Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Dit product is bedoeld voor in Nederland gevestigde ICT-bedrijven en -professionals. Deze verzekering biedt bescherming als jouw ICT-bedrijf aansprakelijk wordt gesteld voor vermogensschade van derden (waaronder begrepen opdrachtgevers) die is veroorzaakt door handelen of nalaten van jouw ICT-bedrijf.

Wat is verzekerd?

Deze verzekering biedt dekking voor aansprakelijkheid van jouw ICT-bedrijf voor aanspraken op schadevergoeding van derden als gevolg van handelen of nalaten binnen de verzekerde hoedanigheid. Verzekerd is vermogensschade met uitzondering van personen- en zaakschade.

Wie zijn verzekerd?

Jouw ICT-bedrijf (verzekeringnemer), ondergeschikten (waaronder medewerkers, uitzendkrachten en stagiaires), directeuren, maten, vennoten, voormalige verzekerden, hulppersonen en overige op het polisblad vermelde natuurlijke personen, rechtspersonen of vennootschappen.

Juridische hulp

Verzekerd zijn de kosten van verweer in een adminstratieve, arbitrage, civiele, straf of tuchtrechtelijke procedure, kosten van alternatieve geschilbeslechting (zoals mediation) en de kosten die een verzekerde maakt indien deze, op ons verzoek, aanwezig is bij een zitting. Deze kosten worden alleen vergoed als de schade verzekerd is en wij schriftelijke toestemming hebben gegeven om de kosten te maken.

Inloop

Stelt een derde jouw ICT-bedrijf ná de ingangsdatum van de verzekering aansprakelijk voor handelen of nalaten dat vóór de ingangsdatum heeft plaatsgevonden, dan is dat onder inloopvoorwaarden verzekerd.

Bereddingskosten

Verzekerd zijn de kosten van maatregelen, die door of vanwege een verzekerde worden getroffen en redelijkerwijs noodzakelijk zijn om het onmiddellijk dreigend gevaar van schade af te wenden of de schade te beperken, waarvoor indien de schade zich wel zou hebben voorgedaan een verzekerde aansprakelijk zou zijn en de verzekering voor die schade dekking zou hebben geboden.

Reconstructiekosten

Verzekerd zijn de kosten die met voorafgaande schriftelijke toestemming van ons worden gemaakt om vernietigde, beschadigde of vermiste documenten en andere in verband met een opdracht aan jouw ICT-bedrijf toevertrouwde papieren, akten, gegevens op informatiedragers en dergelijke, te reconstrueren.

Schaderegelingskosten

Verzekerd zijn de kosten die nodig zijn om de schade te regelen, zoals de kosten van een expertisebureau, die met voorafgaande
schriftelijke toestemming van ons worden gemaakt.

Wettelijke rente

De wettelijke rente die je moet betalen over het schadebedrag is verzekerd.

Wat is niet verzekerd?

Aansprakelijkheidsverhogende bedingen

Niet verzekerd is schade die verband houdt met en/of voortvloeit uit een door jouw ICT-bedrijf gehanteerde boete-, vrijwarings-, garantie-, schadevergoedings- of een ander soortgelijk beding.

Bestuurdersaansprakelijkheid

Niet verzekerd is schade die verband houdt met en/of voortvloeit uit een handelen of nalaten in de hoedanigheid van bestuurder, medebeleidsbepaler, commissaris of toezichthouder van jouw ICT-bedrijf.

Gebrekkige hardware

Niet verzekerd zijn aanspraken die verband houden met en/of voortvloeien uit gebrekkige hardware of het niet voldoen van de hardware aan de door de fabrikant opgegeven of gegarandeerde specificaties.

Honorarium, salarissen, verschotten en onkosten

Niet verzekerd is het terugbetalen of niet kunnen incasseren van het honorarium.

Inbreuk op intellectueel eigendom

Niet verzekerd is schade die het gevolg is van inbreuk op intellectuele eigendomsrechten en octrooien (patenten).

Kostenoverschrijding

Niet verzekerd is schade die verband houdt met en/of voortvloeit uit het door jouw ICT-bedrijf overschrijden of onjuist vaststellen van kosten of tijdsplanningen.

Opnieuw leveren product of dienst

Niet verzekerd zijn de kosten die verband houden met het geheel of gedeeltelijk opnieuw of alsnog verrichten van de de verrichte werkzaamheden, diensten of geleverde zaken, ongeacht door wie de kosten zijn gemaakt.

Opzet, fraude en vermogensdelicten

Niet verzekerd is schade die met opzet is veroorzaakt, of die het gevolg is van fraude of vermogensdelicten zoals diefstal, bedrog of valsheid in geschrifte.

Stoppen met product of dienst

Niet verzekerd zijn aanspraken die verband houden met en/of voortvloeien uit het stoppen met leveren van een product of dienst dat tot de bedrijfsactiviteiten van verzekerde behoort.

Uitloop

Stelt een derde jouw ICT-bedrijf ná het beeindigen van de verzekering aansprakelijk voor handelen of nalaten vóór de einddatum, dan is dat niet verzekerd.

Uitsluiting activiteiten/programmatuur

Niet verzekerd zijn aanspraken die verband houden met en/of voortvloeien uit (advisering over, implementatie en onderhoud van) programmatuur voor:
- medische of laboratorium toepassingen;
- productiesystemen en productieprocessen (embedded software);
- betalingsverkeer, afhandelen van financiële transacties en dergelijke;
- (lucht-)vaartuigen en motorrijtuigen;
- verkeersregeling.

Uitval of storing

Aanspraken die het gevolg zijn van storing, uitval of onderbreking van internetstructuren, nutsvoorzieningen, telecommunicatienetwerken en/of satellieten.

Verlies van persoonsgegevens of bedrijfsgeheimen

Aanspraken die verband houden met en/of voortvloeien uit:
- verlies, wijziging, verwijdering, openbaarmaking of onrechtmatige verwerking van of onbevoegde toegang tot persoonsgegevens of het anderszins niet voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en daaraan verwante wet- en regelgeving;
- verlies van bedrijfsgeheimen (niet-openbaar gemaakte know how en bedrijfsinformatie) van een derde.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Schade aan zaken en personen is niet verzekerd. Daarvoor kan je een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering bij ons of een andere verzekeraar sluiten.

Eigen risico

Voor deze verzekering geldt een eigen risico. De hoogte van het bedrag vind je op het polisblad of in de clausules die bij deze verzekering horen. In het geval een schade wordt geschikt tot maximaal een bedrag ter grootte van tweemaal het van toepassing zijnde eigen risico wordt het eigen risico verminderd. Als eigen risico geldt dan de helft van het bedrag van de schikking.

Samenloop

Indien blijkt dat door deze verzekering gedekte omstandigheden en aanspraken eveneens onder (een) andere verzekering(en) zijn gedekt of daarop gedekt zouden zijn indien deze verzekering niet zou hebben bestaan, dan geldt deze verzekering als excedent van de andere verzekering(en), respectievelijk als dekking voor het verschil in voorwaarden.

Sancties

Wij zijn niet gehouden om dekking of schadeloosstelling krachtens deze verzekering te bieden, indien dit een inbreuk zou vormen op sanctiewet- en regelgeving.

Waar ben ik gedekt?

Deze verzekering biedt dekking voor aanspraken die worden ingesteld en/of in rechte aanhangig worden gemaakt in de gehele wereld. Deze verzekering biedt echter geen dekking voor aanspraken waarop het recht van de USA/Canada van toepassing is en/of die in de USA/Canada in rechte aanhangig worden gemaakt.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk en geef veranderingen in jouw situatie, waaronder begrepen wijziging van activiteiten en verzekerde hoedanigheid, zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je kunt kiezen of je de premie per kwartaal (4% toeslag), halfjaar (3% toeslag) of jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of je maakt zelf het bedrag over. Je betaalt de premie aan degene van wie je de nota krijgt. Dat kan de tussenpersoon of de verzekeraar zijn.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaal je de premie niet (op tijd)? Dan kunnen wij de dekking schorsen en/of de verzekering beëindigen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste jaar kun je de verzekering dagelijks opzeggen. Er geldt een opzegtermijn van een maand. Opzeggen doe je schriftelijk.

Na het eerste jaar kun je de verzekering dagelijks opzeggen. Er geldt een opzegtermijn van een maand. Opzeggen doe je schriftelijk. Markel conformeert zich aan de Gedragscode Geïnformeerde Verlenging en Contracttermijnen Particuliere en Zakelijke Schade- en Inkomensverzekeringen.