Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade aan spullen in uw huis. Het gaat daarbij om schade door brand, diefstal, neerslag, bliksem, inductie en overspanning, storm, lekkage, vorst, vandalisme, gewelddadige beroving en afpersing. Maar ook door bijna alle andere plotselinge en onverwachte oorzaken, zoals schade door vallen, stoten of omvallen

Wat is verzekerd?

Alle spullen in uw huis die niet aan uw woning vastzitten en die verplaatst kunnen worden. Zoals meubels, kleding, apparatuur, sieraden en geld. Ook kunst en antiek is verzekerd. Voor sommige spullen geldt een maximumvergoeding.

Verzekerd bedrag

U verzekert de nieuwwaarde van uw inboedel. Dit is het bedrag dat nodig is om al uw spullen nieuw te kopen. Maar: in bepaalde gevallen keren wij bij schade niet de nieuwwaarde maar de dagwaarde uit. Of we vergoeden de reparatiekosten. En voor sommige spullen geldt een maximumvergoeding. Een overzicht vindt u in onze afschrijvingslijst.

Contra-expertise na schade

Bent u het niet eens met de schadevaststelling door onze expert? Dan kunt u ook zelf een expert inschakelen. Wij betalen de kosten, als die redelijk zijn. Neem over de vergoeding van deze kosten vooraf contact met ons op.

Sieraden

Sieraden zijn in huis meeverzekerd tot maximaal  6.000. Zijn uw sieraden meer waard? Dan kunt u eenvoudig een hoger verzekerd bedrag afspreken. Neem hiervoor contact ons op.

(Audio-) apparatuur

Audiovisuele- en computerapparatuur, cd’s, dvd’s, kabels, acculaders enzovoort zijn meeverzekerd tot maximaal  12.000. Zijn deze spullen meer waard? Dan kunt u eenvoudig een hoger verzekerd bedrag afspreken. Neem hiervoor contact ons op.

Spullen buiten huis

Schade aan uw inboedel buiten uw woning is beperkt verzekerd. Raadpleeg hiervoor de polisvoorwaarden.

Vallen en stoten

Schade aan uw inboedel door vallen en stoten is ook verzekerd. Bijvoorbeeld een kast die omvalt en daardoor beschadigt. Of: u struikelt over het speelgoed van uw kinderen en trekt daarbij de televisie omver.

vergoeding voor tuinherstel, opslag van spullen en meer..

We vergoeden niet alleen de schade aan uw inboedel. U krijgt ook een extra vergoeding voor tijdelijke huisvesting, opslag van spullen die niet zijn beschadigd, herstel van uw tuin, opruimkosten en saneringskosten. En een vergoeding voor andere noodzakelijke kosten en misgelopen inkomsten.

Wat is niet verzekerd?

Wij vergoeden geen schade die alleen bestaat uit vlekken, krassen, schrammen of deuken. Dat geldt ook voor schade door een aardbeving, grondverzakking, slijtage, achterstallig onderhoud, constructiefout. En schade door reinigen of herstellen.

Criminele of illegale activiteiten

Er is geen dekking voor schade die is ontstaan door illegale of criminele activiteiten.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Waterschade is niet altijd verzekerd. Bijvoorbeeld als tegels of voegen niet waterdicht zijn, en er door de muren of vloer van uw woning vocht komt. Lees goed de polisvoorwaarden, of vraag het aan uw Onderlinge.

Overstroming

Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden geen schade door water dat afkomstig is van de zee, een rivier of een binnenwater doordat een primaire waterkering is overgelopen of heeft gefaald.

Eigen risico

Voor de meeste schaden heeft u géén eigen risico. Met uitzondering van schade aan aanpassingen, verbeteringen of uitbreidingen aan je huurwoning (huurdersbelang) veroorzaakt door storm, sneeuwdruk of hagel dan geldt een eigen risico van  250.

Voor schaden genoemd in tabel 1 van uw voorwaarden geldt géén eigen risico. Voor overige schaden (zoals vallen, stoten of omvallen) geldt een eigen risico van  100.

Waar ben ik gedekt?

Deze verzekering dekt schade aan uw inboedel in uw huis in Nederland.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u uw premie per maand, kwartaal, halfjaar of per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over..

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

U kunt de verzekering dagelijks opzeggen. De verzekering eindigt op de 1e van de maand na uw opzegging. Neem hiervoor contact op met uw Onderlinge of uw cooperatieve adviseur.