Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Gedekt is schade aan uw gebouw, inclusief alles wat daar normaal gesproken bijhoort. Zoals een verwarmingsketel, zonnepanelen of de funderingen.

Wat is verzekerd?

Het gebouw is verzekerd tegen schade door onder meer brand, ontploffing, storm, hevige lokale regenval, hagel, wateropeenhoping, aanrijding en vandalisme.

Verzekerd bedrag

Het verzekerde bedrag voor het gebouw is gebaseerd op de herbouwwaarde ervan. Dit bedrag staat in uw polis, en geldt als maximale vergoeding bij schade.

Extra kosten na schade

Kosten die u na een schade moet maken zijn ook verzekerd. Zo vergoeden we de redelijke kosten voor het vaststellen van de schade, en om verdere schade te beperken of te voorkomen.

Huur

Kunt u het gebouw vanwege de schade niet meer verhuren? Dan vergoeden we de misgelopen huurinkomsten. Deze dekking geldt per gebeurtenis tot maximaal de verzekerde som.

Tuinaanleg

Is er ook schade ontstaan aan de tuin bij uw gebouw? Dan vergoeden we de kosten voor het opnieuw aanleggen daarvan. Deze dekking geldt per gebeurtenis tot maximaal de verzekerde som.

Aanpassen van ontwerp en/of constructie

Is de schade aan het gebouw het gevolg van een ontwerp- of constructiefout? Dan vergoeden wij de redelijke kosten die u moet maken om dit aan te passen. Zoals de kosten voor een aangepast ontwerp en het herstellen van de constructie. Deze dekking geldt per gebeurtenis tot maximaal 10% van de verzekerde som.

Contra-expert

Heeft u schade? Dan wordt deze vastgesteld door onze expert. U kunt ook zelf een expert inschakelen. Dit noemen we een contra-expert. De kosten voor een contra-expert vergoeden wij ook, voorzover deze redelijk zijn.

Keuze: glas

Glas van het gebouw is verzekerd wanneer dit breekt door een onvoorziene gebeurtenis, of door een mankement aan het glas of het bevestigingsmateriaal.

Wat is niet verzekerd?

De verzekering keert niet altijd uit. Hieronder geven we daar enkele voorbeelden van. Heeft u vragen? Neem dan contact op met uw verzekeringsadviseur.

Schade door grondwater

Schade die is ontstaan door grondwater is niet gedekt.

Onderdelen die niet bij het gebouw horen

Schade aan onderdelen die niet bij uw bedrijfsgebouw horen, zoals zonweringen, antennes, lichtreclames en grond vallen niet onder de verzekering.

Opzet, roekeloosheid, verboden activiteiten, fraude en molest

U krijgt nooit een vergoeding voor schade die het gevolg is van opzettelijk handelen, roekeloosheid, een verboden activiteit, fraude of molest.

Aardbeving

Schade die is ontstaan door een aardbeving is niet gedekt. Ook niet als die het gevolg is van de winning van gas, olie, zout of delfstoffen.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Eigen risico

Voor deze verzekering geldt een algemeen eigen risico. Voor de hoogte ervan bestaan een aantal (keuze)mogelijkheden. Soms geldt een afwijkend eigen risico. Dit staat in uw polis.

Overstroming

Schade door het overstromen of bezwijken van een primaire waterkering is niet gedekt. Een primaire waterkering biedt bescherming tegen het water van de zee, een binnenwater zoals het IJsselmeer of een rivier. Er is ook geen dekking voor schade door water dat buiten de oevers is getreden. Bijvoorbeeld wanneer dit een uiterwaard in stroomt, of een gebied dat door de overheid is aangewezen voor waterberging.

Afspraken

Soms gelden er afspraken, bijvoorbeeld voor preventieve maatregelen. Het is belangrijk dat u nagaat of u hieraan voldoet. Doet u dat niet? Dan kan dat gevolgen hebben voor uw recht op schadevergoeding.

Leegstand

Staat het gebouw leeg of raakt het buiten gebruik? Dan kunnen we de verzekering aanpassen.

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt voor de vestigingsadressen die in uw polis staan.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt en als u een schade meldt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en beperken. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk aan ons door.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kiest of u de premie per maand, per kwartaal, per half jaar of per jaar betaalt. Betalen kan via automatische incasso of via uw verzekeringsadviseur.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die in uw polis staat. De verzekeringstermijn is een jaar. Als u of wij de verzekering niet opzeggen, dan verlengen we deze telkens voor een jaar.

Hoe zeg ik mijn contract op?

U kunt de verzekering dagelijks opzeggen. De verzekering eindigt dan de volgende dag, of zoveel later als u wenst. Opzeggen doet u schriftelijk of per e-mail.