van hulp door Stichting Achmea Rechtsbijstand als u schade vergoed wilt krijgen van iemand die niet kan betalen, als u getuige bent bij een strafzaak en heeft u de dekkingen Consument (inclusief Medisch) en Wonen. Met de dekking Rechtsbijstand Uitgebreid heeft u ook dekking voor Werk en Inkomen. Daarnaast kunt u kiezen voor de dekking Verkeer.
Extra informatie Stichting Achmea Rechtsbijstand verleent juridische hulp zolang er een redelijke kans op succes is. Ook kunt u schadeloos worden gesteld als de kosten van de rechtsbijstand hoger zijn dan de financiële schade.
Met de dekking Verkeer krijgt u juridische hulp bij het verhalen van schade die u in het verkeer hebt opgelopen. Bijvoorbeeld schade aan uw auto door iemand anders. En u krijgt juridische hulp bij letselschade na een aanrijding in het verkeer.
U krijgt juridische hulp bij het verhalen van letselschade door bijvoorbeeld een medische fout. Letsel is onderdeel van de dekking Consument.
Met de dekking Wonen krijgt u juridische hulp bij een geschil over (ver)huur, (ver)koop of (ver)bouw van uw woning. Of geschillen met buren of de overheid over uw woning.
Een geschil over uw tweede woning is niet verzekerd.
Met de dekking Werk en Inkomen krijgt u juridische hulp bij een geschil met uw werkgever of uitkeringsinstantie. Bijvoorbeeld bij een geschil over uw salaris of pensioen.
U krijgt juridische hulp als u een geschil hebt over spullen die u koopt. Of bij geschillen over bijvoorbeeld een geboekte vakantie of met dienstverleners. Aankopen zijn onderdeel van de dekking Consument.
U krijgt juridische hulp bij een geschil over personen- of familierecht. Familie en relaties zijn onderdeel van de dekking Consument.
U krijgt alleen juridische hulp bij een geschil over een erfenis, als de overledene is gestorven nadat uw rechtsbijstandverzekering is ingegaan.
U heeft geen eigen risico als u kiest voor de dienstverlening van Stichting Achmea Rechtsbijstand.
U kunt gebruik maken van de Interpolis RechtsHulp App voor juridisch advies.
Niet verzekerd.
Zoals conflicten over uw bedrijf.
Per dekking staat in de verzekeringsvoorwaarden beschreven waarvoor u nog meer niet verzekerd bent.
Er zit een maximum aan de extra kosten die Stichting Achmea Rechtsbijstand maakt voor uw juridische hulp. Extra kosten zijn verzekerd tot € 50.000,- per gebeurtenis. Gaat het om een conflict buiten Europa? Dan vergoeden wij de kosten tot € 10.000,-. Is er een gerechtelijke of administratieve procedure? En is een advocaat daarbij niet verplicht, maar kiest u daar wel voor? Dan vergoeden wij de kosten tot € 8.000,-.
Als uw geschil voor de rechter komt, mag u zelf een rechtshulpverlener kiezen. Daarbij gelden wel speciale voorwaarden. Houd daarnaast rekening met een eigen bijdrage van € 250,-.
Kiest u zelf voor een advocaat of juridisch deskundige in een procedure waarbij deze advocaat of juridisch deskundige niet wettelijk verplicht is. Dan zijn alle extra kosten verzekerd tot € 8.000,- per gebeurtenis. Let op: Stichting Achmea Rechtsbijstand geeft namens u opdracht aan deze persoon.
Bij Consument, Wonen, Werk en Inkomen heeft u wachttijd. Nadat u de verzekering hebt afgesloten, is er een periode van 3 maanden waarin u nog geen gebruik mag maken van de verzekering. U bent wel direct verzekerd voor geschillen over de spullen die u kocht en de contracten die u sloot nadat de verzekering in ging.
U bent verzekerd bij geschillen in Nederland. Soms is er ook dekking in de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Noorwegen. Of in alle landen van de wereld
In de verzekeringsvoorwaarden staat vermeld waar u bent verzekerd voor een bepaald geschil.
Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. Geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk aan ons door. U moet zoveel mogelijk doen om de schade te voorkomen en te beperken. Meld een geschil direct bij de Stichting Achmea Rechtsbijstand voordat u andere actie(s) onderneemt. Dit kan telefonisch of via www.achmearechtsbijstand.nl.
U moet bijvoorbeeld doorgeven als het aantal personen met wie u samenwoont verandert, of als u verhuist naar het buitenland. Dit kan onder andere via de Rabo App of telefonisch via (088) 722 66 00.
U kunt kiezen of u de premie maandelijks, per kwartaal of eenmaal per jaar betaalt. U betaalt via automatische incasso.
De verzekering begint op de datum die op het verzekeringsbewijs staat. U sluit een verzekering af voor maximaal 1 jaar. Wij verlengen uw verzekering daarna automatisch met 1 jaar.
Als u de premie niet op tijd betaalt kunnen wij de verzekering meteen stoppen. Ook als u een belangrijke verandering niet aan ons doorgeeft of als u fraude pleegt. Als we de verzekering stoppen op de verlengingsdatum of na de behandeling van een schade houden we rekening met een opzegtermijn van 2 maanden. Alle redenen waarom wij de verzekering kunnen stoppen vindt u in de verzekeringsvoorwaarden.
U kunt de verzekering dagelijks opzeggen. Dit kan bijvoorbeeld via de Rabo App of telefonisch via (088) 722 66 00.