Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering verzekert u zich van een inkomen bij arbeidsongeschiktheid.

Wat is verzekerd?

Raakt u arbeidsongeschikt en kunt u daardoor minder, of niet meer, werken? Dan vult deze verzekering uw inkomen aan tot minimaal 70%. We keren uit tot de AOW-leeftijd.

Uitkering

De hoogte van de uitkering hangt af van hoeveel u nog kan werken. En van de hoogte van het verzekerd inkomen, de gekozen dekking en eventuele contractafspraken met de werkgever.

Oorzaak arbeidsongeschiktheid

U bent verzekerd voor alle oorzaken, tenzij er sprake is van een medische uitsluiting.

Criterium arbeidsongeschiktheid

Bij arbeidsongeschiktheid moet er sprake zijn van een ziekte, gebrek of ongeval. Dit is vastgesteld door een verzekeringsarts van het UWV. U kunt uw werkzaamheden hierdoor (gedeeltelijk) niet meer uitvoeren.

Wanneer keren we uit?

Als u langer dan twee jaar ziek bent. Na twee jaar loondoorbetaling wordt u herplaatst in een aangepaste functie of ontslagen wegens arbeidsongeschiktheid. We vullen uw inkomen dan aan tot minimaal 70%.

minder dan 35% arbeidsongeschikt

U ontvangt ook een uitkering bij minder dan 35% arbeidsongeschiktheid, afhankelijk van de cao van uw werkgever.

Indexeren

De uitkering kan jaarlijks stijgen.

Wat is niet verzekerd?

Arbeidsongeschiktheid die veroorzaakt is door uw eigen opzet, roekeloosheid of gebruik van verdovende middelen is niet verzekerd. Wilt u meer weten over de situaties waarin we niet uitkeren? Lees dan onze polisvoorwaarden.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Als u vanwege ziekte verzuimde op de ingangsdatum van de verzekering of als u de premie niet betaalt. Als er sprake is van een uitsluiting op de polis. Of bij fraude en verzwijging.

Wachttijd

Mogelijk stelt onze medisch adviseur een wachttijd vast. Dit is afhankelijk van uw antwoorden op onze gezondheidsvragen. De wachttijd duurt maximaal 48 maanden. Wordt u ziek tijdens de wachttijd? Dan keren we niet uit.

Gezondheid

We stellen u een aantal vragen over uw gezondheid. Afhankelijk van uw antwoorden ontvangt u mogelijk een uitsluiting op de polis. Sluit u de verzekering via uw werkgever? Bij aanmelding binnen 6 maanden na indiensttreding stellen we geen vragen over uw gezondheid.

Geen uitkering

U hebt geen recht op een uitkering uit de verzekering als uw WIA-uitkering wordt opgeschort of geweigerd of als u in de gevangenis zit.

Waar ben ik gedekt?

U bent wereldwijd verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid, het maakt niet uit waar deze is ontstaan.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Voordat u de verzekering kunt afsluiten stellen we u een aantal vragen over uw gezondheid. Deze vragen moet u eerlijk beantwoorden. Uw antwoorden kunnen invloed hebben op de dekking van uw verzekering. Of u kunt uw verzekering niet afsluiten. Daarnaast geeft u wijzigingen in salarissen en dienstverbanden jaarlijks door.

Wanneer en hoe betaal ik?

Sluit u de verzekering via uw werkgever? Dan wordt de premie ingehouden op uw bruto maandinkomen. Betaalt u de premie rechtstreeks aan ons en niet via uw loon? Dan is de premie aftrekbaar van de inkomstenbelasting. De uitkering is belast.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Verandert er iets in uw situatie? Meld dat dan aan ons. U kunt de verzekering beëindigen in de genoemde situaties in polisvoorwaarden. De verzekering eindigt bij het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na de eerste verzekeringsperiode kunt u de verzekering dagelijks opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand. Dit kan via 045 645 91 90 of via onze website loyalis.nl.