Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade veroorzaakt door je auto aan anderen. De Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) is verplicht. Je kiest zelf voor aanvullende dekkingen. Voor schade aan je auto zelf kan gekozen worden voor een Volledig of Beperkt cascoverzekering.

Wat is verzekerd?

Hieronder staat welke schade door of aan je auto verzekerd is.

Aansprakelijkheid (WA)

Als je met je auto schade veroorzaakt aan anderen of andermans auto of spullen. Dit is een wettelijk verplichte verzekering.

Hulpverlening na een ongeval

Onder andere slepen, repatriëring. De dekking verschilt per soort verzekering.

Keuze: pechhulp

Keuze: no-claim beschermer

Heb je een No-claim beschermer afgesloten? Dan krijg je bij schade geen lagere No-claim trede en behoudt je je korting.

Keuze: schadeverzekering voor inzittenden

Deze verzekering geeft een uitkering aan alle inzittenden van de auto voor schade aan spullen, schade door letsel en de gevolgschade, zoals inkomensverlies.

Wat is niet verzekerd?

Bij schade door opzet of bij rijden zonder rijbewijs, of door misbruik van alcohol of drugs. En bij schade tijdens verhuur, (personen)vervoer tegen betaling of als de auto wordt gebruikt voor maaltijdbezorging, koeriers- of pakketbezorgdiensten. In deze gevallen kan het zijn dat je de vergoede schade moet terugbetalen aan de verzekeraar.

Diefstal of total loss

Niet verzekerd.

Reparatie

Niet verzekerd. In bepaalde gevallen kan je gebruik maken van de service Directe Schade Afhandeling (DSA). Dat kan alleen als de andere partij aansprakelijk is voor de schade aan jouw auto. Neem altijd eerst contact op met ons om te bepalen of je hiervan gebruik kan maken. Er gelden ook extra regels als de auto (economisch) total loss blijkt te zijn.

Schade door brand en natuur

Niet verzekerd.

Ruitschade

Niet verzekerd.

Inbraak

Niet verzekerd.

Schade aan eigen auto

Niet verzekerd. Wij regelen in bepaalde gevallen wel de schade aan jouw auto als je bent aangereden door iemand anders die ook aansprakelijk is voor de schade aan jouw auto (Directe Schade Afhandeling DSA). Als je je auto niet laat repareren bij een bij het Lancyr schadeherstelnetwerk aangesloten hersteller, dan moet je wel de kosten voor bijvoorbeeld een schadecalculatie of expertise zelf voorschieten.

Tenaamstelling kenteken

Je bent niet verzekerd voor schade als uit het Kentekenregister van de RDW blijkt dat op het moment van de gebeurtenis het kenteken van de auto niet op jouw naam staat als de verzekeringnemer en eigenaar van de auto.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Wil je een uitgebreidere verzekering dan alleen WA? Sluit dan een Lancyr Personenautoverzekering Beperkt Casco of (Volledig) Casco af. Of kies voor een Schadeverzekering voor inzittenden of Rechtsbijstandverzekering.

Waar ben ik gedekt?

Je bent verzekerd in de landen volgens de Internationale Motorrijtuigkaart (IMK, vroeger heette die groende kaart) die bij de polis wordt afgegeven. Daarop staat precies in welke landen je verzekerd bent.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in je situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je kunt kiezen of je je premie maandelijks of eenmaal per jaar betaalt. Bij betaling per jaar betaal je minder service fee. Betalen kan via een automatische incasso. Of je maakt zelf het bedrag over. Als je niet via automatische incasso betaalt, berekenen wij wel extra kosten.

Beloning bij geen schade

Voor elk jaar dat je geen schade claimt, kun je premiekorting krijgen (tot een maximum van 82,5%). Als je schade claimt, dan kan de korting (deels) vervallen, of je betaalt een toeslag. Met de No-claim beschermer kan je dat voorkomen.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaal je de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Je kunt de verzekering dagelijks opzeggen via je adviseur of via e-mail.