Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Gedekt is schade aan uw gebouw, inclusief alles wat daar normaal gesproken bijhoort. Zoals een verwarmingsketel, zonnepanelen of de funderingen.
Dit document is met zorg samengesteld en hoort bij een standaard verzekeringsproduct. Het maakt geen deel uit van de verzekeringsovereenkomst. Heeft u vragen over dit verzekeringsproduct raadpleeg dan uw adviseur.
Het gebouw is verzekerd tegen schade door onder meer brand, ontploffing, storm, hevige lokale regenval, hagel, wateropeenhoping, aanrijding en vandalisme.
Als de schade te repareren is, vergoeden we de herstelkosten. Kan de schade niet hersteld worden? Dan vergoeden we de herbouwwaarde.
Het verzekerde bedrag voor het gebouw is gebaseerd op de herbouwwaarde ervan. Dit bedrag staat in uw polis, en geldt als maximale vergoeding bij schade.
U kunt kiezen voor Garantie tegen onderverzekering. Met deze Garantie wordt de schade aan het gebouw volledig vergoed. Ook als die groter is dan het verzekerde bedrag in uw polis.
Kosten die u na een schade moet maken zijn ook verzekerd. Zo vergoeden we de redelijke kosten voor het vaststellen van de schade, en om verdere schade te beperken of te voorkomen.
Kosten voor een noodvoorziening, het opruimen van beschadigde zaken, of om te voldoen aan gewijzigde of nieuwe wet- en regelgeving zijn ook verzekerd. Maar deze vergoeden we per gebeurtenis tot maximaal de verzekerde som.
Kunt u het gebouw vanwege de schade niet meer verhuren? Dan vergoeden we de misgelopen huurinkomsten. Deze dekking geldt per gebeurtenis tot maximaal de verzekerde som.
We vergoeden ook een marktconforme huurprijs wanneer u het gebouw zelf gebruikt, maar door de schade (voor een deel) niet kunt gebruiken.
Is er ook schade ontstaan aan de tuin bij uw gebouw? Dan vergoeden we de kosten voor het opnieuw aanleggen daarvan. Deze dekking geldt per gebeurtenis tot maximaal de verzekerde som.
Let op: Schade aan de tuin vergoeden we niet als deze is veroorzaakt door storm, neerslag, hevige lokale regenval, hagel, diefstal, vandalisme of omgevallen bomen.
Is de schade aan het gebouw het gevolg van een ontwerp- of constructiefout? Dan vergoeden wij de redelijke kosten die u moet maken om dit aan te passen. Zoals de kosten voor een aangepast ontwerp en het herstellen van de constructie. Deze dekking geldt per gebeurtenis tot maximaal 10% van de verzekerde som.
De kosten vergoeden wij alleen bij schade die is ontstaan door hagel, sneeuwdruk en/of wateropeenhoping.
Heeft u schade? Dan wordt deze vastgesteld door onze expert. U kunt ook zelf een expert inschakelen. Dit noemen we een contra-expert. De kosten voor een contra-expert vergoeden wij ook, voorzover deze redelijk zijn.
Glas van het gebouw is verzekerd wanneer dit breekt door een onvoorziene gebeurtenis, of door een mankement aan het glas of het bevestigingsmateriaal.
Deze optionele dekking geldt voor glas dat bij het gebouw hoort, zoals glas in ramen en dakramen, windschermen of terreinafscheidingen.
De verzekering keert niet altijd uit. Hieronder geven we daar enkele voorbeelden van. Heeft u vragen? Neem dan contact op met uw verzekeringsadviseur.
Schade die is ontstaan door grondwater is niet gedekt.
Schade aan onderdelen die niet bij uw bedrijfsgebouw horen, zoals zonweringen, antennes, lichtreclames en grond vallen niet onder de verzekering.
Zonwering, antennes en lichtreclames vallen onder de dekking van een Inventarisverzekering.
U krijgt nooit een vergoeding voor schade die het gevolg is van opzettelijk handelen, roekeloosheid, een verboden activiteit, fraude of molest.
Fraudeert u bij het afsluiten van de verzekering, of bij het claimen van een schade? Dan zullen wij bovendien de verzekering beƫindigen.
Schade die is ontstaan door een aardbeving is niet gedekt. Ook niet als die het gevolg is van de winning van gas, olie, zout of delfstoffen.
Voor deze verzekering geldt een algemeen eigen risico. Voor de hoogte ervan bestaan een aantal (keuze)mogelijkheden. Soms geldt een afwijkend eigen risico. Dit staat in uw polis.
Schade door het overstromen of bezwijken van een primaire waterkering is niet gedekt. Een primaire waterkering biedt bescherming tegen het water van de zee, een binnenwater zoals het IJsselmeer of een rivier. Er is ook geen dekking voor schade door water dat buiten de oevers is getreden. Bijvoorbeeld wanneer dit een uiterwaard in stroomt, of een gebied dat door de overheid is aangewezen voor waterberging.
Soms gelden er afspraken, bijvoorbeeld voor preventieve maatregelen. Het is belangrijk dat u nagaat of u hieraan voldoet. Doet u dat niet? Dan kan dat gevolgen hebben voor uw recht op schadevergoeding.
Staat het gebouw leeg of raakt het buiten gebruik? Dan kunnen we de verzekering aanpassen.
Komt het gebouw geheel of grotendeels leeg te staan? Meld dit zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen twee maanden.
De verzekering geldt voor de vestigingsadressen die in uw polis staan.
Als u de verzekering aanvraagt en als u een schade meldt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en beperken. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk aan ons door.
Meld schade zo snel mogelijk en werk mee aan de afhandeling hiervan. U mag hierbij niets doen wat onze belangen zou kunnen schaden. Is de schade aan uw gebouw het gevolg van diefstal, inbraak, vandalisme of een ander strafbaar feit? Dan moet u hiervan direct aangifte doen bij de politie.
U kiest of u de premie per maand, per kwartaal, per half jaar of per jaar betaalt. Betalen kan via automatische incasso of via uw verzekeringsadviseur.
De verzekering begint op de datum die in uw polis staat. De verzekeringstermijn is een jaar. Als u of wij de verzekering niet opzeggen, dan verlengen we deze telkens voor een jaar.
Let op: de verzekering is alleen van kracht als u de premie betaalt.
U kunt de verzekering dagelijks opzeggen. De verzekering eindigt dan de volgende dag, of zoveel later als u wenst. Opzeggen doet u schriftelijk of per e-mail.