Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Met deze Nationale-Nederlanden Rechtsbijstandverzekering krijg je juridische hulp als je als privépersoon een onverwacht conflict hebt. De dekking 'Consument' is verplicht. Verder kun je kiezen uit de dekkingen 'Wonen', 'Werk, Inkomen en Pensioen', 'Verkeer', 'Belasting en Vermogensbeheer' en 'Mediation bij echtscheiding'.
De rechtshulp wordt uitgevoerd door de juristen die in dienst zijn van DAS Rechtsbijstand.
Je kunt deze verzekering afsluiten als alleenstaande of als gezin/samenwonend. Bij de dekking 'Verkeer' zijn ook de bestuurder en de inzittenden verzekerd.
Met de dekking 'Verkeer' krijg je juridische hulp bij onder andere een conflict over letselschade of schade aan je (motor)voertuig, als die is ontstaan in het verkeer. Ook ben je verzekerd bij conflicten over aan- of verkoop, reparatie of revisie van je motorrijtuig, aanhangwagen of pleziervaartuig.
Afhankelijk van het conflict kan er sprake zijn van een maximum vergoeding van de kosten.
Met de dekking 'Consument' krijg je juridische hulp bij onder andere een conflict als je letsel hebt opgelopen buiten het verkeer. Bijvoorbeeld als het letsel of ziekte is ontstaan op of in verband met je werk in loondienst, of als het letsel komt door fouten die zijn gemaakt bij een medische behandeling of medische verzorging. Letselschade na een aanrijding is onderdeel van de dekking 'Verkeer'.
Afhankelijk van het conflict kan er sprake zijn van een maximum vergoeding van de kosten.
Met de dekking 'Wonen' krijg je juridische hulp bij een conflict dat te maken heeft met je woning. Zoals bij huren, tijdelijke verhuur, een verbouwing en bij koop of verkoop. Bij conflicten met de plaatselijke of lokale overheid of je buren. Of voor je tweede woning als die bestemd is voor je eigen gebruik.
Afhankelijk van het conflict kan er sprake zijn van een maximum vergoeding van de kosten.
Met de dekking 'Werk, Inkomen en Pensioen' krijg je juridische hulp als het gaat om een conflict op het gebied van arbeidsrecht (bijvoorbeeld een conflict met je werkgever), sociaal verzekeringsrecht (bijvoorbeeld een conflict met het UWV) of pensioen (bijvoorbeeld een conflict over de hoogte van je pensioenopbouw of pensioenuitkering).
Met de standaarddekking 'Consument' krijg je juridische hulp als je een conflict hebt over spullen of diensten die je voor jezelf koopt. Bijvoorbeeld een conflict over een aangekocht meubel, een keuken of een vakantieboeking. Maar ook conflicten over rekeningen voor energie en telefonie.
Met de standaarddekking 'Consument' krijg je juridische hulp bij bepaalde conflicten die te maken hebben met jou persoonlijk of de verhouding tussen jou en je kinderen (adoptie- /stief- /pleegkinderen). Bijvoorbeeld over je naam, het erkennen van een kind of hulp bij een conflict over een erfenis.
Je krijgt alleen juridische hulp bij een conflict over een erfenis als de overledene is gestorven nadat je rechtsbijstandverzekering is ingegaan.
Met de dekking 'Belastingen en Vermogensbeheer' krijg je juridische hulp als je een conflict hebt met bijvoorbeeld de belastingdienst of over de aan- of verkoop van je aandelen.
Met de dekking 'Mediation bij echtscheiding' zijn de kosten van bemiddeling (mediation) bij een echtscheiding verzekerd tot € 3.000. Je hebt alleen recht op mediation bij het stoppen van je huwelijk of geregistreerd partnerschap als je huwelijk of geregistreerd partnerschap tenminste drie jaar heeft geduurd.
Je moet tenminste al 1 jaar verzekerd zijn voor mediation bij echtscheiding voordat je een beroep kunt doen op deze dekking.
DAS verleent de juridische hulp. DAS heeft 800 gespecialiseerde juristen in dienst, waaronder ruim 50 advocaten. DAS geeft advies over je juridische positie, voert onderhandelingen en correspondentie met de tegenpartij en verleent als het nodig is bijstand in een procedure bij de rechter.
Als je alleen advies nodig hebt, kun je bellen met DAS. Vaak ook als het conflict niet is gedekt.
Je krijgt geen juridische hulp bij zakelijke conflicten.
Als je verhuist naar het buitenland, ben je niet meer verzekerd vanaf de dag dat je niet meer in Nederland woont.
Je krijgt geen juridische hulp als de schade is ontstaan voordat je deze verzekering afsloot. Of als de feiten waardoor je conflict is ontstaan, plaatsvonden voordat je deze verzekering afsloot. Ook krijg je geen juridische hulp wanneer je kon verwachten dat je deze hulp nodig had toen je deze verzekering afsloot.
Je bent niet verzekerd voor conflicten die verband houden met (of voortvloeien uit) schade die is ontstaan doordat je opzettelijk onrechtmatig hebt gehandeld tegen een persoon of zaak. Onrechtmatig handelen betekent dat je iets hebt gedaan of nagelaten dat in strijd is met de wet of de maatschappelijke regels.
Je krijgt ook geen rechtsbijstand als je ons met opzet hebt geprobeerd te misleiden of als je bewust de wet hebt overtreden en daardoor betrokken bent in een strafzaak, of het verwijt krijgt dat je opzettelijk een misdrijf hebt gepleegd.
Je krijgt geen juridische hulp als DAS vindt dat er geen redelijke kans meer bestaat dat je gelijk krijgt.
Vraag je de dekking 'Werk & Inkomen' aan? En ontvang je een uitkering of voorziening op grond van een sociale- of arbeidsongeschiktheidsverzekering? Dan geldt een periode van 2 jaar waarin je nog geen gebruik mag maken van deze dekking. Voor de dekking 'Mediation bij echtscheiding' geldt een periode van 1 jaar waarin je nog geen gebruik mag maken van deze dekking. Voor de andere dekkingen geldt geen wachttijd.
Er is geen maximum aan kosten voor juridische hulp door de rechsthulpverleners of advocaten van DAS zelf. Je krijgt ook juridische hulp als jouw zaak over een klein bedrag gaat.
Externe kosten worden standaard vergoed tot € 60.000, bij scheidingsmediation tot € 3.000. Externe kosten bij het verhalen van schade door een verkeersongeval en bij strafzaken worden onbeperkt vergoed. Externe kosten zijn bijvoorbeeld de kosten van een rechtshulpverlener die niet in dienst is van DAS, griffierecht, kosten van getuigen en kosten van deskundigen.
Als het komt tot een administratieve procedure of procedure bij de rechter vraagt DAS je om een advocaat te kiezen. Je kunt dan kiezen voor je eigen specialist / advocaat van DAS óf voor een externe advocaat. DAS licht je hierover tijdig en duidelijk in.
Voor gerechtelijke of administratieve procedures waar je volgens wet- en regelgeving niet verplicht bent om een advocaat in te schakelen, geldt een maximale vergoeding per gebeurtenis. DAS betaalt, als onderdeel van het kostenmaximum, voor de behandelkosten (honorarium inclusief kantoor- en overige kosten) maximaal € 12.500.
Is een borgsom nodig voor je vrijlating in een strafzaak in het buitenland, of om een buitenlandse overheid je eigendommen te laten teruggeven? Dan kan DAS je een borgsom van maximaal € 50.000 voorschieten. De strafzaak moet dan wel verzekerd zijn met deze verzekering.
Je moet de waarborgsom die DAS heeft voorgeschoten terugbetalen. Krijg je het geld terug van de buitenlandse overheid? Dan is het geld bestemd voor DAS en ben je verplicht DAS daarvoor te machtigen. Ook moet je alle medewerking verlenen die nodig is om het bedrag terug te krijgen.
Je krijgt met de dekking 'Verkeer' alleen juridische hulp bij conflicten over de aankoop van je motorrijtuig of vaartuig als je deze gekocht hebt met BOVAGgarantie of een daarmee overeenkomende garantie.
Dat is afhankelijk van de dekking en het soort conflict. Je bent in ieder geval verzekerd voor conflicten in Nederland. Soms heb je dekking in Europa en de landen rond de Middellandse zee en soms in de hele wereld.
Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Doe aangifte bij een aanrijding of aanvaring en bij een strafbaar feit of verlies. Meld schade zo snel mogelijk. Geef veranderingen in je gezinssituatie zo snel mogelijk door.
Je betaalt jouw premie vooraf via automatische incasso. Je kunt kiezen of je de premie maandelijks of per jaar betaalt. Bij betaling per jaar krijg je korting.
De verzekering begint op de datum die op de polis staat. De verzekeringstermijn is een jaar. Daarna wordt de verzekering elk jaar automatisch met 1 jaar verlengd. Je kunt jouw verzekering dagelijks opzeggen, ook in het eerste jaar. Je bent verzekerd tot en met de dag waarop jouw verzekering stopt
Wij kunnen ook de verzekering stoppen. Bijvoorbeeld als je de premie niet op tijd betaalt, bij fraude of bij een bovengemiddeld claimbedrag.
Je kunt de verzekering dagelijks opzeggen. Dit kan schriftelijk of per e-mail. De verzekering eindigt op de dag die je opgeeft. Ontvangen we jouw opzegging pas na die dag, dan eindigt de verzekering op de dag waarop we de opzegging ontvangen.