Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering dekt de extra exploitatiekosten om je bedrijf voort te zetten bij (dreigende) stilstand door materiële schade. Zodat je bijvoorbeeld bewoners tijdelijk een andere woonruimte kunt geven als hun eigen woonruimte niet meer bewoonbaar is.

Wat is verzekerd?

Deze verzekering vergoedt de extra exploitatiekosten die je lijdt door een stilstand of storing van je bedrijf door een verzekerde gebeurtenis.

Verzekerd bedrag

Als verzekerd bedrag kies je het bedrag van de exploitatiebegroting zoals die in de exploitatierekening is opgenomen.

Schadevergoeding

We vergoeden het bedrag waarmee de exploitatiekosten van je bedrijf zijn toegenomen en/of de inkomsten zijn verminderd. Denk hierbij aan kosten voor tijdelijke huisvesting van bewoners elders, of huur van vervangende inventaris. We trekken de kosten af die vanwege de storing of stilstand tijdelijk zijn vervallen.

Storing in de elektriciteit-, water- of gaslevering

Je bent ook verzekerd voor extra kosten die het gevolg zijn van een storing in de levering van water, elektriciteit en/of aardgas.

Storing koel- of vriesinstallatie

Je bent ook verzekerd voor extra kosten als gevolg van een storing van een koel- of vriesinstallatie, waardoor de inhoud van deze installatie niet meer bruikbaar is.

Kosten voor het vaststellen van de schade

Je bent ook verzekerd voor voor de kosten voor het vaststellen van de schade. Als wij een expert inschakelen om de schade vast te stellen, mag jij ook een expert inschakelen. Wij vergoeden de kosten van je eigen expert voor zover wij die kosten redelijk vinden.

Kosten voor maatregelen om schade te voorkomen of te beperken

Je bent ook verzekerd voor kosten van beredding en van eventuele schade aan zaken die bij de beredding zijn ingezet. Wij vergoeden de redelijk kosten. Per gebeurtenis ontvang je de gemaakte kosten.

Wat is niet verzekerd?

Deze verzekering keert niet altijd uit. Hieronder geven we daar enkele voorbeelden van. Raadpleeg de polisvoorwaarden voor een volledig overzicht van de dekking en de uitsluitingen. Komt je er niet uit? Neem dan contact op met je verzekeringsadviseur.

Aardbeving, vulkanische uitbarsting, overstroming, molest en atoomkernreacties

Je bent niet verzekerd voor schade door een aardbeving, ook niet als die het gevolg is van gaswinning. Bij een vulkanische uitbarsting, overstroming en molest is ook geen vergoeding mogelijk. Schade door atoomkernreacties is ook niet altijd gedekt.

Materiële schade

De kosten om materiële zaken te herstellen of te vervangen.

Verboden activiteiten

Je bent niet verzekerd voor schade die is veroorzaakt door of verband houdt met verboden activiteiten, bijvoorbeeld volgens de Opiumwet.

Schimmels en zwammen

Je bent niet verzekerd voor schade die is veroorzaakt door of die bestaat uit schimmel- en zwamvorming en plantengroei.

Opzet of schuld

Je bent niet verzekerd voor schade die in ontstaan of verband houdt met het opzettelijk handelen of nalaten of de roekeloosheid van jou of een andere verzekerde.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Uitkeringstermijn

Deze verzekering keert niet langer uit dan tijdens een bepaalde periode. De uitkeringstermijn start vanaf het moment dat je extra exploitatiekosten gaat maken en duurt maximaal het aantal weken dat in de polis is vastgelegd.

Afspraken

Als je niet voldoet aan de afspraken over preventie die we met je gemaakt hebben, dan keren we niet altijd (volledig) uit.

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt alleen voor de vestigingsadressen die in je polis staan.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt en als je een schade meldt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in je situatie zo snel mogelijk aan ons door.

Hoe en wanneer betaal ik?

Je betaalt jouw premie vooraf via automatische incasso. Je kunt kiezen of je de premie maandelijks of per jaar betaalt.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die in je polis staat. Als de verzekering niet wordt opgezegd na de eerste verzekeringstermijn, dan loopt deze telkens voor een jaar door.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Je kunt de verzekering aan het einde van de eerste verzekeringstermijn opzeggen met een opzegtermijn van een maand. Op je polis zie je hoelang deze verzekeringstermijn is. Na de eerste verzekeringstermijn kun je de verzekering dagelijks opzeggen. De verzekering eindigt dan een maand later, of zoveel later als je wenst. Opzeggen doe je schriftelijk of per e-mail.