Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Met de Rechtsbijstandverzekering Bedrijven krijgt je bedrijf juridisch advies en deskundige rechtshulp door juristen en advocaten van DAS. Ook de eventuele kosten van rechtsbijstand zijn tot een maximum bedrag verzekerd. Denk daarbij aan kosten van deskundigen en getuigen, expertisekosten en gerechtskosten.
Dit document is met zorg samengesteld en hoort bij een standaard verzekeringsproduct. Het maakt geen deel uit van de verzekeringsovereenkomst. Heb je vragen over dit verzekeringsproduct raadpleeg dan je adviseur.
Met deze verzekering krijg je juridische hulp en advies bij het verhalen van schade, straf- en tuchtrecht en overige geschillen in de bedrijfsvoering, zoals geschillen met leveranciers en klanten, geschillen met werknemers en geschillen met de overheid. Maar ook geschillen met de verhuurder van je bedrijfspand, of met je buren.
Jij, als verzekeringnemer, bent verzekerd maar ook je werknemers en de bestuurders van je bedrijf voor zover het gaat om werkzaamheden die zij voor je verrichten bij de uitoefening van het beroep, het bedrijf of de activiteiten volgens je polis.
We bieden je juridische hulp als je als ondernemer een conflict heeft met bijvoorbeeld leveranciers, klanten, medewerkers of de overheid.
Met onze dekking 'Incassorechtsbijstand' helpen we je om je openstaande facturen in Nederland alsnog te incasseren.
Let op: een vordering moet binnen zes maanden na de oorspronkelijke factuurdatum worden gemeld.
We bieden je juridische hulp als je schade aan een bedrijfsmotorrijtuig wil verhalen op de veroorzaker, of als je een conflict hebt met de garage, bijvoorbeeld over een aankoop, reparaties of onderhoud van je bedrijfsauto.
Als je een dringend probleem hebt en snel wil handelen, dan kun je bellen met de Telefonische Advies Service van DAS. Ook als er nog geen conflict is en je juist een conflict wil voorkomen. De Telefonische Advies Service van DAS helpt je een verantwoorde beslissing te nemen.
Raadpleeg de polisvoorwaarden voor een overzicht van de extra dekkingen, welke kosten er zijn verzekerd, en voor welke bedragen.
De verzekering geldt niet voor alle conflicten. Hieronder geven we daar enkele voorbeelden van. Heb je vragen? Neem dan contact op met je verzekeringsadviseur.
Je krijgt geen juridische hulp bij conflicten die geen verband houden met de normale en gebruikelijke werkzaamheden van je beroep of bedrijf, zoals vermeld op de polis (hoedanigheid).
Je krijgt geen juridische hulp bij een conflict over een belasting, heffing of accijnzen die je moet betalen. Ook krijg je geen hulp bij een conflict over een subsidie die je hebt aangevraagd.
Voor deze verzekering geldt geen wachttermijn. Maar voor conflicten die al bestonden toen je de verzekering afsloot, krijg je niet alsnog juridische hulp.
Je krijgt geen juridische hulp bij een conflict in verband met vermogensbeheer, milieukwesties, het overnemen of beëindigen van je bedrijf, of als er sprake is van faillissement.
Je krijgt geen juridische hulp bij een conflict over een onroerende zaak die je verhuurt, of die je niet gebruikt voor je beroep of bedrijf.
De kosten voor juridische hulp van deskundigen in dienst van DAS komen onbeperkt voor rekening van DAS. Voor alle andere (externe) kosten vergoeden we maximaal € 75.000,- per gebeurtenis. In een aantal situaties geldt een ander maximum per gebeurtenis (zie de extra informatie hieronder). Je krijgt geen juridische hulp als de zaak over minder dan het drempelbedrag (franchise) gaat. Dit bedrag staat in je polis.
Wij vergoeden maximaal € 30.000,- per gebeurtenis bij conflicten met leveranciers of afnemers en maximaal € 10.000,- bij incassorechtsbijstand.
Als je conflict voor de rechter komt, mag je zelf een eigen rechtshulpverlener kiezen. Is het niet verplicht om een advocaat in te schakelen? En kies je toch voor een externe rechtshulpverlener? Dan geldt er een maximum vergoeding voor de kosten van € 30.000,- voor alle procedures die voor één en dezelfde gebeurtenis gevoerd worden.
Je bent verzekerd bij conflicten in Nederland. Voor het verhalen van schade en strafrechtsbijstand ben je in heel Europa verzekerd. De wederpartij moet in het omschreven dekkingsgebied woonachtig of gevestigd zijn.
Onder 'Europa' verstaan we ook Madeira, de Canarische Eilanden, de Azoren, de niet-Europese landen aan de Middellandse Zee en Rusland tot de Aziatische grens (het Oeralgebergte).
Als je de verzekering aanvraagt en als je rechtshulp nodig hebt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en beperken. Meld een juridisch geschil zo snel mogelijk bij DAS. En geef veranderingen in je situatie zo snel mogelijk aan ons door.
Als je je verplichtingen niet nakomt, kan dat gevolgen hebben. Wij kunnen bijvoorbeeld een schade afwijzen. Ook kunnen we de premie en/of voorwaarden van je verzekering aanpassen. In sommige gevallen kunnen wij zelfs je verzekering beëindigen.
Je kiest of je de premie per maand, per kwartaal, per halfjaar of per jaar betaalt. Betalen kan via automatische incasso of via je verzekeringsadviseur.
De verzekering begint op de datum die in je polis staat. De verzekeringstermijn is een jaar. Als jij of wij de verzekering niet opzeggen, dan verlengen we deze telkens voor een jaar.
Let op: de verzekering is alleen van kracht als je de premie betaalt.
Je kan de verzekering dagelijks opzeggen. De verzekering eindigt dan de volgende dag, of zoveel later als je wenst. Opzeggen doe je schriftelijk of per e-mail.