Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade aan je woning die plotseling en onverwachts ontstaat. Door brand, neerslag, storm, lekkage, inbraak, vandalisme of relletjes. Maar ook door bijna alle andere plotselinge en onverwachte oorzaken. Bijvoorbeeld: schade door vallen, stoten of omvallen.

Wat is verzekerd?

Je woning en alle zaken die bij de woning horen zijn verzekerd. Dus ook funderingen, kelders, bijgebouwen en aanbouwen. En bouwsels zoals hondenhokken, schuurtjes, windschermen en verlichting die op het terrein van de woning staan. Maar: alleen als ze zijn vastgemaakt aan een betonnen fundament.

Verzekerd bedrag

Je verzekert de herbouwwaarde van de woning. Dit is het bedrag dat nodig is om je woning opnieuw te bouwen. Op dezelfde plek, van dezelfde grootte, met dezelfde bestemming en met dezelfde materialen en inrichting.

Extra informatie

Wij vergoeden de schade, óók als blijkt dat de herbouwwaarde van je woning hoger is dan het bedrag dat je verzekerd hebt. We noemen dat je ‘garantie tegen onderverzekering’. Maar: deze garantie geldt alleen als je de herbouwwaardemeter goed hebt ingevuld. Dat is een vragenlijst waarmee je de herbouwwaarde van de woning kunt berekenen.

Contra-expertise na schade

Ben je het niet eens met de schadevaststelling door onze expert? Dan mag je ook zelf een expert inschakelen. Neem over de vergoeding van deze kosten vooraf contact met ons op.

Glas

Glasschade aan je woning is ook verzekerd. Maar alleen als je in de woning woont, en er geen bouwwerkzaamheden plaatsvinden. Ook moet het glas of de ruit zijn gebroken, of er moet sprake zijn van een gat, ster of barst door de ruit heen. Het plaatsen van een noodvoorziening betalen wij tot € 250,- per schadegebeurtenis.

Extra informatie

Heeft je woning bijzondere glassoorten zoals glas in lood of geslepen, geëtst, verzilverd, gebogen of versierd glas? Dat is meeverzekerd tot maximaal € 1.500,- per schadegebeurtenis. Daarnaast vergoeden wij ook het noodzakelijke schilderwerk na vervanging van een gebroken ruit.

Tuin

De bestrating en beplanting van je tuin is ook verzekerd. We vergoeden de kosten om de schade te herstellen, tot € 25.000,-. Maar, alleen als de schade komt door brand, explosie, bliksem, aanrijding of aanvaring, omvallen van hijskranen en heistellingen of het neerstorten van een luchtvaartuig (of voorwerpen daaruit).

Verbouwing, leegstand

Bij verbouw of aanbouw is schade alleen verzekerd als de schade het gevolg is van brand, ontploffing, blikseminslag, aanrijding, aanvaring of neerstorten van luchtvaartuigen. Maar kun je aantonen dat de schade niet komt door het verbouwen of aanbouwen? Dan geldt de dekkingsbeperking niet. Er is dekking tijdens leegstand. Maar er gelden beperkingen, dat hangt af van de periode van leegstand of onbewoond zijn.

 

Extra informatie

Een uitgebreide omschrijving staat in artikel 7 van de Bijzondere voorwaarden Woonhuisverzekering Optimaal 2024. Je bent verplicht de leegstand of het onbewoond zijn van het woonhuis direct aan ons te melden als dit langer dan 90 dagen gaat duren.

Vandalisme

Schade door vandalisme is ook verzekerd, tenzij er sprake is van omstandigheden waarin een beperkte dekking geldt.

Kosten na een gedekte schadegebeurtenis

Als er schade aanhet woonhuis is, dan vergoeden wij (al dan niet gemaximeerd): tijdelijk vervangende huisvesting; bereddings-, opruimings- en saneringskosten; noodvoorzieningen en noodzakelijke aanpassingen volgens overheidsvoorschriften.

Extra informatie

In de Bijzondere voorwaarden Woonhuisverzekering Optimaal 2024 lees je in artikel 4 tot welk bedrag wij de kosten per schadegebeurtenis vergoeden.

Keuze: Zonnepanelen

Je kunt je zonnepanelen en omvormer meeverzekeren, maar dan dien je ons wel te informeren over de aanwezigheid daarvan. Wij bieden dekking voor schade veroorzaakt door dezelfde evenementen als die voor je woonhuis gelden. Productieverlies valt niet onder de dekking. 

Extra informatie

Als er zonnepanelen op uw woonhuis liggen dan eisen wij dat de gehele installatie door een NEN3140-gecertficeerde of erkende installateur voor zonnestroomsystemen is aangelegd. Blijkt na brand dat hier niet aan voldaan is, dan geldt er een extra eigen risico.

Wat is niet verzekerd?

  • Schade aan zaken zoals zonweringen, vlaggenstokken, antennes, naamborden, uithangborden en lichtreclames. Ook uitgesloten is schade die alleen bestaat uit vlekken, krassen, schrammen of deuken en o.a. schade door aardbeving, overstroming, grondverzakking, schimmels, slijtage of constructiefouten.

Extra informatie

Een uitgebreide opsomming van niet-verzekerde schadegebeurtenissen vind je in de
polisvoorwaarden.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Waterschade is niet altijd verzekerd. Bijvoorbeeld als tegels of voegen niet waterdicht zijn, en er door de muren of vloer van je woning vocht komt. Check de polisvoorwaarden of vraag het ons.

Eigen risico

Er geldt een eigen risico van € 250 bij stormschade per gebeurtenis. Daarnaast, als niet
voldaan is aan de installatie-eisen bij zonnepanelen en er ontstaat brand, is dan minimaal € 10.000 voor eigen rekening.

Overstroming

Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden geen schade door water doordat een dijk die beschermt tegen overstromingen uit zee, een groot binnenwater of een grote rivier is bezweken, overgelopen of gefaald.

Extra informatie

Het gaat om overstromingen als gevolg van het bezwijken, overlopen of falen van een primaire waterkering. Deze bieden bescherming tegen overstromingen vanuit onder andere de Noordzee, de Waddenzee, de grote rivieren Rijn, Maas en Westerschelde, de Oosterschelde, het IJsselmeer , het Volkerak-Zoommeer, het Grevelingenmeer, het getijdedeel van de Hollandsche IJssel en de Veluwerandmeren.

Waar ben ik gedekt?

Deze verzekering dekt schade aan je woonhuis in Nederland.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in je situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je kunt kiezen of je je premie per maand, per kwartaal, per half jaar of eenmaal per jaar betaalt. Bij betaling in termijnen geldt een toeslag. Betalen kan via een automatische incasso. Of je maakt zelf het bedrag over.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaal je de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen. Zelf mag je uiteraard ook de verzekering opzeggen, maar de gewenste beëindigingsdatum mag niet in het verleden liggen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Je mag de verzekering op elk gewenst moment opzeggen, dit kan per brief of per email.