Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Als een werknemer door ziekte niet kan werken, ben je als werkgever wettelijk verplicht het loon twee jaar (104 weken) door te betalen. Met de module Ziekteverzuim krijg je een vergoeding voor deze kosten. De hoogte van de vergoeding hangt af van de door jou gekozen dekking en eigenrisicoperiode.  

Extra informatie

Heeft een werknemer recht op een andere uitkering, bijvoorbeeld van UWV? Dan kan het zijn dat we minder of niet uitkeren.

Wat is verzekerd?

De kosten van de loondoorbetalingsplicht voor maximaal twee jaar (104 weken) vanuit het door jou opgegeven loon. De verzekering geldt voor alle werknemers met een vast of tijdelijk contract tot de AOW-gerechtigde leeftijd.

Extra informatie

De verzekering geldt voor alle werknemers die op de loonlijst staan en waarvoor je in Nederland premies werknemersverzekeringen afdraagt.

Keuze: vergoeding werkgeverlasten

Je kunt kiezen om werkgeverslasten mee te verzekeren tot maximaal 25% van de loonsom.

Extra informatie

Kies je ervoor om werkgeverslasten mee te verzekeren? Dan vergoeden we ook een deel van de andere kosten die doorlopen bij ziekte van een werknemer. Met werkgeverslasten bedoelen we premies voor werknemersverzekeringen en de vergoeding inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet.

Keuze: verzuimbegeleiding

Je kunt arbodienstverlening sluiten via Nationale-Nederlanden. We werken samen met vier arbodiensten voor deze verzekering: ArboNed, ArboDuo, HCS en Zorg van de Zaak. Je kiest dan uit één van deze vier gecertificeerde arbodiensten. Je kunt er ook voor kiezen om de begeleiding zelf te organiseren. In beide gevallen moet je voldoen aan de Wet verbetering poortwachter.

Extra informatie

Wet verbetering poortwachter: jij en je zieke werknemer zorgen er samen voor dat de werknemer zo snel mogelijk weer verantwoord aan het werk kan gaan. Je hebt een actieve rol bij de re-integratie. Ook de werknemer is verplicht om mee te werken.

Re-integratie

We ondersteunen je bij de re-integratie van zieke en arbeidsongeschikte werknemers.

Extra informatie

Hoewel we je ondersteunen bij de re-integratie van zieke en arbeidsongeschikte werknemers, blijf je samen met je werknemer verantwoordelijk voor de re-integratie. Zo moet je, je onder andere houden aan de wettelijke verplichtingen rond verzuim. Bijvoorbeeld, werkplekaanpassingen doorvoeren als dat betekent dat je werknemer eerder of meer kan werken. Ook moet je passend werk aanbieden als dat mogelijk is.

Juridische hulp

Heb je juridische hulp nodig bij het verhalen van kosten voor loondoorbetaling op een aansprakelijke derde? Dan vergoeden we deze juridische hulp.

Interventievergoeding

Is een interventie voor een zieke werknemer nodig? Dan maakt de casemanager een kosten-batenanalyse, waarna de casemanager vooraf met jou bespreekt of wij de interventie voor een deel vergoeden. Je krijgt geen volledige vergoeding van de interventiekosten, maar maximaal 80%.

Poortwachtergarantie

We vergoeden een mogelijke loonsanctie die UWV op kan leggen, als jij en je werknemer de adviezen van een door ons aangewezen partij opvolgen vanuit de Wet verbetering poortwachter.

Extra informatie

Een loonsanctie is een verlengde loondoorbetaling die UWV toekent als de re-integratie inspanningen voor een werknemer onvoldoende zijn geweest.

Wat is niet verzekerd?

  • We verzekeren geen directeur(en)-grootaandeelhouder(s).

Fraude, opzet, grove schuld en bewuste roekeloosheid

We keren niet uit bij fraude of als ziekte of arbeidsongeschiktheid van een werknemer, direct of indirect, is ontstaan of verergerd door opzet, grove schuld of bewuste roekeloosheid van jou of je werknemer.

Extra informatie

Met fraude bedoelen we: opzettelijk verkeerde informatie geven, een onjuiste voorstelling van zaken geven of een onjuiste opgave doen.

Te verwachten arbeidsongeschiktheid

De verzekering biedt geen dekking voor werknemers die door ziekte voor de ingangsdatum van de verzekering of op de datum van indiensttreding niet volledig de werkzaamheden kunnen uitvoeren die in het arbeidscontract staan. De verzekering biedt pas dekking vanaf het moment dat een werknemer eerst minimaal vier weken achter elkaar volledig hersteld is.

Extra informatie

Komt een zieke of arbeidsongeschikte werknemer in dienst door een verandering in je bedrijfssituatie, zoals fusie of overname? Dan valt deze werknemer niet onder de dekking van de verzekering.

Molest

We keren niet uit als ziekte of arbeidsongeschiktheid van een werknemer is ontstaan of verergerd door molest. Met molest bedoelen we onder andere gewapende strijd, burgeroorlog, opstand, binnenlandse rellen, protest of muiterij.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Voor deze verzekering moet je een contract hebben met een gecertificeerde arbodienst.

Eigen risico

Er geldt een eigenrisicoperiode. Je bepaalt zelf hoe lang deze periode is, verschillend van 10 werkdagen tot een heel eerste ziektejaar. Je krijgt over deze periode geen vergoeding van het doorbetalen van loon aan je zieke werknemer.

Uitlooprisico

Als de verzekering is opgezegd, dan heb je recht op een vergoeding van de loondoorbetalingsplicht aan je zieke werknemer of vergoeding werkhervattingscompensatie als de eerste ziektedag na de ingangsdatum, maar vóór de einddatum van de module Ziekteverzuim ligt.

Extra informatie

Er is geen recht op vergoeding als de verzekering is opgezegd door bedrijfsbeëindiging, bedrijfsovername, faillissement, fusie, fraude, geen personeel meer in dienst of wanbetaling. Te veel betaalde vergoedingen eisen we terug.

Maximum verzekerd bedrag

Per werknemer geldt een maximum verzekerd loon van € 125.000, -. Dit bedrag staat op je polis.

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt wereldwijd, zolang de werknemer bij jou op de loonlijst staat en je in Nederland premies werknemersverzekeringen afdraagt.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Je bent verplicht om ons zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen twee maanden, te vertellen over wijzigingen die van invloed kunnen zijn op het risico dat we hebben verzekerd. Geef je een wijziging niet aan ons door? Dan is er geen dekking vanaf het moment van de risicowijziging.

Extra informatie

Voorbeelden van risicowijzigingen zijn: wijzigingen van de sector of de juridische structuur van je bedrijf, ander soort werk, een andere arbodienstverlener, verhuizing naar het buitenland of faillissement, uitstel van betaling en schuldsanering van natuurlijke personen.

Gezondheid

Bij de aanvraag van de verzekering moet je al onze vragen eerlijk en volledig beantwoorden en de gevraagde gegevens aan ons geven. Als je de verzekering aanvraagt of een werknemer ziekmeldt, vragen we om algemene verzuiminformatie, niet om de gezondheid van je werknemers. Daarnaast moet je je als werkgever aan alle wettelijke verplichtingen houden bij ziekte.

Extra informatie

Voor deze verzekering heb je een contract nodig met een gecertificeerde arbodienst. Heb je arbodienstverlening meeverzekerd? Dan geef je ziek- en betermeldingen binnen twee dagen aan ons door via Meldverzuim. We geven deze automatisch door aan je arbodienst. Heb je geen arbodienstverlening meeverzekerd? Dan geef je een ziekmelding uiterlijk binnen vier weken aan ons door.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je kunt kiezen of je de premie per maand, kwartaal, halfjaar of één keer per jaar betaalt. Bij betaling per maand, kwartaal of halfjaar krijg je een premieopslag. Betaling gaat via automatische incasso of je maakt de premie zelf over.

Extra informatie

Betaal je de premie niet of niet op tijd? Dan kunnen we de dekking onderbreken of de verzekering opzeggen.

Premie

De premie drukken we uit in een percentage over het totaal verzekerd loon. We houden hiervoor het totale loon voor loonheffing aan. Loon voor loonheffing is het loon waarover je loonbelasting betaalt. Per werknemer geldt een maximum te verzekeren loon van € 125.000, -. De totale loonsom verhogen we met de mogelijk meeverzekerde werkgeverslasten.

Extra informatie

Het premiepercentage hangt onder andere af van het soort bedrijf dat je hebt, ontvangen vergoedingen, het landelijk verzuim, het verzuim in je sector, de werknemersgegevens en de ontvangen verzuimpercentages.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op je polis staat. De looptijd van de eerste contracttermijn is één of drie jaar. Daarna kun je de verzekering verlengen voor een looptijd van één of drie jaar.

Extra informatie

Gaat de verzekering in op een andere datum dan 1 januari? Dan rekenen we voor de vaststelling van de contracttermijn één of drie jaar vanaf 1 januari volgend op het jaar waarin de verzekering is gestart.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Wil je de verzekering opzeggen? Geef dit dan uiterlijk één maand voordat de contracttermijn afloopt aan ons door. Opzeggen kan schriftelijk, per e-mail of via je adviseur.

Extra informatie

Heb je de verzekering na de eerste contracttermijn verlengd voor één jaar? Dan kun je de verzekering dagelijks opzeggen, met een opzegtermijn van één maand.