Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de Polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade aan je toercaravan of vouwwagen door een aantal gebeurtenissen. Zoals brand en diefstal. Of schade aan anderen die wordt veroorzaakt door of met je losgekoppelde caravan of vouwwagen (aansprakelijkheid). In deze kaart noemen wij de toercaravan of vouwwagen verder de caravan.

Wat is verzekerd?

Hieronder staat welke schade door of aan je caravan verzekerd is.

Hulpverlening na een ongeval

Is je caravan of je trekkende auto beschadigd of gestolen? Of heb je pech onderweg? En kun je daardoor niet verder rijden of de caravan niet meer gebruiken? Schakel dan onze Alarmcentrale in. Dan vergoeden wij de kosten van hulpverlening in Nederland buiten de woonplaats.

Diefstal of total loss

Bij diefstal of total loss van de caravan krijg je de aankoopwaarde of de dagwaarde. Dit is afhankelijk van de gekozen dekking en hoe lang je de caravan al hebt.

Reparatie

Wij vergoeden de reparatiekosten bij een gedekte schade. Behalve als de caravan technisch of economisch total loss is. Dan vergoeden wij de waarde van de caravan minus de waarde van de restanten. Laat je de schade niet repareren? Dan vergoeden wij 50% van de vastgestelde reparatiekosten.

Schade door brand of natuur

Je bent verzekerd voor schade door bijvoorbeeld brand, bliksem, storm, overstroming of aanrijding met een loslopend dier. Let op: je bent niet verzekerd voor schade door hagel of door hagel die samen gaat met storm.

Schade door hagel en storm

Je bent standaard verzekerd voor schade door storm. Let op: je bent niet standaard verzekerd voor schade door hagel of door hagel die samen gaat met storm. Daarvoor moet je de keuzedekking Hagelschade meeverzekeren.

Inboedel

Dit is een keuzedekking.

Spullen in de caravan zijn verzekerd. Zoals servies, beddengoed en kleding. Of we de schade vergoeden, hangt af van hoe de spullen zijn opgeborgen (in een gesloten kast of uit het zicht). En of je caravan op slot was.

Uitrusting

Dit is een keuzedekking.

Je kunt (voor)tenten, luifels en een caravanmover via de aanvullende keuzedekkingen Voortent/luifel en Caravanmover meeverzekeren. Let op: zaken als reservewiel, gasflessen, antenne, fietsenrek, satellietschotels, zonnepanelen en diefstalpreventiemateriaal vallen onder de keuzedekking Inboedel.

Pechhulp

Je bent standaard verzekerd voor pechhulp aan de caravan. Deze dekking biedt hulp bij pech onderweg. Je krijgt ook een vergoeding voor de huur van een noodzakelijke vervangende caravan. De dekking geldt alleen voor pech in Nederland buiten de woonplaats.

Er kan gekozen worden om pechhulp in Europa mee te verzekeren tegen een extra premie.

Verhuur/uitleen

Deze verzekering kent de mogelijkheid om Verhuur/uitleen van de caravan mee te
verzekeren tegen een extra premie.

Wat is niet verzekerd?

Je bent bijvoorbeeld niet verzekerd als je geen geldig rijbewijs hebt of niet rijbevoegd bent. En
ook niet bij schade door misbruik van alcohol, geneesmiddelen of drugs.

Je bent ook niet verzekerd bij of voor:
- verduistering, fraude, opzet, strafbare feiten en molest.

Permanente bewoning

Je bent niet verzekerd als je permanent in de caravan woont.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Er kunnen dekkingsbeperkingen zijn.

Je bent verzekerd voor overstroming. Maar je moet wel tijdig maatregelen nemen om schade te voorkomen. Bijvoorbeeld bij een verwachte hoge waterstand: de caravan verplaatsen naar een hoger gelegen veilig gebied. Doe je dat niet? Dan vergoeden wij de schade niet.

Eigen risico

Per gebeurtenis geldt een eigen risico van  250,-.

Stallen

Je bent ook verzekerd als de caravan in de (winter)stalling staat. Je moet hem dan wel afsluiten en beveiligen met een koppelingsslot of een wielklem.

Waar ben ik gedekt?

Voor een toercaravan zonder vaste standplaats of een vouwwagen ben je het hele jaar verzekerd in Nederland. En voor een periode van 6 aaneengesloten maanden per jaar ben je ook verzekerd in alle andere landen van Europa, op de Azoren, de Canarische Eilanden en Madeira en in de landen buiten Europa die grenzen aan de Middellandse Zee.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt of je hebt schade, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. Doe aangifte bij strafbare feiten, zoals diefstal. Werk volledig mee bij de schadeafhandeling. En geef veranderingen in je situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je kunt kiezen of je je premie maandelijks, per kwartaal, per half jaar of eenmaal per jaar betaalt. Bij maandbetaling is een
automatische incasso verplicht.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de ingangsdatum die op de polis staat en geldt voor een jaar. We verlengen je verzekering telkens met een jaar. We kunnen de verzekering stoppen, bijvoorbeeld als je de premie niet op tijd betaalt of bij fraude.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Je kunt de verzekering dagelijks opzeggen zonder opzegtermijn. Dit kan schriftelijk of digitaal bij je verzekeringsadviseur of
rechtstreeks bij ons. De verzekering eindigt dan op de datum die jij aangeeft.