Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Met de Rechtsbijstandverzekering Bedrijven krijgt je bedrijf juridisch advies en deskundige rechtshulp door juristen en advocaten van DAS. Ook de eventuele kosten van rechtsbijstand zijn verzekerd. Denk daarbij aan kosten van deskundigen en getuigen, expertisekosten en gerechtskosten. De verzekering keert geen geld uit.

Extra informatie

Deze verzekeringskaart geldt alleen voor ons standaardproduct. Als er specifieke afspraken met je zijn gemaakt over voorwaarden en/of premie is het geen standaardproduct. In dat geval geldt deze verzekeringskaart niet.

Wat is verzekerd?

Met deze verzekering krijgt je juridische hulp en advies bij het verhalen van schade, straf- en tuchtrecht en overige geschillen in de bedrijfsvoering, zoals geschillen met leveranciers en klanten, geschillen met werknemers en geschillen met de overheid. Maar ook geschillen met de verhuurder van je bedrijfspand, of met je buren. 

Extra informatie

Jij, als verzekeringnemer, bent verzekerd maar ook je werknemers en de bestuurders van je bedrijf voor zover het gaat om werkzaamheden die zij voor je verrichten bij de uitoefening van het beroep, het bedrijf of de activiteiten volgens je polis.

Bedrijfsvoering of beroepspraktijk

We bieden je juridische hulp als je als ondernemer een conflict hebt met bijvoorbeeld leveranciers, klanten, medewerkers of de overheid.

Incasso

Met onze dekking 'Incassorechtsbijstand' helpen we je om je openstaande facturen in Nederland alsnog te incasseren.

Keuze: verkeer

We bieden je juridische hulp als je schade aan een bedrijfsmotorrijtuig wilt verhalen op de veroorzaker, of als je een conflict hebt met de garage, bijvoorbeeld over een aankoop, reparaties of onderhoud van je bedrijfsauto.

Telefonische Advies Service

Als je een dringend probleem hebt en snel wilt handelen, dan kan je bellen met de Telefonische Advies Service van DAS. Ook als er nog geen conflict is en je juist een conflict wilt voorkomen. De Telefonische Advies Service van DAS help je een verantwoorde beslissing te nemen.

Extra dekkingen

Raadpleeg de polisvoorwaarden voor een overzicht van de extra dekkingen, welke kosten er zijn verzekerd, en voor welke bedragen.

Wat is niet verzekerd?

  • De verzekering geldt niet voor alle conflicten. Hieronder geven we daar enkele voorbeelden van. Raadpleeg de polisvoorwaarden voor een volledig overzicht van de dekking en de uitsluitingen. Komt je er niet uit? Neem dan contact op met je verzekeringsadviseur. 

Privé-geschillen en hoedanigheid

Conflicten die geen verband houden met de normale en gebruikelijke werkzaamheden van je beroep of bedrijf (hoedanigheid) vallen niet onder de dekking van deze verzekering.

Belastingen

Je krijgt geen juridische hulp bij een conflict over een belasting, heffing of accijnzen die je moet betalen. Ook krijg je geen hulp bij een conflict over een subsidie die je hebt aangevraagd.

Bestaand conflict

Voor deze verzekering geldt geen wachttermijn. Maar voor conflicten die al bestonden toen je de verzekering afsloot, krijg je niet alsnog juridische hulp.

Opzet, vermogensbeheer, milieu en bedrijfsbeëindiging

Opzet, vermogensbeheer, milieukwesties en conflicten over het overnemen of beëindigen van je bedrijf, of als er sprake is van faillissement, zijn uitgesloten.

Onroerend goed

Je krijgt geen juridische hulp bij een conflict over een onroerende zaak die je verhuurt, of die je niet gebruikt voor je beroep of bedrijf.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Maximum kosten en drempel

De kosten voor juridische hulp van deskundigen in dienst van DAS komen onbeperkt voor rekening van DAS. Voor alle andere (externe) kosten vergoeden we maximaal € 75.000,- per gebeurtenis. In een aantal situaties geldt een ander maximum per gebeurtenis (zie de extra informatie hieronder). Je krijgt geen juridische hulp als de zaak over minder dan het drempelbedrag (franchise) gaat. Dit bedrag staat in je polis.

Extra informatie

Wij vergoeden maximaal € 30.000,- per gebeurtenis bij conflicten met leveranciers of afnemers en maximaal € 10.000,- bij incassorechtsbijstand. 

Keuze rechtshulpverlener

Als je conflict voor de rechter komt, mag je zelf een eigen rechtshulpverlener kiezen. Is het niet verplicht om een advocaat in te schakelen? En kies je toch voor een externe rechtshulpverlener? Dan geldt er een maximum vergoeding voor de kosten van € 30.000,-  voor alle procedures die voor één en dezelfde gebeurtenis gevoerd worden.

Waar ben ik gedekt?

Je bent verzekerd bij conflicten in Nederland. Voor het verhalen van schade en strafrechtsbijstand ben je ook buiten Nederland verzekerd, en wel in heel Europa. Daaronder verstaan we ook Madeira, de Canarische Eilanden, de Azoren, de niet-Europese landen aan de Middellandse Zee en Rusland tot de Aziatische grens (het Oeralgebergte).

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt en als je rechtshulp nodig hebt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en beperken. Meld een juridisch geschil zo snel mogelijk bij DAS. En geef veranderingen in je situatie zo snel mogelijk aan ons door.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je betaalt jouw premie vooraf via automatische incasso. Je kunt kiezen of je de premie maandelijks of per jaar betaalt. 

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. De verzekeringstermijn is 1 jaar. Daarna wordt de verzekering elk jaar automatisch met 1 jaar verlengd. Je kunt jouw verzekering dagelijks opzeggen. Je bent verzekerd tot en met de dag waarop jouw verzekering stopt.

Extra informatie

Wij kunnen ook de verzekering stoppen. Bijvoorbeeld als je jouw premie niet op tijd betaalt, bij fraude of bij een bovengemiddeld claimgedrag.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste jaar kan je de verzekering dagelijks opzeggen via een brief, e-mail of telefonisch. De verzekering eindigt op de dag die je opgeeft. Ontvangen we jouw opzegging pas na die dag, dan eindigt de verzekering op de dag waarop we de opzegging ontvangen.