Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade aan spullen in uw huis. Het gaat daarbij om schade door oorzaken als brand, diefstal, neerslag, bliksem, inductie en overspanning, storm, lekkage, vorst, vandalisme, gewelddadige beroving en afpersing.

Wat is verzekerd?

Alle spullen in uw huis die niet aan uw woning vastzitten en die verplaatst kunnen worden. Zoals meubels, kleding, apparatuur, sieraden en geld. Ook kunst en antiek is verzekerd. Voor sommige spullen geldt een maximumvergoeding.

Verzekerd bedrag

U verzekert de nieuwwaarde van uw inboedel. Dit is het bedrag dat nodig is om al uw spullen nieuw te kopen. Maar: in bepaalde gevallen keren wij bij schade niet de nieuwwaarde maar de dagwaarde uit. Of we vergoeden de reparatiekosten. En voor sommige spullen geldt een maximumvergoeding.

Contra-expertise na schade

Bent u het niet eens met de schadebepaling door onze expert? Dan kunt u ook zelf een expert inschakelen. Wij betalen de kosten, als die redelijk zijn. Neem over de vergoeding van deze kosten vooraf contact met ons op.

Sieraden

Sieraden zijn in huis meeverzekerd tot maximaal  6.000. Zijn uw sieraden meer waard? Dan kunt u eenvoudig een hoger verzekerd bedrag afspreken. Neem hiervoor contact op met uw Onderlinge.

(Audio-) apparatuur

Audiovisuele- en computerapparatuur, cd’s, dvd’s, kabels, acculaders enzovoort zijn meeverzekerd tot maximaal  12.000. Zijn deze spullen meer waard? Dan kunt u een hoger verzekerd bedrag afspreken.

Spullen buiten huis

Wasgoed, tuinmeubels, tuingereedschap, tuinkeukens, ornamenten, ladders en motor- en robotmaaiers in uw tuin of op uw balkon zijn verzekerd tot  1.250. Maar: niet tegen schade door het weer, zoals storm.

Vergoeding voor tuinherstel, opslag van spullen en andere vergoedingen

We vergoeden niet alleen de schade aan uw inboedel. We bieden ook extra vergoedingen. Zo vergoeden we kosten voor tijdelijke huisvesting, kosten die u maakt om de schade op te ruimen, kosten voor opslag van spullen die niet zijn beschadigd en kosten om schade aan uw tuin te herstellen.

Wat is niet verzekerd?

Schade door een aardbeving, grondwater, geleidelijke (grond)verzakking en grondverschuiving, slijtage of constructiefouten.

Criminele of illegale activiteiten

Er is geen dekking voor schade die is ontstaan door illegale of criminele activiteiten.

Vallen en stoten

Schade aan uw inboedel door vallen en stoten is niet verzekerd. Wilt u dat wel verzekeren? Dat kan met onze uitgebreidere 'Inboedelverzekering Royaal'.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Waterschade is niet altijd verzekerd. Bijvoorbeeld als tegels of voegen niet waterdicht zijn, en er door de muren of vloer van uw woning vocht komt. Lees goed de polisvoorwaarden, of vraag het aan uw Onderlinge.

Overstroming

Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden schade door neerslag en water dat van buiten het gebouw binnenstroomt. Maar wij vergoeden geen schade door water dat afkomstig is van de zee, een rivier of een binnenwater doordat een primaire waterkering is overgelopen of heeft gefaald. Brand en ontploffing veroorzaakt door deze overstromingen zijn wel verzekerd.

Eigen risico

Heeft u een eigen woning? Dan heeft u géén eigen risico. Huurt u een woning? Dan heeft u in één geval een eigen risico: voor huurdersbelang geldt een eigen risico van  250 bij schade door storm, hagel of sneeuwdruk.

Waar ben ik gedekt?

Deze verzekering dekt schade aan uw inboedel in uw woning in Nederland.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Vraagt u een verzekering aan? Beantwoord dan onze vragen zo eerlijk mogelijk. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u uw premie per maand, kwartaal, halfjaar of per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaat u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

U kunt de verzekering dagelijks opzeggen. De verzekering eindigt op de 1e van de maand na uw opzegging. Neem hiervoor contact op met uw Onderlinge of uw cooperatieve adviseur.