Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade aan je woonhuis. Het gaat om schade door brand, elektriciteit, neerslag, storm en hagel, lekkage, inbraak of een botsing. Je kunt kiezen tussen een uitgebreide dekking en een Allrisk dekking.

Wat is verzekerd?

Je woonhuis, de bijgebouwen (tot maximaal 75 m2) en je tuin zijn verzekerd bij schade.

Je woonhuis, de bijgebouwen (tot maximaal 75 m2) en je tuin zijn verzekerd bij schade.

Verzekerd bedrag

Er is geen maximaal verzekerd bedrag. In sommige gevallen geldt wel een maximum vergoeding.

Contra-expertise na schade

Ben je het niet eens met de schadevaststelling door onze expert? Dan kun je ook zelf een expert inschakelen. De redelijke kosten hiervoor vergoeden wij. Je moet wel vooraf bij ons hebben gemeld dat je een eigen expert naar de schade-vaststelling wil laten kijken.

Keuze: glas

Deze aanvullende dekking verzekert glasschade aan je woning. Schade aan glas in hobby-kassen of broeikassen is niet verzekerd.

Tuin

Schade aan je tuin is standaard verzekerd. Voor planten, bomen en struiken betalen we maximaal  25.000,- per gebeurtenis.

Verbouwing, leegstand

Schade aan je woning tijdens verbouwing of leegstand is in principe verzekerd. Je moet er rekening mee houden dat er aanvullende voorwaarden zijn. Bij voorbeeld bij schade door vandalisme mag de woning niet langer dan 3 maanden onbewoond zijn.

Keuze: allrisk

Kies je voor deze dekking, dan dekt deze verzekering schade als gevolg van alle gebeurtenissen, die op de gewone dekking van de Opstalverzekering zijn uitgesloten. Ook gevolgschade van een eigen gebrek van het huis. Bijvoorbeeld waterschade omdat het dak lekt. Let op: in de Algemene Voorwaarden staan ook uitsluitingen. Die uitsluitingen verzekeren wij nooit. Ook niet op de Allrisk dekking.

Tijdelijk verhuur

Dit is toegestaan voor maximaal 60 dagen per kalenderjaar. Bijvoorbeeld via Airbnb.

Beperkt zakelijk gebruik

Beperkt zakelijk gebruik van een deel van de woning is toegestaan. We bedoelen hiermee een kantoor of een werkruimte voor bijvoorbeeld een pedicure of kapsalon. Maar niet alle zakelijke activiteiten vallen onder de dekking. Bijvoorbeeld als er wordt gewerkt met hittebronnen, zoals een cateringbedrijf.

Wat is niet verzekerd?

Schade door langzaam werkende invloeden, zoals verkleuring door de zon of houtrot.

Vandalisme

Schade door krimpen, uitzetten of scheuren van onderdelen van je woning.

Bijzondere woningen

Woningen met een (deels) rieten dak of een monumentale status verzekeren wij niet.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

In enkele gevallen kan de dekking beperkt zijn. We noemen er hieronder een paar, maar in de voorwaarden staan alle dekkingsbeperkingen.

Eigen risico

Je kiest je eigen risico bij de aanvraag van de verzekering. Je kunt kiezen uit bedragen tussen  0,- en  1.000,-. Bij schade door storm is je eigen risico altijd minimaal  250,-. Behalve als je gekozen hebt voor een standaard eigen risico dat hoger ligt dan  250,-. In dat geval geldt het hoger gekozen eigen risico. Het eigen risico trekken wij van elke claim af.

Overstroming

Overstroming is alleen verzekerd als de oorzaak niet te maken heeft met overvloedige neerslag, dijkdoorbraak of een andere calamiteit. Waterschade door een andere oorzaak, bij voorbeeld een gesprongen waterleiding in je woning, is wel verzekerd.

Verbouwen en leegstand

Als de woning wordt verbouwd, of je woont tijdelijk niet in de woning (de woning staat leeg), dan is schade door diefstal en vandalisme alleen verzekerd als er braakschade te zien is aan de buitenkant van de woning.

Waar ben ik gedekt?

Deze verzekering dekt schade aan je woonhuis in Nederland.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt, beantwoord je onze vragen eerlijk. Veranderingen in je situatie geef je zo snel mogelijk aan ons door. Je hebt de plicht om zorgvuldig te zijn en je dient noodzakelijke maatregelen te nemen om schades te voorkomen. Als er een schadegeval optreedt, dan moet je dit zo snel mogelijk aan ons meedelen. Heb je schade, dan doe je er alles aan om de gevolgen zo klein mogelijk te houden.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je betaalt de premie via automatisch incasso. Je kiest voor maandelijkse of jaarlijkse termijnen. Zorg dat de incasso mogelijk is. De incasso-termijnen staan op je verzekeringspolis.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekeringsdekking begint op de startdatum die op je polisblad staat. Je verzekering wordt telkens automatisch met een jaar verlengd. Uitzondering hierop: jij of wij hebben de verzekering opgezegd.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Je kunt je verzekering dagelijks opzeggen per post, per e-mail, of via het klantenportaal.