Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Met deze Nationale-Nederlanden Rechtsbijstandverzekering krijg je juridische hulp als je als privépersoon een onverwacht conflict hebt. De dekking 'Consument' is verplicht. Verder kun je kiezen uit de dekkingen 'Wonen', 'Werk, Inkomen en Pensioen', 'Verkeer', 'Belasting en Vermogensbeheer' en 'Mediation bij echtscheiding'.

Wat is verzekerd?

Je kunt deze verzekering afsluiten als alleenstaande of als gezin/samenwonend. Bij de dekking 'Verkeer' zijn ook de bestuurder en de inzittenden verzekerd.

Keuze: verkeer

Met de dekking 'Verkeer' krijg je juridische hulp bij onder andere een conflict over letselschade of schade aan je (motor)voertuig, als die is ontstaan in het verkeer. Ook ben je verzekerd bij conflicten over aan- of verkoop, reparatie of revisie van je motorrijtuig, aanhangwagen of pleziervaartuig.

Keuze: letsel

Met de dekking 'Consument' krijg je juridische hulp bij onder andere een conflict als je letsel hebt opgelopen buiten het verkeer. Bijvoorbeeld als het letsel of ziekte is ontstaan op of in verband met je werk in loondienst, of als het letsel komt door fouten die zijn gemaakt bij een medische behandeling of medische verzorging. Letselschade na een aanrijding is onderdeel van de dekking 'Verkeer'.

Keuze: wonen

Met de dekking 'Wonen' krijg je juridische hulp bij een conflict dat te maken heeft met je woning. Zoals bij huren, tijdelijke verhuur, een verbouwing en bij koop of verkoop. Bij conflicten met de plaatselijke of lokale overheid of je buren. Of voor je tweede woning als die bestemd is voor je eigen gebruik.

Keuze: werk en inkomen

Met de dekking 'Werk, Inkomen en Pensioen' krijg je juridische hulp als het gaat om een conflict op het gebied van arbeidsrecht (bijvoorbeeld een conflict met je werkgever), sociaal verzekeringsrecht (bijvoorbeeld een conflict met het UWV) of pensioen (bijvoorbeeld een conflict over de hoogte van je pensioenopbouw of pensioenuitkering).

Aankopen

Met de standaarddekking 'Consument' krijg je juridische hulp als je een conflict hebt over spullen of diensten die je voor jezelf koopt. Bijvoorbeeld een conflict over een aangekocht meubel, een keuken of een vakantieboeking. Maar ook conflicten over rekeningen voor energie en telefonie.

Keuze: familie en relaties

Met de standaarddekking 'Consument' krijg je juridische hulp bij bepaalde conflicten die te maken hebben met jou persoonlijk of de verhouding tussen jou en je kinderen (adoptie- /stief- /pleegkinderen). Bijvoorbeeld over je naam, het erkennen van een kind of hulp bij een conflict over een erfenis.

Keuze: fiscaal en vermogen

Met de dekking 'Belastingen en Vermogensbeheer' krijg je juridische hulp als je een conflict hebt met bijvoorbeeld de belastingdienst of over de aan- of verkoop van je aandelen.

Keuze: mediation bij echtscheiding

Met de dekking 'Mediation bij echtscheiding' zijn de kosten van bemiddeling (mediation) bij een echtscheiding verzekerd tot  3.000. Je hebt alleen recht op mediation bij het stoppen van je huwelijk of geregistreerd partnerschap als je huwelijk of geregistreerd partnerschap tenminste drie jaar heeft geduurd.

DAS Rechtsbijstand

DAS verleent de juridische hulp. DAS heeft 800 gespecialiseerde juristen in dienst, waaronder ruim 50 advocaten. DAS geeft advies over je juridische positie, voert onderhandelingen en correspondentie met de tegenpartij en verleent als het nodig is bijstand in een procedure bij de rechter.

Advies bij een conflict

Als je alleen advies nodig hebt, kun je bellen met DAS. Vaak ook als het conflict niet is gedekt.

Wat is niet verzekerd?

Je krijgt geen juridische hulp bij zakelijke conflicten.

Bestaand conflict

Je krijgt geen juridische hulp als de schade is ontstaan voordat je deze verzekering afsloot. Of als de feiten waardoor je conflict is ontstaan, plaatsvonden voordat je deze verzekering afsloot. Ook krijg je geen juridische hulp wanneer je kon verwachten dat je deze hulp nodig had toen je deze verzekering afsloot.

Opzet

Je bent niet verzekerd voor conflicten die verband houden met (of voortvloeien uit) schade die is ontstaan doordat je opzettelijk onrechtmatig hebt gehandeld tegen een persoon of zaak. Onrechtmatig handelen betekent dat je iets hebt gedaan of nagelaten dat in strijd is met de wet of de maatschappelijke regels.

Geen redelijke kans op gelijk krijgen

Je krijgt geen juridische hulp als DAS vindt dat er geen redelijke kans meer bestaat dat je gelijk krijgt.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Vraag je de dekking 'Werk & Inkomen' aan? En ontvang je een uitkering of voorziening op grond van een sociale- of arbeidsongeschiktheidsverzekering? Dan geldt een periode van 2 jaar waarin je nog geen gebruik mag maken van deze dekking. Voor de dekking 'Mediation bij echtscheiding' geldt een periode van 1 jaar waarin je nog geen gebruik mag maken van deze dekking. Voor de andere dekkingen geldt geen wachttijd.

Maximum kosten en drempel

Er is geen maximum aan kosten voor juridische hulp door de rechsthulpverleners of advocaten van DAS zelf. Je krijgt ook juridische hulp als jouw zaak over een klein bedrag gaat.

Keuze rechtshulpverlener

Als het komt tot een administratieve procedure of procedure bij de rechter vraagt DAS je om een advocaat te kiezen. Je kunt dan kiezen voor je eigen specialist / advocaat van DAS óf voor een externe advocaat. DAS licht je hierover tijdig en duidelijk in.

Waarborgsom

Is een borgsom nodig voor je vrijlating in een strafzaak in het buitenland, of om een buitenlandse overheid je eigendommen te laten teruggeven? Dan kan DAS je een borgsom van maximaal  50.000 voorschieten. De strafzaak moet dan wel verzekerd zijn met deze verzekering.

Aanschaf motorrijtuig of vaartuig

Je krijgt met de dekking 'Verkeer' alleen juridische hulp bij conflicten over de aankoop van je motorrijtuig of vaartuig als je deze gekocht hebt met BOVAGgarantie of een daarmee overeenkomende garantie.

Waar ben ik gedekt?

Dat is afhankelijk van de dekking en het soort conflict. Je bent in ieder geval verzekerd voor conflicten in Nederland. Soms heb je dekking in Europa en de landen rond de Middellandse zee en soms in de hele wereld.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Doe aangifte bij een aanrijding of aanvaring en bij een strafbaar feit of verlies. Meld schade zo snel mogelijk. Geef veranderingen in je gezinssituatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je betaalt jouw premie vooraf via automatische incasso. Je kunt kiezen of je de premie maandelijks of per jaar betaalt. Bij betaling per jaar krijg je korting.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. De verzekeringstermijn is een jaar. Daarna wordt de verzekering elk jaar automatisch met 1 jaar verlengd. Je kunt jouw verzekering dagelijks opzeggen, ook in het eerste jaar. Je bent verzekerd tot en met de dag waarop jouw verzekering stopt

Hoe zeg ik mijn contract op?

Je kunt de verzekering dagelijks opzeggen. Dit kan schriftelijk of per e-mail. De verzekering eindigt op de dag die je opgeeft. Ontvangen we jouw opzegging pas na die dag, dan eindigt de verzekering op de dag waarop we de opzegging ontvangen.