Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Met de OHRA Rechtsbijstandverzekering krijgt u hulp als u als privépersoon een onverwacht juridisch conflict heeft.

U kunt kiezen uit de modules Consument & Wonen, Inkomen, Belasting & Vermogen en Verkeer. De modules Inkomen en Belasting & Vermogen kunt u alleen afsluiten in combinatie met de module Consument & Wonen.

Extra informatie

De rechtshulp wordt uitgevoerd door de juristen die in dienst zijn van DAS Rechtsbijstand.

Wat is verzekerd?

U kunt deze verzekering afsluiten als alleenstaande of als gezin/samenwonend. Bij de module Verkeer zijn ook de bestuurder en de inzittenden verzekerd.

Keuze: verkeer

Met de module Verkeer krijgt u in de hele wereld juridische hulp bij onder andere een conflict over letselschade of schade aan uw (motor)voertuig, als dat is ontstaan in het verkeer. Ook bent u verzekerd bij conflicten over aan- of verkoop, private lease, reparatie, revisie of verzekering van uw motorrijtuig.

Extra informatie

In Europa en de landen rond de Middellandse Zee geldt geen maximum vergoeding voor externe kosten. Daarbuiten worden externe kosten vergoed tot € 5.000. Externe kosten zijn bijvoorbeeld griffierechten en de kosten van een rechtshulpverlener die niet in dienst is van DAS, getuigen en deskundigen.

Keuze: letsel

Met de module Consument & Wonen krijgt u juridische hulp bij onder andere een conflict als u letsel heeft opgelopen buiten het verkeer. Bijvoorbeeld als het letsel of de ziekte is ontstaan op of in verband met uw werk in loondienst of als ambtenaar, of als het letsel komt door fouten die zijn gemaakt bij een medische behandeling of medische verzorging. 

Extra informatie

Afhankelijk van het conflict kan er sprake zijn van een minimum belang en / of een maximum vergoeding van de externe kosten. 

Keuze: wonen

Met de module Consument & Wonen krijgt u juridische hulp bij een conflict dat te maken heeft met uw woning. Zoals bij huren, tijdelijke verhuur, een verbouwing en bij koop of verkoop. Ook krijgt u juridische hulp bij conflicten met de plaatselijke of landelijke overheid of uw buren. Of bij conflicten over een gehuurde vakantie-accommodatie.

Extra informatie

Afhankelijk van het conflict kan er sprake zijn van een minimum belang en / of een maximum vergoeding van de kosten. 

Keuze: werk en inkomen

Met de module Inkomen krijgt u juridische hulp als het gaat om een conflict op het gebied van arbeidsrecht (bijvoorbeeld een conflict met uw werkgever) of sociale zekerheid (bijvoorbeeld een conflict met het UWV).

Extra informatie

De module Inkomen kunt u alleen samen met de module Consument & Wonen afsluiten.

Keuze: aankopen

Met de module Consument & Wonen krijgt u juridische hulp als u een conflict heeft over spullen of diensten die u voor uzelf koopt. Bijvoorbeeld een conflict over een aangekocht meubel, een keuken of een vakantieboeking. Maar ook conflicten over rekeningen voor energie en telefonie.

Keuze: familie en relaties

Met de module Consument & Wonen krijgt u juridische hulp bij conflicten die te maken hebben met uw persoonlijke staat en de verhouding tussen u en uw kinderen (adoptie-, stief- en pleegkinderen). Bijvoorbeeld over uw naam, het erkennen van een kind of over alimentatie voor uw kinderen. Of hulp bij een conflict over een erfenis. 

Extra informatie

U krijgt alleen juridische hulp bij een conflict over een erfenis als de overledene is gestorven nadat uw rechtsbijstandverzekering is ingegaan.

Keuze: fiscaal en vermogen

Met de module Belasting & Vermogen krijgt u juridische hulp als u een conflict heeft met bijvoorbeeld de Belastingdienst, over uw buitenlandse vakantiewoning die voor uw eigen gebruik bedoeld is, of over de aan- of verkoop van uw aandelen. Daarnaast zijn de kosten van bemiddeling (mediation) bij een echtscheiding verzekerd tot € 3.000,-.

Extra informatie

U heeft alleen recht op scheidingsmediation als uw huwelijk of geregistreerd partnerschap tenminste drie jaar heeft geduurd. En u tenminste drie jaar de module Belasting & Vermogen heeft verzekerd.

U bent niet verzekerd voor hulp bij het indienen van een belastingaangifte of bezwaarschrift.

De module Belasting & Vermogen kunt u alleen samen met de module Consument & Wonen afsluiten.

Advies bij een conflict

Als u alleen advies nodig heeft, kunt u bellen met DAS. Ook als het conflict niet is gedekt. 

Wat is niet verzekerd?

  • U krijgt geen juridische hulp bij zakelijke conflicten.

Extra informatie

Als u verhuist naar het buitenland, bent u niet meer verzekerd vanaf de dag dat u niet meer in Nederland woont. 

Bestaand conflict

U krijgt geen juridische hulp als het conflict is ontstaan voordat u deze verzekering afsloot. Of als de feiten waardoor uw conflict is ontstaan, plaatsvonden voordat u deze verzekering afsloot. Ook krijgt u geen juridische hulp wanneer u kon verwachten dat u deze hulp nodig had toen u deze verzekering afsloot.

Opzet

U krijgt geen juridische hulp als u het conflict kon voorkomen zonder dat dit nadeel voor u zou opleveren, maar u dit bewust niet heeft gedaan. Daarnaast krijgt u geen juridische hulp als u het conflict bewust heeft veroorzaakt om er een voordeel mee te halen, dat u anders niet zou hebben gehad.

Extra informatie

Datzelfde geldt als u bewust de wet heeft overtreden en daardoor betrokken bent in een strafzaak, of het verwijt krijgt dat u opzettelijk een misdrijf heeft gepleegd. 

Geen redelijke kans op gelijk krijgen

U krijgt geen juridische hulp als DAS vindt dat er geen redelijke kans meer bestaat dat u gelijk krijgt. 

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Maximum kosten en drempel

U krijgt hulp als uw belang bij het conflict tenminste € 175 is. Er geldt geen minimum belang voor straf- en tuchtzaken, het verhalen van letselschade buiten het verkeer en op de module Verkeer.

Extra informatie

Externe kosten worden vergoed tot € 25.000, uitgezonderd:

* scheidingsmediation: € 3.000

* verhalen van schade, conflicten over uw vakantie en bij strafzaken: onbeperkt.

* als uw conflict buiten Europa en de landen rond de Middellandse zee verzekerd is: € 5.000

Externe kosten zijn bijvoorbeeld griffierechten en de kosten van een rechtshulpverlener die niet in dienst is van DAS, getuigen en deskundigen.

Vrije keuze rechtshulpverlener

U moet een eigen risico van € 250,- betalen als u wilt dat een externe rechtshulpverlener namens u een gerechtelijke of administratieve procedure start. Bent u volgens wet- en regelgeving verplicht om voor deze procedure een advocaat in te schakelen, dan hoeft u het eigen risico niet te betalen. 

Extra informatie

Voor gerechtelijke of administratieve procedures waar u volgens wet- en regelgeving niet verplicht bent om een advocaat in te schakelen, gelden maximale vergoedingen. DAS betaalt, als onderdeel van het kostenmaximum, voor de behandelkosten (honorarium inclusief kantoor- en overige kosten) maximaal € 7.500,- per procedure.

Mediation

U krijgt geen hulp van een scheidingsmediator bij het beëindigen van een huwelijk of geregistreerd partnerschap als uw huwelijk of geregistreerd partnerschap minder dan drie jaar heeft geduurd, of als u minder dan drie jaar deze verzekering heeft met minder dan drie jaar de module Belasting & Vermogen.

Extra informatie

U krijgt ook geen hulp bij een conflict over alimentatie, of als DAS tijdens hetzelfde huwelijk of partnerschap al eerder scheidingsmediation heeft vergoed. 

Waarborgsom

Is een waarborgsom nodig voor uw vrijlating in een strafzaak in het buitenland, of om een buitenlandse overheid uw eigendommen te laten teruggeven? Dan kan DAS u een waarborgsom van maximaal € 50.000,- voorschieten. De strafzaak moet dan wel verzekerd zijn met deze verzekering. 

Extra informatie

U moet de waarborgsom die DAS heeft voorgeschoten binnen een jaar terugbetalen. Krijgt u het geld terug van de buitenlandse overheid? Dan moet u de waarborgsom onmiddelijk aan DAS terugbetalen.

Aanschaf motorrijtuig of vaartuig

U krijgt met de module Verkeer alleen juridische hulp bij conflicten over de aankoop van uw motorrijtuig of vaartuig, als u het motorrijtuig of vaartuig met schriftelijke garantie heeft gekocht. Bij motorrijtuigen moet het gaan om garantie van een merkdealer, BOVAG- of FOCWA-bedrijf.

Waar ben ik gedekt?

Dit is afhankelijk van het soort juridisch conflict. U bent altijd verzekerd in Nederland. Voor sommige conflicten bent u verzekerd in de Europese Unie, in Europa en de landen rond de Middenlandse Zee of zelfs over de hele wereld. In de polisvoorwaarden staat in het dekkingsoverzicht van elke module precies waar u voor elk conflict verzekerd bent.

Extra informatie

Onder de Europese Unie vallen niet alleen de landen die lid zijn van de Europese Unie, maar ook de landen die hieraan grenzen: Andorra, Liechtenstein, Monaco, Noorwegen, San Marino, Vaticaanstad, IJsland, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, de Kanaaleilanden en het Isle of Man.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. Geef een adreswijziging of een wijziging in uw gezinssamenstelling zo snel mogelijk door. Meld een conflict direct bij DAS voordat u andere actie onderneemt. DAS probeert het conflict dan zo snel mogelijk op te lossen. U moet ook zo goed mogelijk samenwerken met DAS. Ook mag u niet bewust onjuiste informatie geven aan DAS.

Wanneer en hoe betaal ik?

U betaalt uw premie vooraf per maand of jaar en via automatische incasso.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. De verzekeringstermijn is een jaar. Daarna wordt uw verzekering elk jaar automatisch met 1 jaar verlengd. U kunt uw verzekering dagelijks opzeggen. U bent verzekerd tot en met de dag waarop u uw verzekering stopt.

Extra informatie

Wij kunnen ook de verzekering stoppen. Dat kan bijvoorbeeld zo zijn:

• vanwege het aantal en soort verzoeken om juridische hulp;

• als u onvoldoende meewerkt tijdens de behandeling van een verzoek om juridische hulp;

• als u zich ernstig verwijtbaar, maatschappelijk ongewenst en/of crimineel gedraagt;

• als u uw premie niet op tijd betaalt, naar het buitenland verhuist of fraudeert.

Hoe zeg ik mijn contract op?

U kunt de verzekering dagelijks opzeggen via 'MijnOHRA' of per telefoon op nummer 026 205 22 96.