Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd. Aanvullend staat belangrijke informatie in de algemene voorwaarden.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoed schade aan uw woonhuis. Het gaat daarbij om schade door plotselinge en onvoorziene gebeurtenissen. Denk daarbij aan brand, diefstal, neerslag, storm en lekkage.

Wat is verzekerd?

Uw woonhuis is verzekerd. Ook bijgebouwen zijn verzekerd (max. 20 m2). Niet bij het woonhuis horen de grond, zonweringen, bomen, planten en heggen.

Keuze: allrisk dekking

Wanneer op uw polisblad staat dat uw dekking ‘allrisk’ is, wordt schade aan uw spullen door elke plotselinge en onverwachte gebeurtenis vergoed.

Verzekerd bedrag

We vergoeden maximaal het bedrag waarvoor uw woonhuis is verzekerd. Het verzekerde bedrag staat op de polis. Bij sommige schades vergoeden we een maximum.

Contra-expertise na schade

Bent u het niet eens met de schadevaststelling door onze expert? Dan kunt u ook zelf een expert inschakelen. Neem over de vergoeding van deze kosten vooraf contact op met uw verzekeringsadviseur.

Glas

Schade aan glas is standaard meeverzekerd. Er gelden wel beperkingen en uitsluitingen. Raadpleeg de polisvoorwaarden of neem contact op met uw verzekeringsadviseur.

Tuin

Schade aan uw tuin of balkon is standaard meeverzekerd. De schade moet dan veroorzaakt zijn door brand of brandblussing. Wij vergoeden deze schade tot maximaal 10% van het verzekerd bedrag (maximaal  25.000)

Verbouwing, leegstand

Schade tijdens verbouwing of leegstand is beperkt verzekerd. Dit geldt ook wanneer uw woonhuis tijdelijk onbewoond of gekraakt is. Raadpleeg de polisvoorwaarden of neem contact op met uw verzekeringsadviseur.

Wat is niet verzekerd?

We keren niet altijd uit bij schade. Bijvoorbeeld wanneer de schade is ontstaan door grondwater, slecht of onvoldoende onderhoud van het woonhuis en ongedierte en schimmels. Raadpleeg voor de volledige opsomming de polisvoorwaarden of neem contact op met uw verzekeringsadviseur.

Overstroming

U bent niet verzekerd voor schade door overstroming.

Slecht onderhoud, slijtage, fouten in constructie of bouwvalligheid

U bent niet verzekerd voor schade door bovengenoemde oorzaken.

Schade door ongedierte, insecten, schimmels, bacteriën, virussen en andere micro-organismen

U bent niet verzekerd voor schade, die ontstaat door ongedierte, insecten, schimmels, bacteriën, virussen en andere micro-organismen.

Schade door iets dat langzaam uw woonhuis beschadigt en schade door schrammen, krassen en deuken

U bent niet verzekerd voor schade doordat iets langzaam uw woonhuis heeft beschadigd.

U bent niet verzekerd voor schade door schrammen, krassen en deuken door gebruik van uw woonhuis.

Schade door vocht

U bent niet verzekerd voor schade door vocht dat door muren, vloeren of kelders van uw woonhuis heen komt door directe of indirecte neerslag.

Vandalisme

Schade door vandalisme aan uw woonhuis is niet verzekerd. Alleen wanneer vandalen echt uw woonhuis zijn binnengedrongen kunt u een beroep doen op de woonhuisverzekering.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Waterschade is niet altijd gedekt. Bijvoorbeeld wanneer de schade is ontstaan door vocht- en waterdoorlating van muren, vloeren en in kelders. Raadpleeg de polisvoorwaarden of neem contact op met uw verzekeringsadviseur.

Eigen risico

Standaard geldt het eigen risico wat op uw polis staat. Bij schade door storm geldt een extra eigen risico van  250,-.

Waar ben ik gedekt?

Deze verzekering dekt schade aan uw woonhuis in Nederland.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Wanneer u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Heeft u schade? Meld dit dan zo snel mogelijk. Als er veranderingen zijn in uw situatie dan is het belangrijk om deze via uw assurantieadviseur aan ons door te geven.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u de premie maandelijks of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Bij een jaarlijkse betaling is het ook mogelijk om het bedrag zelf over te maken.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de ingangsdatum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen wij de dekking stoppen. Anders loopt de verzekering door totdat deze wordt opgezegd.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na één jaar kunt u uw verzekering op elk gewenst moment opzeggen. Dit kunt u schriftelijk of per e-mail via uw assurantieadviseur aan ons doorgeven. De verzekering eindigt dan een maand nadat wij het verzoek tot beëindiging hebben ontvangen.