Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Met de Rechtsbijstandverzekering Bedrijven krijgt je bedrijf juridisch advies en deskundige rechtshulp door juristen en advocaten van DAS. Ook de eventuele kosten van rechtsbijstand zijn tot een maximum bedrag verzekerd. Denk daarbij aan kosten van deskundigen en getuigen, expertisekosten en gerechtskosten.

Wat is verzekerd?

Met deze verzekering krijg je juridische hulp en advies bij het verhalen van schade, straf- en tuchtrecht en overige geschillen in de bedrijfsvoering, zoals geschillen met leveranciers en klanten, geschillen met werknemers en geschillen met de overheid. Maar ook geschillen met de verhuurder van je bedrijfspand, of met je buren.

Bedrijfsvoering of beroepspraktijk

We bieden je juridische hulp als je als ondernemer een conflict heeft met bijvoorbeeld leveranciers, klanten, medewerkers of de overheid.

Incasso

Met onze dekking 'Incassorechtsbijstand' helpen we je om je openstaande facturen in Nederland alsnog te incasseren.

Keuze: verkeer

We bieden je juridische hulp als je schade aan een bedrijfsmotorrijtuig wil verhalen op de veroorzaker, of als je een conflict hebt met de garage, bijvoorbeeld over een aankoop, reparaties of onderhoud van je bedrijfsauto.

Telefonische Advies Service

Als je een dringend probleem hebt en snel wil handelen, dan kun je bellen met de Telefonische Advies Service van DAS. Ook als er nog geen conflict is en je juist een conflict wil voorkomen. De Telefonische Advies Service van DAS helpt je een verantwoorde beslissing te nemen.

Extra dekkingen

Raadpleeg de polisvoorwaarden voor een overzicht van de extra dekkingen, welke kosten er zijn verzekerd, en voor welke bedragen.

Wat is niet verzekerd?

De verzekering geldt niet voor alle conflicten. Hieronder geven we daar enkele voorbeelden van. Heb je vragen? Neem dan contact op met je verzekeringsadviseur.

Privé-geschillen en hoedanigheid

Je krijgt geen juridische hulp bij conflicten die geen verband houden met de normale en gebruikelijke werkzaamheden van je beroep of bedrijf, zoals vermeld op de polis (hoedanigheid).

Belastingen

Je krijgt geen juridische hulp bij een conflict over een belasting, heffing of accijnzen die je moet betalen. Ook krijg je geen hulp bij een conflict over een subsidie die je hebt aangevraagd.

Bestaand conflict

Voor deze verzekering geldt geen wachttermijn. Maar voor conflicten die al bestonden toen je de verzekering afsloot, krijg je niet alsnog juridische hulp.

Vermogensbeheer, milieu en bedrijfsbeëindiging

Je krijgt geen juridische hulp bij een conflict in verband met vermogensbeheer, milieukwesties, het overnemen of beëindigen van je bedrijf, of als er sprake is van faillissement.

Onroerend goed

Je krijgt geen juridische hulp bij een conflict over een onroerende zaak die je verhuurt, of die je niet gebruikt voor je beroep of bedrijf.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Maximum kosten en drempel

De kosten voor juridische hulp van deskundigen in dienst van DAS komen onbeperkt voor rekening van DAS. Voor alle andere (externe) kosten vergoeden we maximaal  75.000,- per gebeurtenis. In een aantal situaties geldt een ander maximum per gebeurtenis (zie de extra informatie hieronder). Je krijgt geen juridische hulp als de zaak over minder dan het drempelbedrag (franchise) gaat. Dit bedrag staat in je polis.

Keuze rechtshulpverlener

Als je conflict voor de rechter komt, mag je zelf een eigen rechtshulpverlener kiezen. Is het niet verplicht om een advocaat in te schakelen? En kies je toch voor een externe rechtshulpverlener? Dan geldt er een maximum vergoeding voor de kosten van  30.000,- voor alle procedures die voor één en dezelfde gebeurtenis gevoerd worden.

Waar ben ik gedekt?

Je bent verzekerd bij conflicten in Nederland. Voor het verhalen van schade en strafrechtsbijstand ben je in heel Europa verzekerd. De wederpartij moet in het omschreven dekkingsgebied woonachtig of gevestigd zijn.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt en als je rechtshulp nodig hebt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en beperken. Meld een juridisch geschil zo snel mogelijk bij DAS. En geef veranderingen in je situatie zo snel mogelijk aan ons door.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je kiest of je de premie per maand, per kwartaal, per halfjaar of per jaar betaalt. Betalen kan via automatische incasso of via je verzekeringsadviseur.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die in je polis staat. De verzekeringstermijn is een jaar. Als jij of wij de verzekering niet opzeggen, dan verlengen we deze telkens voor een jaar.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Je kan de verzekering dagelijks opzeggen. De verzekering eindigt dan de volgende dag, of zoveel later als je wenst. Opzeggen doe je schriftelijk of per e-mail.