Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Kan een werknemer door ziekte of een ongeval niet werken? Dan moet de werkgever zijn loon doorbetalen. Deze verzekering vergoedt dit met een maximum van 104 weken. U kiest zelf of we alle loonkosten vergoeden of maar een deel. Bij deze verzekering zit verzuimbegeleiding, hulp bij re-integratie en vergoeding van interventies inbegrepen.

Wat is verzekerd?

Deze verzekering is voor werkgevers. U meldt alle werknemers aan die bij u op de loonlijst staan, ook werknemers met een tijdelijk contract.

Poortwachterproof

Als u de door de bedrijfsarts en ons gegeven adviezen opvolgt, vergoeden wij een eventuele loonsanctie die door het UWV kan worden opgelegd.

Interventievergoeding

Wij vergoeden de kosten voor interventies wanneer deze in het kader van de wet Verbetering Poortwachter geadviseerd worden door de bedrijfsarts.

Keuze: vergoeding werkgeverlasten

Wanneer deze zijn meeverzekerd vergoeden we ook een deel van de andere kosten die doorlopen bij ziekte van een werknemer. Zoals de premies voor de werknemersverzekeringen en de vergoeding voor de inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekeringswet.

Verzuimbegeleiding

Wij begeleiden u en uw werknemer bij ziekte van een werknemer. Wij werken hierbij samen met Alpina@Work voor deze verzekering. U kunt bij deze verzekering niet zelf kiezen voor een andere dienstverlener. U moet altijd voldoen aan de Wet Verbetering Poortwachter.

Re-integratie

Wij ondersteunen u bij de re-integratie van uw zieke werknemers. En we vergoeden de noodzakelijke reintegratiekosten. Let op: u blijft (met uw werknemers) zelf (eind)verantwoordelijk voor de re-integratie. U moet zich onder andere houden aan alle wettelijke verplichtingen rondom verzuim.

Casemanager

Als u te maken krijgt met (dreigend) langdurig verzuim van een werknemer leveren wij een casemanager die namens u de regie voert over het ziekteverzuimproces en de re-integratie.

Overlijdensuitkering

Wij vergoeden een eenmalige overlijdensuitkering als uw werknemer komt te overlijden tijdens de periode waarin hij of zij een uitkering uit deze verzekering ontvangt.

Wat is niet verzekerd?

Wij keren niet uit als de werknemer ziek was toen hij in dienst kwam. Of toen u de verzekering afsloot. Hij wordt pas verzekerd als hij vier weken aaneengesloten volledig zijn werk heeft verricht. Ook directeur(en)-grootaandeelhouder(s) zijn niet verzekerd.

Te verwachten arbeidsongeschiktheid

Wij kunnen een uitkering weigeren als een werknemer binnen een halfjaar na de start van de verzekering of zijn dienstverband arbeidsongeschikt wordt en zijn gezondheidstoestand bij de start van de verzekering al zo was dat de arbeidsongeschiktheid was te verwachten.

Fraude of opzet

Wij keren niet uit als er sprake is van fraude of wanneer de arbeidsongeschiktheid het gevolg is van opzet.

Sanctie

Moet u van het UWV langer loon doorbetalen? Dan krijgt u daarvoor geen vergoeding, als u de adviezen van ons en de bedrijfsarts niet opvolgt. Doet u te weinig aan re-integratie? Dan beinvloedt dat de vergoeding.

Ernstige conflicten

De ziekte is ontstaan of erger geworden door ernstige conflicten, zoals een oorlog.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Doet u of uw werknemer te weinig aan re-integratie. Dan beïnvloedt dat de vergoeding. Ziekmeldingen of betermeldingen moet u op de eerste ziektedag / de dag van herstel aan ons doorgeven. Meldt u te laat? Dan kan dat van invloed zijn op de vergoeding.

Eigen risico

Er geldt een eigenrisicoperiode in dagen. U bepaalt zelf hoe lang die is. In deze periode krijgt u geen vergoeding voor het doorbetalen van loon van zieke werknemers.

Veranderingen

Verandert er iets in de situatie van uw bedrijf? Meld dat dan zo snel mogelijk aan ons. Een fusie of overname heeft bijvoorbeeld grote gevolgen voor deze verzekering.

Maximaal verzekerd

U kunt per werknemer maximaal  125.000,- aan loonsom per jaar verzekeren plus eventueel de werkgeverslasten.

Zieke werknemers bij aanvang verzekering

Als de verzekering tot stand komt moet u melden wie er dan ziek zijn. Deze werknemers worden in de verzekering opgenomen zodra ze 4 aaneengesloten weken volledig arbeidsgeschikt zijn.

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt voor werknemers die in Nederland wonen.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Voor deze verzekering moet u zich laten ondersteunen door de geregistreerde arbodienst alpina@work. U moet al uw werknemers verzekeren en u houden aan de Wet verbetering poortwachter. Geef ziekmeldingen of betermeldingen op de eerte ziektedag aan ons en de arbodienst door.

Gezondheid

Bij het beoordelen van de aanvraag gebruiken wij geen gezondheidsgegevens van uw werknemers. Wij maken wel gebruik van algemene verzuiminformatie. Medewerkers die arbeidsongeschikt zijn worden in de verzekering opgenomen zodra ze vier aaneengesloten weken volledig arbeidsgeschikt zijn.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u de premie per maand, kwartaal, halfjaar of eenmaal per jaar betaalt. Bij maandbetaling is automatische incasso verplicht.

Premie

We berekenen de jaarpremie door de bruto jaarlonen of de uniforme lonen bij elkaar op te tellen. Per werknemer geldt een maximum te verzekeren bedrag. Het totaalbedrag vermenigvuldigen we met een premiepercentage.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. De looptijd van de verzekering is 1 of 3 jaar. Betaalt u de premie niet of niet op tijd? Dan kunnen wij de verzekering direct stoppen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na de eerste contractstermijn kunt u de verzekering dagelijks schriftelijk opzeggen. Dat kan via een brief of een e-mail bij uw verzekeringsadviseur of rechtstreeks bij ons. De verzekering stopt dan een maand later.