Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade aan anderen die met of door je boot wordt veroorzaakt. Daarnaast ben je verzekerd voor schade aan je eigen boot door een aantal gebeurtenissen. Zoals brand en diefstal. Het moet gaan om een pleziervaartuig zoals een sloep, motorboot of zeilboot (geen woonschepen of bedrijfsvaartuigen).

Wat is verzekerd?

Hieronder staat welke schade door of aan je boot verzekerd is.

Aansprakelijkheid

Je bent verzekerd voor schade die met of door je boot wordt veroorzaakt. 

Je bent verzekerd voor maximaal de volgende bedragen:

- bij letselschade: € 5.000.000;

- bij schade aan spullen: € 5.000.000.

Schade aan eigen boot

Schade aan je boot door vandalisme of joyvaren is verzekerd.

(poging tot) inbraak en diefstal van eigen boot

Schade door (een poging) tot diefstal is verzekerd.

Extra informatie

Bijvoorbeeld: inbraak waarbij navigatieapparatuur is gestolen. Let op: (een poging) tot diefstal is alleen verzekerd als er sporen van braak zijn.

Schade door brand of ontploffing

Schade door brand of ontploffing is verzekerd. Ook als dit het gevolg is van een eigen gebrek. Het eigen gebrek zelf is niet verzekerd.

Extra informatie

Met eigen gebrek bedoelen wij een gebrek van de boot zelf, bijvoorbeeld door een natuurlijke eigenschap. Bijvoorbeeld: er ontstaat brand door een gebrek aan de motor. Hierdoor ontstaat brandschade aan de boot. De schade aan de boot als gevolg van de brand is verzekerd, reparatie van de motor niet.

Schade door natuur

Schade door hagel, blikseminslag en storm is verzekerd.

Volgboot en trailer

Schade met of door je volgboot (met een waarde van maximaal € 5.000) is gratis meeverzekerd, maar alleen als de motor van de volgboot een motorvermogen heeft van maximaal 10 pk. De trailer is niet verzekerd. Hiervoor kunt je een aparte aanhangwagenverzekering bij ons afsluiten.

Keuze: ongevallen opvarenden

Met de keuzedekking Schade opvarenden ben je verzekerd voor schade die de opvarenden lijden door een ongeval met de boot.

Extra informatie

Met schade bedoelen wij schade door lichamelijk letsel of overlijden. Je bent ook verzekerd tijdens in- of uitstappen, tijdens tanken, als je een noodreparatie uitvoert of als je andere boten helpt. Met een opvarende bedoelen wij een persoon die meevaart op de boot.

Pechhulp

Je bent verzekerd voor pechhulp vanaf de wal als je niet verder kan varen als gevolg van uitval van de boot. Bij uitval van de boot op open water in geval van nood. Bij uitval van de boot op open water in geval van nood vergoeden wij de eventuele kosten van een berger.

Lees meer

Extra informatie

Let op: voor pechhulp langs de wal moet je vooraf toestemming vragen aan de Alarmcentrale.

Hulpverlening

Met de dekking Hulpverlening ben je verzekerd voor hulp als je niet verder kan varen bij een gedekte schade. Bijvoorbeeld voor de kosten van berging, stalling en noodzakelijk vervoer van de boot naar het dichtstbijzijnde herstelbedrijf.

Wat is niet verzekerd?

  • Je bent bijvoorbeeld niet verzekerd als je geen geldig vaarbewijs hebt. Of bij schade door misbruik van alcohol of drugs. En bij schade tijdens vervoer tegen betaling.

Inboedel

Spullen die gebruikt worden voor het huishouden aan boord zijn niet verzekerd. Voor het meeverzekeren van de spullen aan boord kan je de Casco Allrisk dekking afsluiten.

Fraude, opzet, strafbare activiteiten, molest

Je bent niet verzekerd als je bij het afsluiten van de verzekering of bij een schade fraude pleegt. Of als er bij schade sprake is van opzet of roekeloosheid of criminele en strafbare activiteiten. Je bent ook niet verzekerd als de schade het gevolg is van molest of een atoomkernreactie.

Extra informatie

Onder molest verstaan we: binnenlandse onlusten, burgeroorlog, gewapend conflict, muiterij, oproer en opstand.

Rechtsbijstand

Word je aansprakelijk gesteld voor schade die je met je boot veroorzaakt? Dan ben je niet verzekerd voor juridische hulp. Ook krijg je geen vergoeding voor proceskosten en kosten van onafhankelijke deskundigen. Voor het verzekeren van rechtsbijstand kunt u een aparte verzekering afsluiten.

Onvoldoende onderhoud of zorg

Je ben niet verzekerd voor schade die ontstaat omdat je de boot niet, niet tijdig of niet deskundig hebt (laten) onderhouden. Of voor schade die ontstaat door onvoldoende zorg. Bijvoorbeeld: je meert je boot niet af met stevige meerlijnen.

Slijtage

Je bent niet verzekerd voor schade die ontstaat door normaal gebruik, zoals bijvoorbeeld veroudering, slijtage, krassen en oppervlakkige beschadigingen. Of langzaamwerkende invloeden van milieu of weer, zoals verroesting.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Je krijgt alleen hulp of een vergoeding als je de verplichte preventiemaatregelen neemt om een brandschade of diefstal te voorkomen.

Eigen risico

Het eigen risico is afhankelijk van de waarde van de boot die je verzekert. 

Vergoeding bij diefstal of beschadiging

Bij diefstal vergoeden wij maximaal de dagwaarde van de boot. Is je boot beschadigd maar niet total-loss? Dan vergoeden wij de reparatiekosten. Maar wij vergoeden nooit meer dan de dagwaarde min de waarde van de restanten. En ook niet meer dan het bedrag dat op de polis staat.

Extra informatie

Met dagwaarde bedoelen wij de verkoopwaarde van de boot net voor de schade. 

Vaste ligplaats

Heeft je boot een vaste ligplaats in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Leiden of Haarlem? Dan is de boot alleen verzekerd met een goedgekeurd track & trace-systeem (categorie 3 of 4) of als de boot gestald ligt of is achtergelaten op een afgesloten terrein, in een afgesloten ruimte of in een bewaakte jachthaven.

Waar ben ik gedekt?

Je kunt kiezen voor verschillende vaargebieden in Nederland of Europa. Ga je naar Spanje, Kroatië of Griekenland? Dan heb je een internationaal verzekeringsbewijs van ons nodig. Ga je naar Italië? Dan heb je een Italië-certificaat van ons nodig.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt of je hebt schade, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. Doe aangifte bij strafbare feiten, zoals diefstal. Werk volledig mee bij de schadeafhandeling. En geef veranderingen in je situatie zo snel mogelijk door.

Extra informatie

Houd je je niet aan de verplichtingen en schaad je onze belangen? Dan kan dat gevolgen hebben. Wij kunnen een schade dan afwijzen en/of je verzekering aanpassen. Bijvoorbeeld de premie of de polisvoorwaarden. Of we kunnen zelfs de verzekering beëindigen.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je kunt kiezen of je je premie maandelijks, per kwartaal, per half jaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of je maakt zelf het bedrag over.

Beloning bij geen schade

Voor elk jaar dat je geen schade claimt, kun je premiekorting krijgen. Tot een maximum van 40%. Als je schade claimt, dan kan de korting (deels) vervallen.

Extra informatie

Sommige schades hebben geen invloed op jouw korting. Bijvoorbeeld als wij de schade op iemand anders kunnen verhalen, of als de schade niet is ontstaan door de schuld van de schipper, de stuurman of van de personen die op de boot meevaren.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de ingangsdatum die op de polis staat en geldt voor een jaar. We verlengen je verzekering telkens met een jaar. We kunnen de verzekering stoppen, bijvoorbeeld als je de premie niet op tijd betaalt of bij fraude.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Je kunt de verzekering dagelijks opzeggen zonder opzegtermijn. Dit kan schriftelijk of digitaal bij je verzekeringsadviseur of rechtstreeks bij ons. De verzekering eindigt dan op de datum die jij aangeeft.