Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Met deze arbeidsongeschiktheidsverzekering van Movir bescherm je je inkomen als je arbeidsongeschikt raakt als gevolg van een ziekte of ongeval. Deze verzekering is bedoeld voor zelfstandigen. Je kunt maximaal 80% van je gemiddelde inkomen in de afgelopen 3 jaar verzekeren.

Wat is verzekerd?

Met een Movir Momentum Sommen AOV verzeker je je tegen de financiële gevolgen van arbeidsongeschiktheid als gevolg van ziekte of ongeval. De verzekering keert uit als je arbeidsongeschikt wordt. Je verzekert een bedrag per jaar, afhankelijk van de hoogte van je inkomen. Dit noemen wij het verzekerd bedrag.

Uitkering

De hoogte van de uitkering hangt af van de mate van arbeidsongeschiktheid en de hoogte van het verzekerde bedrag. De duur van de uitkering hangt af van hoe lang je arbeidsongeschikt bent en welke uitkeringsduur je verzekerd hebt. Ben je 50% arbeidsongeschikt, dan berekenen we je uitkering op basis van 50% van het verzekerd bedrag.

Oorzaak arbeidsongeschiktheid

Je bent arbeidsongeschikt als je medisch vast te stellen stoornissen hebt die zijn veroorzaakt door een ziekte of een ongeval en je daardoor beperkt bent in het uitvoeren van je beroepswerkzaamheden.

Criterium arbeidsongeschiktheid

We beoordelen de mate van arbeidsongeschiktheid op basis van het beroep dat je verzekert. Hierbij kijken wij naar de werkzaamheden zoals die gewoonlijk in het beroep worden gedaan.

Wanneer keren we uit?

Je krijgt een uitkering als je minimaal 25% arbeidsongeschikt bent. Wij betalen de uitkering aan het einde van iedere maand. De uitkering begint pas na de ‘eigenrisicotermijn’ of wachttijd. Dat is de periode van arbeidsongeschiktheid die je voor eigen rekening neemt.

Diensten om fit en gezond te blijven en re-integratie

Met een Movir Momentum AOV kun je rekenen op diverse diensten om fit en gezond te blijven. Raak je toch arbeidsongeschikt? Dan bieden wij je persoonlijke steun en begeleiding om weer duurzaam aan het werk te komen. Meer hierover lees je op www.movir.nl

Keuze: wachttijd

Wij noemen dit de 'eigenrisicotermijn'. De eigenrisicotermijn is een periode van arbeidsongeschiktheid die je voor je eigen rekening neemt en waarin je dus nog geen uitkering van ons krijgt. Hoe lang deze periode is, bepaal je zelf op het moment dat je de verzekering afsluit. Hoe langer de eigenrisicotermijn, hoe lager de premie.

Keuze: indexering

Je kunt er voor kiezen om je verzekerd bedrag jaarlijks te laten stijgen of alleen als je arbeidsongeschikt bent. Met Indexering van je verzekerd bedrag of uitkering bij arbeidsongeschiktheid kun je prijsstijgingen opvangen.

Wat is niet verzekerd?

Soms keren we niet uit terwijl iemand wel arbeidsongeschikt is. Hieronder noemen we enkele van die situaties.

Betalingsachterstand

We keren niet uit als je de premie niet binnen 30 dagen betaalt

Niet nakomen van verplichtingen

We keren niet uit als je je niet houdt aan de regels en verplichtingen van deze verzekering en wij daardoor in een redelijk belang zijn geschaad.

Opzet en roekeloosheid

We keren niet uit als de arbeidsongeschiktheid is ontstaan of verergerd door jouw opzet of van iemand anders die belang heeft bij de uitkering. We keren ook niet uit als de arbeidsongeschiktheid is ontstaan of verergerd door jouw roekeloosheid.

Overmatig gebruik van stimulerende middelen

We keren niet uit als je arbeidsongeschikt bent geraakt door overmatig gebruik van alcohol, geneesmiddelen, bedwelmende, verdovende of opwekkende middelen. En ook niet als je arbeidsongeschiktheid daardoor verergerd is.

Fraude

We keren niet uit bij fraude. Met fraude bedoelen wij dat je ons opzettelijk onjuiste of onvolledige informatie hebt gegeven bij de aanvraag of wijziging van de verzekering of bij arbeidsongeschiktheid.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Er zijn meer situaties waarin wij niet of beperkt uitkeren. Hierover lees je meer in de voorwaarden van de verzekering.

Belasting en je uitkering

De betaalde premie is aftrekbaar voor de inkomstenbelasting (box 1). We houden op de uitkeringen ivm arbeidsongeschiktheid loonbelasting, premies volksverzekeringen en bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw) in. Deze inhoudingen dragen we af aan de belastingdienst. Je ontvangt dus een netto uitkering. De door ons ingehouden en afgedragen bedragen verreken je in de inkomstenbelasting (box 1).

Waar ben ik gedekt?

Je bent wereldwijd verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid door ziekte of ongeval. Het maakt niet uit waar deze is ontstaan.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Voordat je de verzekering kunt afsluiten, stellen wij je een aantal vragen over je beroep, werkzaamheden en gezondheid. Deze vragen moet je juist en volledig beantwoorden. Nadat de verzekering is ingegaan, moet je de premie op tijd betalen en wijzigingen die van belang zijn voor deze verzekering zo snel mogelijk doorgeven.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je kunt kiezen of je je premie maandelijks, per kwartaal, per halfjaar of eenmaal per jaar betaalt. Betaling per jaar is voordeliger. Betalen kan via een automatische incasso of je maakt zelf het bedrag over. Kies je voor betaling per maand? Dan kan je de premie alleen betalen via automatische incasso. Je betaalt de premie vooraf. De premie moet betaald zijn, binnen 30 dagen nadat wij je dat gevraagd hebben.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

Je bent verzekerd vanaf de ingangsdatum van je verzekering. Voorwaarde is dat je je premie op tijd betaalt. De verzekering loopt tot een eindleeftijd, deze heb je bij het afsluiten van de verzekering bepaald. De verzekering kan tussentijds ook om andere redenen eindigen, bijvoorbeeld als je stopt met het uitoefenen van je beroep.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Heb je een 1-jaarscontract? Dan kun je de verzekering elke dag opzeggen. Heb je een 3-jaarscontract? Dan kun je de verzekering opzeggen per de datum dat de contractperiode eindigt. De opzegtermijn is dan 2 maanden. Opzeggen doe je schriftelijk of per e-mail.