Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering beschermt je tegen de financiƫle gevolgen van schade aan jouw inventaris, jouw goederen en als je huurder bent van het gebouw: het huurdersbelang.

Wat is verzekerd?

Deze verzekering vergoedt de schade aan je inventaris, goederen en huurdersbelang door een verzekerde gebeurtenis. Verzekerd is onder meer schade door brand, ontploffing, blikseminslag, storm, diefstal na braak en vandalisme. Ook lekkage door waterleidingen, neerslag, sneeuwdruk en wateraccumulatie is verzekerd.

Inventaris en voorraad

De inventaris vergoeden we naar nieuwwaarde. De voorraad (de goederen en grondstoffen) vergoeden we naar marktwaarde.

Kosten om de schade te beperken

We vergoeden de kosten die je moet maken om onmiddellijk dreigende schade zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken.

Keuze: huurdersbelang

Alle veranderingen, aanpassingen en uitbreidingen die je als huurder aan het gebouw hebt aangebracht, vallen onder de dekking van deze verzekering. Denk hierbij aan een keuken, sanitaire voorzieningen, centrale verwarming, vaste parketvloeren, schuurtjes en schuttingen.

Geld

Bij de dekking Inventaris is schade door diefstal of beschadiging van geld en geldswaardig papier verzekerd tot  1.000,-. Ook schade door het accepteren van vals geld is verzekerd tot  1.000,-.

Zaken van derden

Inventaris en goederen van andere personen of bedrijven zijn meeverzekerd. Het moet dan gaan om dezelfde soort zaken als die van je eigen bedrijf. Je bent verzekerd voor maximaal  5.000,-.

Extra dekkingen

Raadpleeg de polisvoorwaarden voor een overzicht van de extra dekkingen, welke kosten er zijn verzekerd, en voor welke bedragen.

Wat is niet verzekerd?

Deze verzekering keert niet altijd uit. Hieronder geven we daar enkele voorbeelden van. Raadpleeg de polisvoorwaarden voor een volledig overzicht van de dekking en de uitsluitingen. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met je verzekeringsadviseur.

Schade door software

Schade aan computerbestanden of andere digitale informatiebestanden is niet verzekerd.

Koelschade

Schade door bederf van de inhoud van een koel- of vriesinstallatie is niet verzekerd, tenzij er sprake is van een storing die is veroorzaakt door een defect aan die installatie.

Aardbeving, vulkanische uitbarsting en overstroming

Je bent niet verzekerd voor schade door een aardbeving, ook niet als die het gevolg is van gaswinning. Bij een vulkanische uitbarsting of een overstroming is ook geen vergoeding mogelijk.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Eigen risico

Deze verzekering heeft een algemeen eigen risico. De hoogte ervan kan je zelf kiezen.

Overstroming

Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden geen schade door water doordat een dijk die beschermt tegen overstromingen uit zee, een groot binnenwater of een grote rivier is bezweken, overgelopen of gefaald.

Afspraken

Als je niet voldoet aan de afspraken over preventie die we met je gemaakt hebben, dan keren we niet altijd uit.

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt op de vestigingsadressen die in je polis staan. In bepaalde gevallen zijn je inventaris en goederen ook op andere adressen en locaties verzekerd.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in jouw situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je betaalt jouw premie vooraf via automatische incasso. Je kunt kiezen of je de premie maandelijks of per jaar betaalt.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. De verzekeringstermijn is 1 jaar. Daarna wordt de verzekering elk jaar automatisch met 1 jaar verlengd. Je kunt jouw verzekering dagelijks opzeggen. Je bent verzekerd tot en met de dag waarop jouw verzekering stopt.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste jaar kan je de verzekering dagelijks opzeggen via een brief, e-mail of telefonisch. De verzekering eindigt op de dag die je opgeeft. Ontvangen we jouw opzegging pas na die dag, dan eindigt de verzekering op de dag waarop we de opzegging ontvangen.