Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Met deze verzekering verzeker je je bedrijf tegen de financiële gevolgen van een cyberincident.

Wat is verzekerd?

Deze verzekering dekt binnen de kaders van de verzekering zowel de aansprakelijkheid voor een aanspraak van een derde als de eigen schade als gevolg van cyberincidenten. De polis kent een gerubriceerde opbouw.

Verzekerd bedrag

De verzekerde bedragen die gekozen kunnen worden variëren van minimaal  250.000,00 tot maximaal  2.000.000,00 per gebeurtenis/aanspraak en per verzekeringsjaar. Indien meerdere rubrieken worden geactiveerd geldt het totale verzekerde bedrag als maximum.

Aansprakelijkheid

De verzekering vergoedt de schade van derden en de kosten van verweer voortvloeiende uit een data-incident, een netwerkincident, een e-media incident of een virusincident welke heeft plaatsgevonden tijdens de verzekerings- of inloopperiode.

Dataincident

De verzekering dekt de kosten van de serviceorganisatie om een data-incident te coördineren, te onderzoeken, en, indien noodzakelijk, te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en betrokkenen. Daarnaast dekt deze rubriek de kosten om identiteitsdiefstal bij betrokkenen te voorkomen, reputatieschade te beperken en - voor zover dat wettelijk is toegestaan - boetes die zijn opgelegd door de AP.

Netwerkincident

De verzekering dekt de kosten van de serviceorganisatie om een netwerkincident te coördineren, IT-forensisch onderzoek te verrichten alsmede het uitvoeren en adviseren van schade-mitigerende maatregelen. Tevens dekt de verzekering de kosten die gemaakt worden om de IT-infrastructuur en de data van verzekerde weer in de staat te brengen zoals deze zich bevond voor het netwerkincident.

Bedrijfsschade

De verzekering dekt de bedrijfsschade en de extra kosten die worden geleden tijdens de uitkeringstermijn als gevolg van een netwerkinterruptie veroorzaakt door een netwerkincident. Tevens wordt de bedrijfsschade vergoed als het netwerk op advies van de serviceorganisatie wordt uitgeschakeld met als doel verdere schade te voorkomen.

Cyberafpersing

De verzekering dekt de kosten om te bemiddelen bij, of onderzoek te doen naar een cyberafpersing alsmede de vergoeding (losgeld) om de cyberafpersing te beëindigen. Onder cyberafpersing wordt verstaan een dreigement om een data- of netwerkincident uit te voeren of een losgeldeis na uitvoering van een cyberincident zoals een ransomware aanval.

Cyberdiefstal en Telefoonincident

De verzekering dekt het geld dat wordt gestolen als gevolg van een cyberdiefstal alsmede de extra telefoonkosten die worden gemaakt als gevolg van een telefoonincident.

Wat is niet verzekerd?

Alle Rubrieken

- fraude en vermogensdelicten van verzekerde

- opzet (en bewuste roekeloosheid)

- uitval van satellieten, internetstructuren, nutsvoorzieningen en/of telecommunicatienetwerken

Aansprakelijkheid

- aansprakelijkheidsverhogende bedingen (hierop zijn enkele uitzonderingen van toepassing)

- bestuurdersaansprakelijkheid

- bekende omstandigheden

- octrooirecht

- zaak- en personenschade

- aanspraken waarop het recht van de USA/Canada van toepassing is

Data-incident

- de verwerking van persoonsgegevens buiten de Europese Unie/Verenigd Koninkrijk

Bedrijfsschade

- bedrijfsschade bestaande uit opgelegde boetes wegens contractbreuk of afschrijving op debiteuren

Cyberdiefstal en Telefoonincident

- als gevolg van een netwerkincident die is uitgevoerd door of samen met of met medeweten van een verzekerde.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

In de polis zijn enkele IT-beveiligingsmaatregelen als dekkingsvoorwaarde opgenomen, het is dus belangrijk dat je aan deze maatregelen voldoet. Een uitzondering hierop is als de tekortkoming zich buiten de directe invloedsfeer bevond of als het incident ook zonder deze tekortkoming had plaatsgevonden.

Eigen Risico

Indien verschillende rubrieken van toepassing zijn zal het eigen risico slechts éénmaal toegepast worden. Het eigen risico is niet van toepassing op honoraria en kosten van de serviceorganisatie.

Het eigen risico is ook niet van toepassing op de bedrijfsschade, in plaats hiervan geldt een wachtperiode van 12 uur.

Cessie/verpanding

Het is niet toegestaan om rechten en/of verplichtingen uit deze verzekering te verpanden of te cederen.

Inloop/uitloop

De verzekering biedt standaard twee jaar inloopdekking, daarnaast kan er bij beëindiging van de polis optioneel voor maximaal één jaar uitloopdekking ingekocht worden.

Bereddingskosten

Bereddingskosten zijn gedekt binnen het verzekerd bedrag en zover niet reeds gedekt op de polis.

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt voor schade die heeft plaatsgevonden en aanspraken die zijn ingesteld in de gehele wereld uitgezonderd de USA en Canada.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt, dien je onze vragen eerlijk te beantwoorden. Je bent verplicht de schade zo spoedig mogelijk te melden bij de serviceorganisatie en de verzekeraar, daarnaast dien je schade zoveel mogelijk te beperken. Meld belangrijke veranderingen in je situatie zo snel mogelijk.

Hoe en wanneer betaal ik?

Je betaalt de premie één keer per jaar, of indien afgesproken in termijnen. Je betaalt de premie aan degene van wie je de nota krijgt. Dat kan de tussenpersoon of de verzekeraar zijn. Je maakt zelf het bedrag over.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaal je de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Voor het eerste verzekeringsjaar geldt een opzegtermijn van twee maanden. Na het eerste jaar kun je de verzekering dagelijks opzeggen met een opzegtermijn van een maand. Opzeggen doe je schriftelijk.