Deze verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Als een werknemer door ziekte niet kan werken, ben je als werkgever wettelijk verplicht het loon twee jaar (104 weken) door te betalen. Met onze module Ziekteverzuim krijg je een vergoeding voor deze kosten. De hoogte van de vergoeding hangt af van de door jou gekozen dekking en eigenrisicoperiode.
Heeft een werknemer recht op een andere uitkering, bijvoorbeeld van UWV? Dan kan het zijn dat we minder of niet uitkeren.
De kosten van de loondoorbetalingsplicht voor maximaal twee jaar (104 weken) vanuit het door jou opgegeven loon. De verzekering geldt voor alle werknemers met een vast of tijdelijk contract tot de AOW-gerechtigde leeftijd.
De verzekering geldt voor alle werknemers die op de loonlijst staan en waarvoor je in Nederland premies werknemersverzekeringen afdraagt. Je kunt ervoor kiezen om oproepkrachten niet mee te verzekeren.
Je kunt kiezen om werkgeverslasten mee te verzekeren tot maximaal 25% van de loonsom.
Kies je ervoor om werkgeverslasten mee te verzekeren? Dan vergoeden we ook een deel van de andere kosten die doorlopen bij ziekte van een werknemer. Met werkgeverslasten bedoelen we premies voor werknemersverzekeringen en de vergoeding inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet.
Je kunt arbodienstverlening sluiten via Nationale-Nederlanden. We werken samen met zes arbodiensten voor deze verzekering: ArboNed, HCS, mkbasics, Perspectief, Richting en ZekerArbo. Je kiest dan uit één van deze gecertificeerde arbodiensten. Sluit je arbodienstverlening via ons, dan bieden we poortwachtergarantie en ontvang je een vergoeding voor interventies als de casemanager deze inzet. Je kunt er ook voor kiezen om de begeleiding zelf te regelen. In beide gevallen moet je voldoen aan de Wet verbetering poortwachter.
Wet verbetering poortwachter: jij en je zieke werknemer zorgen er samen voor dat de werknemer zo snel mogelijk weer verantwoord aan het werk kan gaan. Je hebt een actieve rol bij de re-integratie. Ook de werknemer is verplicht om mee te werken.
We vergoeden de eenmalige wettelijke overlijdensuitkering die je moet betalen aan de nabestaande(n) als je werknemer overlijdt. Deze vergoeding is maximaal het loon van de maand waarin de werknemer is overleden plus twee maanden.
We kunnen de kosten voor interventies vergoeden. Dit doen we alleen als arbodienstverlening onderdeel is van je module Ziekteverzuim. Daarnaast moet de interventie door de bedrijfsarts of casemanager geadviseerd zijn vanuit de Wet verbetering poortwachter. De casemanager maakt altijd een kosten-batenanalyse bij de inzet van een interventie.
Preventieve interventies om te voorkomen dat een werknemer ziek wordt vergoeden we tot maximaal € 1.500,- exclusief BTW per werknemer per jaar als je arbodienstverlening via ons sluit.
Interventies om een zieke werknemer weer aan het werk te krijgen vergoeden we voor 80% tot maximaal € 5.000,- exclusief BTW per ziektegeval als je arbodienstverlening via ons sluit.
We vergoeden een mogelijke loonsanctie die UWV op kan leggen. Dit doen we alleen als arbodienstverlening onderdeel is van je verzekering. Daarnaast moeten jij en je werknemer de adviezen van de (arbo)dienstverlener hebben opgevolgd vanuit de Wet verbetering poortwachter.
Een loonsanctie is een verlengde loondoorbetaling die UWV toekent als de re-integratie inspanningen voor een werknemer onvoldoende zijn geweest.
Als UWV bepaalt dat je zieke werknemer na twee jaar (104 weken) minder dan 35% arbeidsongeschikt is, ontvang je een bijdrage voor de re-integratiekosten. Deze bijdrage is 25% van het verzekerd loon van de werknemer inclusief werkgeverslasten, zoals gold op de eerste ziektedag.
Je ontvangt deze bijdrage alleen als je werknemer op de eerste ziektedag in jouw bedrijf werkte, de eerste ziektedag binnen de verzekeringsperiode van deze verzekering valt en je de werknemer nog minimaal drie maanden in dienst houdt nadat UWV de eerste WIA-beschikking heeft afgegeven.
We verzekeren geen directeur(en)-grootaandeelhouder(s).
We keren niet uit bij fraude of als ziekte of arbeidsongeschiktheid van een werknemer, direct of indirect, is ontstaan of verergerd door opzet, grove schuld of bewuste roekeloosheid van jou of je werknemer.
Met fraude bedoelen we: opzettelijk verkeerde informatie geven, een onjuiste voorstelling van zaken geven of een onjuiste opgave doen.
We keren niet uit als ziekte of arbeidsongeschiktheid van een werknemer is ontstaan of verergerd door molest. Met molest bedoelen we onder andere gewapende strijd, burgeroorlog, opstand, binnenlandse rellen, protest of muiterij.
De verzekering biedt geen dekking voor werknemers die door ziekte voor de ingangsdatum van de verzekering of op de datum van indiensttreding niet volledig de werkzaamheden kunnen uitvoeren die in het arbeidscontract staan. De verzekering biedt pas dekking vanaf het moment dat een werknemer eerst minimaal vier weken achter elkaar volledig hersteld is.
Komt een zieke of arbeidsongeschikte werknemer in dienst door een verandering in je bedrijfssituatie, zoals fusie of overname? Dan valt deze werknemer niet onder de dekking van de verzekering.
Voor deze verzekering moet je een (basis)contract hebben met een gecertificeerde arbodienst of geregistreerde bedrijfsarts. We controleren dit als je een werknemer ziek meldt.
Er geldt een eigenrisicoperiode. Je bepaalt zelf hoe lang deze periode is, verschillend van 10 werkdagen tot een heel eerste ziektejaar. Je krijgt over deze periode geen vergoeding van het doorbetalen van loon aan je zieke werknemer.
Als de verzekering is opgezegd, dan heb je recht op een vergoeding van de loondoorbetalingsplicht aan je zieke werknemer of vergoeding werkhervattingscompensatie als de eerste ziektedag na de ingangsdatum, maar vóór de einddatum van de module Ziekteverzuim ligt.
Er is geen recht op vergoeding als de verzekering is opgezegd door bedrijfsbeëindiging, bedrijfsovername, faillissement, fusie, fraude, geen personeel meer in dienst of wanbetaling. Te veel betaalde vergoedingen eisen we terug.
Per werknemer geldt een maximum verzekerd loon van € 175.000,- exclusief werkgeverslasten. Dit bedrag staat op je polis.
Je bepaalt zelf of je oproepkrachten wilt meeverzekeren op je module Ziekteverzuim. Als je besluit oproepkrachten niet mee te verzekeren, ontvang je geen vergoeding vanuit de module Ziekteverzuim of voor interventies. Oproepkrachten krijgen wel begeleiding van de arbodienst. Als je arbodienstverlening via ons sluit, dan vallen zij wel onder je (arbo)contract.
De verzekering geldt wereldwijd, zolang de werknemer bij jou op de loonlijst staat en je in Nederland premies werknemersverzekeringen afdraagt.
Je bent verplicht om ons zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen twee maanden, te vertellen over wijzigingen die van invloed kunnen zijn op het risico dat we hebben verzekerd. Geef je een wijziging niet aan ons door? Dan is er geen dekking vanaf het moment van de risicowijziging.
Voorbeelden van risicowijzigingen zijn: wijzigingen van de sector of de juridische structuur van je bedrijf, ander soort werk, verhuizing naar het buitenland, faillissement, uitstel van betaling of schuldsanering van natuurlijke personen.
Bij de aanvraag van de verzekering moet je al onze vragen eerlijk en volledig beantwoorden en de gevraagde gegevens aan ons geven. Als je de verzekering aanvraagt of een werknemer ziekmeldt, vragen we om algemene verzuiminformatie, niet om de gezondheid van je werknemers. Daarnaast moet je je als werkgever aan alle wettelijke verplichtingen houden bij ziekte.
Voor deze verzekering heb je een contract nodig met een gecertificeerde arbodienst of geregistreerde bedrijfsarts. Sluit je arbodienstverlening via ons? Dan geef je ziek- en betermeldingen binnen twee dagen door via Mijn NN Zakelijk. We geven deze automatisch door aan je arbodienst. Sluit je geen arbodienstverlening via ons? Dan geef je een ziekmelding uiterlijk binnen vier weken aan ons door. Wijzigingen in de ziekmelding meld je binnen twee weken in Mijn NN Zakelijk. Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat je de ziekmelding op de tweede ziektedag en wijzigingen binnen één week aan je arbodienst meldt.
Je kunt kiezen of je de premie per maand, kwartaal, halfjaar of één keer per jaar betaalt. Bij betaling per maand, kwartaal of halfjaar krijg je een premieopslag. Betaling gaat via automatische incasso of je maakt de premie zelf over.
Betaal je de premie niet of niet op tijd? Dan kunnen we de dekking onderbreken of de verzekering opzeggen.
De premie drukken we uit in een percentage over het totaal verzekerd loon. We houden hiervoor het totale loon voor loonheffing aan. Loon voor loonheffing is het loon waarover je loonbelasting betaalt. Per werknemer geldt een maximum te verzekeren loon van € 175.000,-. De totale loonsom verhogen we met de mogelijk meeverzekerde werkgeverslasten.
Het premiepercentage hangt onder andere af van het soort bedrijf dat je hebt, ontvangen vergoedingen, het landelijk verzuim en verzuim in je sector, de werknemersgegevens en de ontvangen verzuimpercentages.
Vaststelling premiepercentage
Kies je voor een contracttermijn van drie jaar? Dan kun je ervoor kiezen je premiepercentage jaarlijks aan te laten passen of om je premiepercentage voor drie jaar vast te leggen. Dit laatste is alleen mogelijk voor bedrijven met een loonsom lager dan €500.000,-.
De verzekering begint op de datum die op je polis staat. De looptijd van de eerste contracttermijn is één of drie jaar. Daarna kun je de verzekering verlengen voor een looptijd van één of drie jaar.
Gaat de verzekering in op een andere datum dan 1 januari? Dan rekenen we voor de vaststelling van de contracttermijn één of drie jaar vanaf 1 januari volgend op het jaar waarin de verzekering is gestart.
Wil je de verzekering opzeggen? Geef dit dan uiterlijk één maand voordat de contracttermijn afloopt aan ons door. Opzeggen kan schriftelijk, per e-mail of via je adviseur.
Heb je de verzekering na de eerste contracttermijn verlengd voor één jaar? Dan kun je de verzekering dagelijks opzeggen, met een opzegtermijn van één maand.