Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoed schade aan spullen in uw huis. Het gaat daarbij om schade door plotselinge en onvoorziene gebeurtenissen. Denk daarbij aan brand, diefstal, neerslag, storm en lekkage.

Wat is verzekerd?

Alle spullen in uw huis, zoals meubels, TV’s, gordijnen, keukengerij, zonwering en kleding.

Keuze: allrisk dekking

Wanneer op uw polisblad staat dat uw dekking ‘allrisk’ is, wordt schade aan uw spullen door elke plotselinge en onverwachte gebeurtenis vergoed.

Verzekerd bedrag

We vergoeden de schade tot maximaal het bedrag wat op uw polisblad staat. Het verzekerde bedrag wordt door ons vastgesteld. Er geldt een garantie tegen onderverzekering.

Contra-expertise na schade

Bent u het niet eens met de schadevaststelling door onze expert? Dan kunt u ook zelf een expert inschakelen. Neem over de vergoeding van deze kosten vooraf contact op met uw verzekeringsadviseur.

Sieraden

Sieraden zijn standaard verzekerd. Bij diefstal van lijfsieraden geldt een maximum van  6.000 per schade, tenzij op de polis een hoger bedrag is vermeld.

(Audio-) apparatuur

Audiovisuele- en computerapparatuur is standaard verzekerd. Afhankelijk van de ouderdom krijgt u de nieuwwaarde of de dagwaarde vergoed. Wanneer u in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht of Den Haag woont, geldt een maximum van  5.000 per schade, tenzij op de polis een hoger bedrag is vermeld.

Huurdersbelang

Veranderingen en verbeteringen die u als huurder voor eigen rekening heeft aangebracht in uw woning zijn meeverzekerd tot €15.000 per schade. Dit geldt ook voor veranderingen en verbeteringen aan het eigen appartement als de verzekering van de Vereniging van Eigenaren dit niet dekt.

Dieren

Schade aan kleine huisdieren, zoals honden, katten en konijnen door brand is gedekt tot een maximum van  1.000 per schade.

Inventaris voor zakelijk gebruik

Inventaris voor zakelijk gebruik, die in de woning aanwezig is, is verzekerd tot een maximum van  2.500 per schade.

Keuze: smartphone en tabletdekking

Staat op uw polisblad dat smartphones en tablets meeverzekerd zijn, dan zijn deze tot maximaal  5.000 per schade verzekerd.

Keuze: eigen opgave verzekerd bedrag

U kunt ervoor kiezen zelf het verzekerd bedrag aan te geven. Wanneer bij schade blijkt dat het totaal aan spullen voor de schade was meer waard was dan het verzekerd bedrag, dan betalen we slechts een deel van de schade. Als u kiest voor het standaard verzekerd bedrag betalen we altijd de schade tot dat bedrag.

Keuze: buitenshuisdekking

Staat op uw polisblad dat de buitenshuisdekking meeverzekerd is, dan heeft u ook buiten uw woning dekking voor schade. Smartphones en tablets vallen niet onder deze dekking. Voor sommige zaken geldt een maximum vergoeding.

Keuze: glas

U kunt er voor kiezen het glas in of aan uw woonhuis mee te verzekeren.

Wat is niet verzekerd?

We keren niet altijd uit bij schade. Hieronder worden een aantal situaties benoemd waarin u niet verzekerd bent, maar wij adviseren u uw polisvoorwaarden goed te lezen of dit te bespreken met uw verzekeringsadviseur.

Overstroming

U bent niet verzekerd voor schade door overstroming.

Zoekraken, vermissen en verliezen

U bent niet verzekerd voor schade door zoekraken, vermissen of verliezen.

Schade door bevriezing

U bent niet verzekerd voor schade, die ontstaat doordat uw waterleiding, een daarop aangesloten apparaat of de centrale verwarming kapot gegaan is door bevriezing en u niet voldoende heeft gedaan om dit te voorkomen.

Schade door water of stoom uit een vulslang

U bent niet verzekerd voor schade door water dat of stoom die stroomt of lekt uit een vulslang (een slang die is aangesloten op de waterleidingen, apparaten die altijd op de waterleiding zijn aangesloten of op de centrale verwarming.

Schade aan uw spullen door repareren, aanbouwen, verbouwen, slecht onderhoud, fouten in de contructie of bouwvalligheid van het woonhuis

U bent niet verzekerd voor schade aan uw spullen door de hierboven genoemde oorzaken.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Waterschade is niet altijd gedekt. Bijvoorbeeld wanneer de schade is ontstaan door vocht- en waterdoorlating van muren, vloeren en in kelders. Raadpleeg de polisvoorwaarden of neem contact op met uw verzekeringsadviseur.

Eigen risico

Er kan gekozen worden voor een standaard eigen risico, dit brengen we in mindering op de uitkering. Daarnaast geldt bij stormschade altijd een extra eigen risico van  250.

Waar ben ik gedekt?

Deze verzekering dekt schade aan uw inboedel/spullen in uw huis in Nederland.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Wanneer u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Heeft u schade? Meld dit dan zo snel mogelijk. Als er veranderingen zijn in uw situatie dan is het belangrijk om deze via uw assurantieadviseur aan ons door te geven.

Wanneer en hoe betaal ik?

Het is mogelijk om de premie eenmaal per jaar of in termijnen te betalen. Bij betaling in termijnen rekenen wij een premieopslag, tenzij u via automatische incasso betaalt. Als uw verzekering deel uitmaakt van een pakket dan wordt er géén opslag in rekening gebracht. Bij maandbetaling is het alleen mogelijk om via automatische incasso te betalen.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de ingangsdatum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen wij de dekking stoppen. Anders loopt de verzekering door totdat deze wordt opgezegd.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na één jaar kunt u uw verzekering op elk gewenst moment opzeggen. Dit kunt u schriftelijk of per e-mail via uw assurantieadviseur aan ons doorgeven. De verzekering eindigt dan een maand nadat wij het verzoek tot beëindiging hebben ontvangen.