Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden Lancyr rechtsbijstandverzekering voor particulieren staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd. Op deze verzekering zijn ook de Algemene pakketvoorwaarden A t/m Z Pakket Privé van toepassing.
Met deze verzekering krijgt je juridische hulp bij een onverwacht verzekerd conflict. Om gebruik te maken van deze verzekering neem je contact op met de Lancyr Juridische Helpdesk 088-0204561.
Let op: voordat je kosten gaat maken of afspraken met een rechtshulpverlener moet je contact opnemen met de Lancyr Juridische Helpdesk omdat je anders misschien geen of een beperkte vergoeding van kosten krijgt.
Een gespecialiseerde medewerker van de rechtsbijstandsuitvoerder levert de juridische hulpverlening. Voor de uitvoering van de Lancyr Rechtsbijstandsverzekering wordt samengewerkt met de Lancyr Juridische Helpdesk en Brandmeester Advocaten en Juristen B.V.
De verzekering heeft een verplichte Module VERKEER BASIS. Daarnaast kies je zelf waarvoor je je wel of niet verzekerd wil verzekeren. Je kunt kiezen uit verschillende aanvullende Modules en aanvullende dekkingen waarmee je je verzekering naar jouw wensen kan samenstellen.
Bij de Lancyr Rechtsbijstandverzekering voor particulieren kan je onderstaande aanvullende Modules afsluiten.
- VERKEER UITGEBREID;
- CONSUMENT;
- WONEN;
- INKOMEN;
- BELASTING & VERMOGENSBEHEERSBEHEER; en
- PERSOON & FAMILIE.
Met deze module krijg je juridische hulp bij conficten over motorrijtuigen, aanhangwagens of vaartuigen en overeenkomsten hierover. Of bij conflicten met verzekeringsmaatschappijen over verkeersschade
Juridische hulp als je schade die je in het verkeer hebt opgelopen. Bijvoorbeeld schade aan je auto door iemand anders.
De Module VERKEER BASIS is de basisdekking van de Lancyr Rechtsbijstandsverzekering voor particulieren. Deze module is verplicht en geldt voor alle verzekerden.
Met deze Module krijg je juridische hulp bij conficten over motorrijtuigen, aanhangwagens of vaartuigen en overeenkomsten hierover. Of bij conflicten met verzekeringsmaatschappijen over verkeersschade.
Met de Module CONSUMENT krijg je juridische hulp als iemand je op een onwettige of verwijtbare manier schade heeft toegebracht. Of wanneer je een conflict hebt dat verband houdt met een overeenkomst, de je als particulier hebt gesloten. Of wanneer je een conflict hebt dat verband houdt met jouw lidmaatschap van een vereniging.
Met de Module WONEN krijg je juridische hulp bij een conflict over huur, (ver)koop of (ver)bouw van je woning. (Het gaat hierbij om de koop- of huurwoning waarin je zelf woont of gaat wonen). Of conflicten met de buren of de overheid over je woning.
Met de Module INKOMEN krijg je juridische hulp bij een conflict over je pensioen of met een uitkeringsinstantie. Je kan juridische hulp bij arbeidsovereenkomsten als uitbreiding binnen deze Module aanvullend meeverzekeren.
Als je statutair directeur bent van een bedrijf kan je binnen deze Module ook een aanvullende dekking afsluiten voor deze functie.
Met de Module BELASTING & VERMOGENSBEHEER krijg je juridische hulp bij een conflict over een belastingaanslag of bij een conflict over jouw vermogensbeheer.
Met de Module PERSOON & FAMILIE ben je verzekerd van juridische hulp bij een conflict over bijvoorbeeld een erfenis of voogdij. Je kan mediation bij echtscheiding als uitbreiding binnen deze Module aanvullend meeverzekeren.
Je krijgt alleen juridische hulp bij conflicten over een erfenis, wanneer de erflater is gestorven nadat je deze Module verzekerd hebt.
Je bent niet verzekerd voor bestaande of dreigende conflicten voor de ingangsdatum van de verzekering of de Module waaronder het conflict valt. Je bent ook niet verzekerd als je het conflict te laat meldt. Ook echtscheiding en opzet zijn uitgesloten. Net als zakelijke conflicten.
De uitvoerder van de verzekering behandelt je zaak alleen als er een redelijke kans is dat het gewenste resultaat wordt behaald. Is die kans er niet (meer), dan helpt de uitvoerder van de verzekering je niet (meer) en laat je weten waarom deze beslissing is genomen.
{Tekst Vrije rubriek}
Je krijgt geen juridische hulp als jouw conflict verband houdt met het vervoeren van personen en/of zaken tegen betaling. Of wanneer de schade is ontstaan tijdens een snelheidswedstrijd. Of wanneer jouw motorrijtuig bestuurd werd door iemand die volgens de Nederlandse wet hiertoe niet bevoegd was.
Je krijgt geen juridische hulp voor een conflict over een koopovereenkomst wanneer je het voer- of vaartuig tweedehands gekocht hebt, zonder BOVAG-garantie of vergelijkbare garantie.
Je krijgt geen juridische hulp voor conflicten, die onder een andere Module of aanvullende dekking verzekerd zouden zijn. Of als je een conflict hebt met een vereniging van eigenaren, huurders, kopers of bewoners van huizen of appartementen.
Je krijgt geen juridische hulp als je woning bij de aankoop was gekraakt of verhuurd en je deze nu wilt ontruimen. Of als je huizen of andere onroerende zaken verhuurt of exploiteert.
Je krijgt geen juridische hulp als je bij het afsluiten van deze Module al een uitkering hebt en er binnen 2 jaar na het afsluiten van deze Module een conflict ontstaat, die met deze uitkering verband houdt.
Je krijgt geen juridische hulp als jouw conflict te maken heeft met een parkeerboete (parkeerbelasting), of wanneer de persoon of instelling met wie je een conflict hebt over vermogensbeheer geen vergunning heeft van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Je krijgt geen juridische hulp als jouw conflict verband houdt met echtscheiding, scheiding van tafel en bed of beëindiging van (geregistreerd) partnerschap. Ook niet bij de conflicten, die hiervan het gevolg zijn, zoals wijziging van gezag of een omgangsregeling.
Nadat je de verzekering hebt afgesloten, is er voor de Lancyr Rechtsbijstandsverzekering geen periode waarin je nog geen gebruik mag maken van de verzekering. In bepaalde gevallen kan er een wachttijd gelden. Hoe lang deze wachttijd duurt, hangt af van de Module(s) die je kiest en of er sprake is van bestaande conflicten of omstandigheden die mogelijk leiden tot een conflict.
Conflicten die ontstaan tijdens deze wachttijd zijn niet gedekt.
Bij consumentenzaken moet het conflict gaan over een bedrag van minimaal € 250.
Voor de Module INKOMEN geldt dat er een wachttijd van 2 jaar van toepassing is voor, bij het afsluiten van deze Module, bestaande uitkeringen.
Aan de kosten voor rechtshulp verleend door onze uitvoerder BrandMR zit geen maximum. Kosten van externe deskundigen vergoeden we tot € 30.000. Of tot het door jou gekozen lagere bedrag als je in een procedure kiest voor een andere rechtshulpverlener.
Wij vergoeden de kosten van een door jou gekozen rechtshulpverlener tot € 7.500 of € 12.500. Op je polisblad staat het bedrag dat jij gekozen hebt.
Als de uitvoerder van de rechtsbijstand (BrandMR) een procedure nodig vindt, dan voert hij die procedure ook voor jou. Maar je mag ook voor een andere rechtshulpverlener kiezen. Er geldt dan wel een maximum vergoeding van kosten. En er geldt een eigen risico van € 250.
Wij vergoeden de kosten van een door jou gekozen rechtshulpverlener tot € 7.500 of € 12.500. Op je polisblad staat het bedrag dat jij gekozen hebt.
Voor de Module VERKEER BASIS het dekkingsgebied de hele wereld.
Voor de Module VERKEER UITGEBREID is dat de Europese Unie uitgebreid (incl. o.a. Zwitserlang, VK en Noorwegen).
Voor de module CONSUMENT geldt dat het dekkingsgebied voor conflicten over geboekte reizen of over schade, die een ander je heeft aangedaan, wereld is en voor de overige conflicten de Europese Unie uitgebreid.
Voor de Module WONEN is het dekkingsgebied Nederland.
Voor de Module INKOMEN is het dekkingsgebied Europese Unie uitgebreid.
Voor de Module BELASTING & VERMOGENSBEHEER is het dekkingsgebied voor conflicten over een vakantiewoning buiten Nederland de Europese Unie uitgebreid. Voor alle overige conflicten is het dekkingsgebied Nederland.
Voor de Module PERSOON & FAMILIE is het dekkingsgebied Nederland.
Voor reisovereenkomsten buiten Europa uitgebreid is de dekking gemaximeerd tot € 5.000,-.
Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Alle omstandigheden die tot een conflict kunnen leiden of al bestaande conflicten moet je ons melden. Doe aangifte bij strafbare feiten, zoals diefstal. Werk volledig mee bij de schadeafhandeling. En geef veranderingen in jouw situatie zo snel mogelijk door. Meld een nieuw conflict direct bij ons, voordat je andere actie onderneemt. We proberen het conflict dan zo snel mogelijk op te lossen.
Houd je je niet aan deze verplichtingen en schaad je de belangen van de verzekeraar? Dan kan dat gevolgen hebben. Zo kan een schade worden afgewezen, je premie kan worden aangepast of het eigen risico kan worden veranderd. De verzekering kan zelfs beëindigd worden.
Je kunt kiezen of je je premie maandelijks of eenmaal per jaar betaalt. Bij betaling per jaar krijg je korting. Betalen kan via een automatische incasso. Voor andere manieren van betalen brengen wij extra kosten in rekening per incasso. Deze kosten vind je op de website.
De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Sluit je later aanvullende Module(s) of aanvullende dekkingen af, dan staat de ingangsdatum daarvan op het polisblad bij die Module(s). De verzekering eindigt bij opzegging. Betaal je de premie niet op tijd? Dan kunnen wij de verzekering stoppen.
Na het eerste jaar kun je de verzekering dagelijks opzeggen. Opzeggen doe je schriftelijk of via de website of e-mail.