Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade door of aan uw klassieke auto. Het gaat om een klassieke auto die u hobbymatig en niet dagelijks gebruikt. De dekking voor Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) is verplicht. U kiest zelf voor aanvullende dekkingen.

Wat is verzekerd?

Hieronder staat welke schade door of aan uw oldtimer verzekerd is.

Aansprakelijkheid (WA)

Als met uw klassieke auto schade wordt veroorzaakt aan anderen of andermans auto of spullen. Dit is een wettelijk verplichte verzekering als u met uw klassieker rijdt op de openbare weg.

Hulpverlening na een ongeval

U krijgt hulp als uw klassieke auto door een ongeval, brand of een ander plotseling van buiten komend onheil niet meer kan rijden. Of als u uw klassieker door een ongeval niet meer kan besturen. Voor hulpverlening moet u altijd contact opnemen met de Alarmcentrale.

Keuze: reparatie

U kiest zelf wie de schade repareert.

Keuze: diefstal of total loss

Als uw klassieker gestolen wordt of door een andere gedekte schade total loss is én de auto is getaxeerd, dan ontvangt u de taxatiewaarde. Dit is de waarde die door een deskundige is bepaald en is vastgelegd in een taxatierapport. Diefstal of total loss vallen onder de Cascodekking. 

Keuze: schade door brand of natuur

Schade door bijvoorbeeld brand, hagel, bliksem, een overstroming of een aanrijding met een dier is verzekerd. Dit valt onder de (beperkt) Cascoverzekering.

Keuze: inbraak

Schade door (een poging) tot inbraak is verzekerd en diefstal uit de klassieker ook. Dit valt onder de (bepert) Cascoverzekering.

Keuze: ruitschade

Wij vergoeden ruitreparatie of -vervanging. Dit valt onder de (beperkt) Cascoverzekering.

Keuze: schade aan eigen oldtimer

Schade aan uw klassieker is verzekerd. Ook als het jouw eigen schuld is. Dit valt onder de Cascodekking.

Keuze: pechhulp

Behendigheidsritten

Deelname aan regelmatigheids- en behendigheidsritten is standaard meeverzekerd.

Wat is niet verzekerd?

Schade veroorzaakt door een bestuurder die de klassieke auto niet mag besturen, bijvoorbeeld als u onder invloed bent van alcohol of drugs of als u geen geldig rijbewijs hebt. In deze gevallen kan het zijn dat u de vergoede schade moet terugbetalen aan de verzekeraar.

Aansprakelijkheid (WA)

Hulpverlening na een ongeval

Fraude, opzet, stafbare activiteiten, molest

U bent niet verzekerd als u bij het afsluiten van de verzekering of bij een schade fraude pleegt. Of als er bij schade sprake is van opzet of roekeloosheid of criminele en strafbare activiteiten. U bent ook niet verzekerd als de schade het gevolg is van molest of een atoomkernreactie.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Rekening houdend met ‘voldoende zorg en beveiliging’ is het zaak uw kostbare bezit te stallen in een afgesloten ruimte en deze ruimte adequaat tegen diefstal te beveiligen. Neem voor vragen hierover contact met ons op.

Snelheidsritten

Niet verzekerd is schade veroorzaakt of ontstaan tijdens het oefenen voor of deelnemen aan snelheidsritten of -wedstrijden.

Verhuur

Wil jij je klassieke auto verhuren of beroepsmatig gebruiken? Neem dan contact met ons op.

Eigen risico

Voor schade die valt onder de dekking voor Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) en hulpverlening geldt geen eigen risico. Bij schade aan je klassieker is het eigen risico minimaal  150 per gebeurtenis. Bij reparatie van een ruit geldt geen eigen risico. Bij vervanging van een ruit geldt een eigen risico van  150.

Taxatie

Het taxatierapport moet binnen 3 maanden na aanvang van de verzekering ingestuurd worden. Het taxatierapport is 36 maanden geldig.

Waar ben ik gedekt?

Bij de polis krijgt u de Groene Kaart. Daarop staat precies in welke landen u verzekerd bent. We vergoeden de schade als u minder dan 3 maanden aaneengesloten in het buitenland verblijft.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt of u hebt schade, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je kunt kiezen of je je premie maandelijks, per kwartaal, per halfjaar of per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. De verzekeringstermijn is een jaar. De verzekering wordt telkens met een jaar verlengd. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen wij de verzekering stoppen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste jaar kunt u de verzekering dagelijks opzeggen via een brief of een e-mail. De verzekering stopt dan een maand later.