Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Deze verzekering dekt de extra exploitatiekosten om je bedrijf voort te zetten bij (dreigende) stilstand door materiële schade. Zodat je bijvoorbeeld bewoners tijdelijk een andere woonruimte kunt geven als hun eigen woonruimte niet meer bewoonbaar is.
Deze verzekeringskaart geldt alleen voor ons standaardproduct. Als er specifieke afspraken met je zijn gemaakt over voorwaarden is het geen standaardproduct. In dat geval geldt deze verzekeringskaart niet.
Deze verzekering vergoedt de extra exploitatiekosten die je lijdt door een stilstand of storing van je bedrijf door een verzekerde gebeurtenis.
De verzekerde gebeurtenissen zijn onder andere brand, ontploffing, blikseminslag, storm, diefstal na braak en vandalisme. En ook lekkage van waterleidingen, neerslag, sneeuwdruk en wateraccumulatie.
Als verzekerd bedrag kies je het bedrag van de exploitatiebegroting zoals die in de exploitatierekening is opgenomen.
De exploitatierekening is de winst- en verliesrekening van je onderneming en is onderdeel van de jaarrekening.
We vergoeden het bedrag waarmee de exploitatiekosten van je bedrijf zijn toegenomen en/of de inkomsten zijn verminderd. Denk hierbij aan kosten voor tijdelijke huisvesting van bewoners elders, of huur van vervangende inventaris. We trekken de kosten af die vanwege de storing of stilstand tijdelijk zijn vervallen.
Je bent ook verzekerd voor extra kosten die het gevolg zijn van een storing in de levering van water, elektriciteit en/of aardgas.
Je bent ook verzekerd voor extra kosten als gevolg van een storing van een koel- of vriesinstallatie, waardoor de inhoud van deze installatie niet meer bruikbaar is.
Je bent ook verzekerd voor voor de kosten voor het vaststellen van de schade. Als wij een expert inschakelen om de schade vast te stellen, mag jij ook een expert inschakelen. Wij vergoeden de kosten van je eigen expert voor zover wij die kosten redelijk vinden.
Je bent ook verzekerd voor kosten van beredding en van eventuele schade aan zaken die bij de beredding zijn ingezet. Wij vergoeden de redelijk kosten. Per gebeurtenis ontvang je de gemaakte kosten.
Als er schade ontstaat of dreigt te ontstaan, moet je direct maatregelen nemen om (verdere) schade te voorkomen of te beperken. We noemen dit beredding.
Deze verzekering keert niet altijd uit. Hieronder geven we daar enkele voorbeelden van. Raadpleeg de polisvoorwaarden voor een volledig overzicht van de dekking en de uitsluitingen. Komt je er niet uit? Neem dan contact op met je verzekeringsadviseur.
Je bent niet verzekerd voor schade door een aardbeving, ook niet als die het gevolg is van gaswinning. Bij een vulkanische uitbarsting, overstroming en molest is ook geen vergoeding mogelijk. Schade door atoomkernreacties is ook niet altijd gedekt.
De kosten om materiële zaken te herstellen of te vervangen.
Je bent niet verzekerd voor schade die is veroorzaakt door of verband houdt met verboden activiteiten, bijvoorbeeld volgens de Opiumwet.
Je bent niet verzekerd voor schade die is veroorzaakt door of die bestaat uit schimmel- en zwamvorming en plantengroei.
Je bent niet verzekerd voor schade die in ontstaan of verband houdt met het opzettelijk handelen of nalaten of de roekeloosheid van jou of een andere verzekerde.
Deze verzekering keert niet langer uit dan tijdens een bepaalde periode. De uitkeringstermijn start vanaf het moment dat je extra exploitatiekosten gaat maken en duurt maximaal het aantal weken dat in de polis is vastgelegd.
Welke uitkeringstermijn je kiest, is onder andere afhankelijk van de soort bedrijf en de bedrijfsmiddelen waarover je beschikt.
Als je niet voldoet aan de afspraken over preventie die we met je gemaakt hebben, dan keren we niet altijd (volledig) uit.
De verzekering geldt alleen voor de vestigingsadressen die in je polis staan.
Als je de verzekering aanvraagt en als je een schade meldt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in je situatie zo snel mogelijk aan ons door.
Je betaalt jouw premie vooraf via automatische incasso. Je kunt kiezen of je de premie maandelijks of per jaar betaalt.
De verzekering begint op de datum die in je polis staat. Als de verzekering niet wordt opgezegd na de eerste verzekeringstermijn, dan loopt deze telkens voor een jaar door.
Wij kunnen ook de verzekering stoppen. Bijvoorbeeld als je jouw premie niet op tijd betaalt, bij fraude of bij een bovengemiddeld claimgedrag.
Je kunt de verzekering aan het einde van de eerste verzekeringstermijn opzeggen met een opzegtermijn van een maand. Op je polis zie je hoelang deze verzekeringstermijn is. Na de eerste verzekeringstermijn kun je de verzekering dagelijks opzeggen. De verzekering eindigt dan een maand later, of zoveel later als je wenst. Opzeggen doe je schriftelijk of per e-mail.