Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering dekt de kosten om uw bedrijf voort te zetten bij (dreigende)  stilstand als gevolg van materiële schade. Zodat u bijvoorbeeld tijdelijk andere bedrijfsruimte, machines en computerapparatuur kunt huren.

Extra informatie

Dit document is met zorg samengesteld en hoort bij een standaard verzekeringsproduct. Het maakt geen deel uit van de verzekeringsovereenkomst. Heeft u vragen over dit verzekeringsproduct raadpleeg dan uw adviseur.

Wat is verzekerd?

Deze verzekering vergoedt de extra kosten die nodig zijn om een verstoring in uw bedrijf door een verzekerde gebeurtenis op te heffen.

Extra informatie

De verzekerde gebeurtenissen zijn onder andere brand, ontploffing, blikseminslag, storm, diefstal na braak en vandalisme. Maar ook lekkage van waterleidingen, neerslag, sneeuwdruk en wateraccumulatie.

Schadevergoeding

We vergoeden de kosten die nodig zijn om de bedrijfsactiviteiten zo snel mogelijk te hervatten, tot maximaal het verzekerde bedrag. Denk hierbij aan kosten voor noodhuisvesting, huur van vervangende inventaris of extra transportkosten.

Storing nutsvoorzieningen

Is uw schade het gevolg van storing in levering van elektriciteit, water of gas? Dan is dat verzekerd als de storing langer dan zes uur aaneengesloten duurt en de storing het gevolg is van een materiële schade door een verzekerde gebeurtenis.

Wegafzetting

Is uw schade het gevolg van een afzetting van een weg naar een in de polis omschreven vestigingsadres als direct en rechtstreeks gevolg van materiële schade aan een naburig gebouw door een gedekte gebeurtenis? Dan is het verzekerd zolang het de polis omschreven vestigingsadres door die afzetting niet of verminderd toegankelijk is.

Storing koel-/vriesinstallatie

U bent verzekerd ook verzekerd voor extra kosten door storing van een koel- of vriesinstallatie als gevolg van een defect daaraan.

Wat is niet verzekerd?

  • De verzekering keert niet altijd uit. Hieronder geven we daar enkele voorbeelden van. Heeft u vragen? Neem dan contact op met uw verzekeringsadviseur.

Boetes

Boetes die uw bedrijf krijgt, bijvoorbeeld omdat uw bedrijf stil lag en u uw verplichtingen niet kon nakomen, zijn niet gedekt.

Huur

Huuropbrengsten die u misloopt vanwege de materiële schade aan uw bedrijfsgebouw of de inventaris zijn niet gedekt.

Reconstructiekosten

De extra tijd die u besteedt aan het reconstrueren van uw (financiële) administratie is niet verzekerd. Ook niet verzekerd zijn de kosten die u maakt om materiële zaken, zoals mallen en tekeningen, te reconstrueren of te reproduceren.

Brutowinst / loonkosten en materiële schade

Vermindering van uw brutowinst of loonkosten voor niet-productieve uren zijn niet verzekerd. Ook dekt deze verzekering niet het doorbetalen van lonen en salarissen. 
Materiële schade wordt niet gedekt door deze verzekering. Hiervoor bestaan andere  verzekeringen voor bijvoorbeeld gebouwen of roerende zaken.

Aardbeving, vulkanische uitbarsting en grondverzakking of -verschuiving

Schade die is ontstaan door een aardbeving, vulkanische uitbarsting en grondverzakking of -verschuiving is niet gedekt. Ook niet als die het gevolg is van de winning van gas, olie,  zout of delfstoffen.

Schimmels / zwammen en goederen in souterrain / kelder

Schade als gevolg van of bestaande uit schimmel- en zwamvorming en plantengroei, is niet verzekerd.
Schade door water, met uitzondering van bluswater, aan goederen in een souterrain of een kelder, tenzij deze goederen ten minste 10 centimeter boven de vloer op vlonders of in stellingen zijn opgeslagen, is niet verzekerd. 

Extra informatie

De uitsluiting van schade als gevolg van of bestaande uit schimmel- en zwamvorming en plantengroei is ongeacht of deze schade in verband staat met de aanwezigheid van water als gevolg van een gedekte gebeurtenis.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Eigen risico

Voor deze verzekering geldt een algemeen eigen risico. Voor de hoogte ervan bestaan een aantal (keuze)mogelijkheden. Soms geldt een afwijkend eigen risico. Dit staat in uw polis.

Overstroming

Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden geen schade door water doordat een dijk die beschermt tegen overstromingen uit zee, een groot binnenwater of een grote rivier is bezweken, overgelopen of gefaald.

Extra informatie

Het gaat om overstromingen als gevolg van een dijkbreuk bij een primaire waterkering. Deze bieden bescherming tegen overstromingen vanuit onder andere de Noordzee, de Waddenzee, de grote rivieren Rijn, Maas en Westerschelde, de Oosterschelde, het IJsselmeer , het Volkerak-Zoommeer, het Grevelingenmeer, het getijdedeel van de Hollandsche IJssel en de Veluwerandmeren.

Uitkeringstermijn

Deze verzekering keert niet langer uit dan gedurende een bepaalde periode. De uitkeringstermijn start vanaf het moment dat u extra kosten gaat maken en duurt maximaal 52 weken. 

Overstroming

Schade door een overstroming is niet verzekerd.

Afspraken

Soms gelden er afspraken, bijvoorbeeld voor preventieve maatregelen. Het is belangrijk dat u nagaat of u hieraan voldoet. Doet u dat niet? Dan kan dat gevolgen hebben voor uw recht op schadevergoeding. 

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt voor de vestigingsadressen die in uw polis staan en onder voorwaarden elders in Nederland.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt en als u een schade meldt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en beperken. Meld schade zo snel mogelijk en werk mee aan de afhandeling hiervan. U mag niets doen
wat onze belangen zou kunnen schaden, zoals het erkennen van aansprakelijkheid. En geef veranderingen in uw situatie zo snel
mogelijk aan ons door.

Extra informatie

Als u uw verplichtingen niet nakomt, kan dat gevolgen hebben. Wij kunnen bijvoorbeeld een schade afwijzen. Ook kunnen we de premie en/of voorwaarden van uw verzekering aanpassen. In sommige gevallen kunnen wij zelfs uw verzekering beëindigen.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kiest of u de premie per maand, per kwartaal, per half jaar of per jaar betaalt. Betalen kan via automatische incasso of via uw verzekeringsadviseur.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die in uw polis staat. De verzekeringstermijn is een jaar. Als u of wij de verzekering niet opzeggen, dan verlengen we deze telkens voor een jaar.

Extra informatie

Let op: de verzekering is alleen van kracht als u de premie betaalt.

Hoe zeg ik mijn contract op?

U kunt de verzekering dagelijks opzeggen. De verzekering eindigt dan de volgende dag, of zoveel later als u wenst. Opzeggen doet u schriftelijk of per e-mail.