Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Als een werknemer door ziekte niet kan werken, ben je als werkgever wettelijk verplicht het loon twee jaar (104 weken) door te betalen. Met de module Ziekteverzuim krijg je een vergoeding voor deze kosten. De hoogte van de vergoeding hangt af van de door jou gekozen dekking en eigenrisicoperiode.

Wat is verzekerd?

De kosten van de loondoorbetalingsplicht voor maximaal twee jaar (104 weken) vanuit het door jou opgegeven loon. De verzekering geldt voor alle werknemers met een vast of tijdelijk contract tot de AOW-gerechtigde leeftijd.

Keuze: vergoeding werkgeverlasten

Je kunt kiezen om werkgeverslasten mee te verzekeren tot maximaal 25% van de loonsom.

Keuze: verzuimbegeleiding

Je kunt arbodienstverlening sluiten via Nationale-Nederlanden. We werken samen met zes arbodiensten voor deze verzekering: ArboNed, ArboDuo, HCS, Zorg van de Zaak, Richting en Perspectief. Je kiest dan uit één van deze zes gecertificeerde arbodiensten. Je kunt er ook voor kiezen om de begeleiding zelf te organiseren. In beide gevallen moet je voldoen aan de Wet verbetering poortwachter.

Re-integratie

We ondersteunen je bij de re-integratie van zieke en arbeidsongeschikte werknemers.

Juridische hulp

Heb je juridische hulp nodig bij het verhalen van kosten voor loondoorbetaling op een aansprakelijke derde? Dan vergoeden we deze juridische hulp.

Interventievergoeding

Is een interventie voor een zieke werknemer nodig? Dan maakt de casemanager een kosten-batenanalyse, waarna de casemanager vooraf met jou bespreekt of wij de interventie voor een deel vergoeden. Je krijgt geen volledige vergoeding van de interventiekosten, maar maximaal 80%.

Poortwachtergarantie

We vergoeden een mogelijke loonsanctie die UWV op kan leggen, als jij en je werknemer de adviezen van een door ons aangewezen partij opvolgen vanuit de Wet verbetering poortwachter.

Wat is niet verzekerd?

We verzekeren geen directeur(en)-grootaandeelhouder(s).

Fraude, opzet, grove schuld en bewuste roekeloosheid

We keren niet uit bij fraude of als ziekte of arbeidsongeschiktheid van een werknemer, direct of indirect, is ontstaan of verergerd door opzet, grove schuld of bewuste roekeloosheid van jou of je werknemer.

Molest

We keren niet uit als ziekte of arbeidsongeschiktheid van een werknemer is ontstaan of verergerd door molest. Met molest bedoelen we onder andere gewapende strijd, burgeroorlog, opstand, binnenlandse rellen, protest of muiterij.

Te verwachten arbeidsongeschiktheid

De verzekering biedt geen dekking voor werknemers die door ziekte voor de ingangsdatum van de verzekering of op de datum van indiensttreding niet volledig de werkzaamheden kunnen uitvoeren die in het arbeidscontract staan. De verzekering biedt pas dekking vanaf het moment dat een werknemer eerst minimaal vier weken achter elkaar volledig hersteld is.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Voor deze verzekering moet je een contract hebben met een gecertificeerde arbodienst.

Eigen risico

Er geldt een eigenrisicoperiode. Je bepaalt zelf hoe lang deze periode is, verschillend van 10 werkdagen tot een heel eerste ziektejaar. Je krijgt over deze periode geen vergoeding van het doorbetalen van loon aan je zieke werknemer.

Uitlooprisico

Als de verzekering is opgezegd, dan heb je recht op een vergoeding van de loondoorbetalingsplicht aan je zieke werknemer of vergoeding werkhervattingscompensatie als de eerste ziektedag na de ingangsdatum, maar vóór de einddatum van de module Ziekteverzuim ligt.

Maximum verzekerd bedrag

Per werknemer geldt een maximum verzekerd loon van  125.000, -. Dit bedrag staat op je polis.

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt wereldwijd, zolang de werknemer bij jou op de loonlijst staat en je in Nederland premies werknemersverzekeringen afdraagt.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Je bent verplicht om ons zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen twee maanden, te vertellen over wijzigingen die van invloed kunnen zijn op het risico dat we hebben verzekerd. Geef je een wijziging niet aan ons door? Dan is er geen dekking vanaf het moment van de risicowijziging.

Gezondheid

Bij de aanvraag van de verzekering moet je al onze vragen eerlijk en volledig beantwoorden en de gevraagde gegevens aan ons geven. Als je de verzekering aanvraagt of een werknemer ziekmeldt, vragen we om algemene verzuiminformatie, niet om de gezondheid van je werknemers. Daarnaast moet je je als werkgever aan alle wettelijke verplichtingen houden bij ziekte.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je kunt kiezen of je de premie per maand, kwartaal, halfjaar of één keer per jaar betaalt. Bij betaling per maand, kwartaal of halfjaar krijg je een premieopslag. Betaling gaat via automatische incasso of je maakt de premie zelf over.

Premie

De premie drukken we uit in een percentage over het totaal verzekerd loon. We houden hiervoor het totale loon voor loonheffing aan. Loon voor loonheffing is het loon waarover je loonbelasting betaalt. Per werknemer geldt een maximum te verzekeren loon van  125.000, -. De totale loonsom verhogen we met de mogelijk meeverzekerde werkgeverslasten.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op je polis staat. De looptijd van de eerste contracttermijn is één of drie jaar. Daarna kun je de verzekering verlengen voor een looptijd van één of drie jaar.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Wil je de verzekering opzeggen? Geef dit dan uiterlijk één maand voordat de contracttermijn afloopt aan ons door. Opzeggen kan schriftelijk, per e-mail of via je adviseur.