Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Wij verzekeren u voor rechtshulp bij juridische problemen. Klaverblad Rechtsbijstand Stichting verzorgt deze rechtshulp. Daarnaast vergoedt de Stichting bepaalde andere kosten.

Wat is verzekerd?

U bepaalt zelf voor welke juridische problemen u zich verzekert door te kiezen uit verschillende verzekeringen en aanvullingen. U kunt kiezen uit de Rechtsbijstandverzekering Standaard of Extra. Daarnaast kunt u kiezen uit de volgende aanvullingen: agrarisch en verkeer.

Bedrijfsvoering of beroepspraktijk

U bent verzekerd voor juridische hulp bij conflicten die voortkomen uit het uitoefenen van uw bedrijf of uw beroepspraktijk. U bent ook verzekerd voor strafzaken.

Incasso

Weigert een opdrachtgever of klant te betalen? Dan nemen wij het incassotraject van u over.

Keuze: verkeer

U bent verzekerd voor juridische hulp bij het verhalen van schade in het verkeer. U bent ook verzekerd als u een motorrijtuig onderhoud of onder u heeft.

Keuze: agrarisch

U bent verzekerd voor geschillen over geldelijke bijdragen van de overheid, zoals subsidies.

Keuze: particulier

U kunt particuliere rechtsbijstand meeverzekeren. Hierbij kunt u de modules Standaard en/of Schadeverhaal, Inkomen, Wonen en Motorrijtuigen verzekeren.

Wat is niet verzekerd?

Als uw juridische probleem het beoogde of voorspelbare gevolg is van uw handelen of nalaten, dan krijgt u geen rechtshulp. Dit geldt ook voor juridische problemen waarvan u voor de ingangsdatum kon verwachten dat deze zouden plaatsvinden.

Privé-geschillen en hoedanigheid

Conflicten die geen verband houden met de normale en gebruikelijke werkzaamheden van uw beroep of bedrijf zijn niet verzekerd.

Belastingen

Uitgesloten is juridische hulp bij een conflict over belastingrecht, zoals heffingen, leges of accijnzen.

Opzicht

U bent niet altijd verzekerd voor schade aan een zaak van een ander waar u de zorg over heeft. Hiervan is bijvoorbeeld sprake als u deze leent, huurt of gebruikt. Het kan het mogelijk zijn om opzicht mee te verzekeren. Vraag hierover advies bij ons of uw verzekeringsadviseur.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Na de ingangsdatum van de verzekering geldt er een wachttijd van drie maanden. Een juridisch probleem is pas verzekerd als de gebeurtenis plaatsvindt na afloop van de wachttijd. Als u uw huidige verzekering naar ons oversluit en uw juridische probleem daarop was verzekerd, dan geldt geen wachttijd.

Maximum kosten en drempel

Voor de kosten van het advies en de rechtsbijstand die medewerkers van de Stichting aan u geven, geldt geen maximum. Andere kosten vergoedt de Stichting meestal tot maximaal  35.000,-. Bent u Extra verzekerd, dan vergoedt de Stichting maximaal  50.000,- (dit is echter niet mogelijk i.c.m. de module Agrarisch). De Stichting biedt geen rechtshulp als het belang van uw juridische probleem kleiner is dan  450,-.

Keuze rechtshulpverlener

Als er een gerechtelijke of administratieve procedure gevoerd wordt, dan mag u zelf een advocaat of een andere deskundige kiezen. De Stichting schakelt vervolgens de gekozen advocaat of andere deskundige voor u in en betaalt zijn rekening.

Let op

In sommige gevallen gelden er uitsluitingen en/of dekkingsbeperkingen. U leest hier meer over in onze polisvoorwaarden. Of vraag het ons of uw verzekeringsadviseur.

Waar ben ik gedekt?

U bent verzekerd in Nederland als de Nederlandse rechter bevoegd is en het recht uit één van de Beneluxlanden of Duitsland is van toepassing is. Voor strafzaken is er dekking in heel Europa en de landen rondom de Middellandse Zee. Dit geldt alleen als de rechter van één van deze landen bevoegd is en het recht van dat land van toepassing is.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet een juridisch probleem zo snel mogelijk aan ons melden. We proberen het conflict dan zo snel mogelijk op te lossen.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt ervoor kiezen om per maand, per kwartaal of per jaar te betalen. U kunt betalen via automatische incasso, wij rekenen geen extra kosten.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op het polisblad staat. De dekking eindigt op de datum dat uw verzekering stopt.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Er is geen opzegtermijn. U mag de verzekering op elk moment stoppen door dat schriftelijk te laten weten.