Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Gedekt is schade aan jouw gebouw, inclusief alles wat daar normaal gesproken bijhoort. Zoals een verwarmingsketel, zonnepanelen of de funderingen.

Extra informatie

Dit document is met zorg samengesteld en hoort bij een standaard verzekeringsproduct. Het maakt geen deel uit van de verzekeringsovereenkomst. Heb je vragen over dit verzekeringsproduct raadpleeg dan jouw adviseur.

Wat is verzekerd?

Het gebouw is verzekerd tegen schade door onder meer brand, ontploffing, storm, hevige lokale regenval, hagel, wateropeenhoping, aanrijding en vandalisme

Extra informatie

Als de schade te repareren is, vergoeden we de herstelkosten. Kan de schade niet hersteld worden? Dan vergoeden we de herbouwwaarde. Stond het gebouw te koop of was het gekraakt? Dan vergoeden we de verkoopwaarde.

Verzekerd bedrag

Het verzekerde bedrag voor het gebouw is gebaseerd op de herbouwwaarde ervan. Dit bedrag staat in jouw polis, en geldt als maximale vergoeding bij schade

Extra informatie

Je kunt kiezen voor Garantie tegen onderverzekering. Met deze Garantie wordt de schade aan het gebouw volledig vergoed. Ook als die groter is dan het verzekerde bedrag in jouw polis.

Extra kosten na schade

Kosten die je na een schade moet maken zijn ook verzekerd. Zo vergoeden we de redelijke kosten voor het vaststellen van de schade, en om verdere schade te beperken of te voorkomen. 

Extra informatie

Kosten voor een noodvoorziening, het opruimen van beschadigde zaken, of om te voldoen aan gewijzigde of nieuwe wet- en regelgeving zijn ook verzekerd. Maar deze vergoeden we tot maximaal 20% van het verzekerde bedrag voor het gebouw.

Huur

Kun je het gebouw vanwege de schade niet meer verhuren? Dan vergoeden we de misgelopen huurinkomsten. Deze vergoeding is gemaximeerd tot 20% van het verzekerde bedrag voor het gebouw.

Extra informatie

We vergoeden ook een marktconforme huurprijs wanneer je het gebouw zelf gebruikt, maar door de schade (voor een deel) niet kunt gebruiken.

Tuinaanleg

Is er ook schade ontstaan aan de tuin bij uw gebouw? Dan vergoeden we de kosten voor het opnieuw aanleggen daarvan. Deze vergoeding is gemaximeerd tot 20% van het verzekerde bedrag voor het gebouw.

Extra informatie

Let op, schade aan de tuin vergoeden we niet als deze is veroorzaakt door storm, neerslag, hevige lokale regenval, hagel, diefstal, vandalisme of omgevallen bomen.

Aanpassingen in het ontwerp of de constructie

Is de schade aan het gebouw het gevolg van een ontwerp- of constructiefout? Dan vergoeden wij de kosten die je moet maken om dit aan te passen. Zoals de kosten voor een aangepast ontwerp en het herstellen van de constructie. Deze vergoeding is gemaximeerd op 20% van het verzekerde bedrag voor het gebouw

Extra informatie

Deze kosten vergoeden we alleen bij schade die is ontstaan door hagel, sneeuwdruk of wateropeenhoping.

Contra-expert

Heb je schade? Dan wordt deze vastgesteld door onze expert. Je kunt ook zelf een expert inschakelen. Dit noemen we een contra-expert. De kosten voor een contra-expert vergoeden wij ook, voorzover deze redelijk zijn.

Keuze: Keuze: Glas

Glas van het gebouw is verzekerd wanneer dit breekt door een onvoorziene gebeurtenis, of door een mankement aan het glas of het bevestigingsmateriaal.

Extra informatie

Deze optionele dekking geldt voor glas dat bij het gebouw hoort, zoals glas in ramen en dakramen, windschermen of terreinafscheidingen.

Wat is niet verzekerd?

  • De verzekering keert niet altijd uit. Hieronder geven we daar enkele voorbeelden van. Raadpleeg de polisvoorwaarden voor een volledig overzicht van de dekking en de uitsluitingen. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met jouw verzekeringsadviseur.

Schade door grondwater

Schade die is ontstaan door grondwater is niet gedekt.

Onderdelen die niet bij het gebouw horen

Schade aan onderdelen die niet bij het gebouw horen is niet gedekt. Zoals zonweringen, antennes of lichtreclames

Extra informatie

Zonwering, antennes en lichtreclames vallen onder de dekking van een Inventarisverzekering.

Opzet, roekeloosheid, verboden activiteiten, fraude en molest

Je krijgt nooit een vergoeding voor schade die het gevolg is van opzettelijk handelen, roekeloosheid, een verboden activiteit, fraude of molest.

Extra informatie

Fraudeer je bij het afsluiten van de verzekering, of bij het claimen van een schade? Dan zullen wij bovendien de verzekering beëindigen.

Aardbeving en overstroming

Schade die is ontstaan door een aardbeving is niet gedekt. Ook niet als die het gevolg is van de winning van gas, olie, zout of delfstoffen. Ook schade door het overstromen of bezwijken van een primaire waterkering is niet gedekt. Een primaire waterkering biedt bescherming tegen het water van de zee, een binnenwater zoals het IJsselmeer of een rivier.

Extra informatie

Er is ook geen dekking voor schade door water dat buiten de oevers is getreden. Bijvoorbeeld wanneer dit een uiterwaard in stroomt, of een gebied dat door de overheid is aangewezen voor waterberging.

Onbeschadige asbesthoudende delen

Wil je of moet je onbeschadigde asbesthoudende delen van het gebouw verwijderen of vervangen? Dan zijn de kosten daarvoor niet gedekt. Ook niet als je hiertoe door de overheid verplicht wordt.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Eigen risico

Voor deze verzekering geldt een algemeen eigen risico. Dit is het deel van de schade dat voor uw eigen rekening blijft. De hoogte ervan kunt u zelf kiezen.

Extra informatie

Let op, er zijn situaties waarvoor een afzonderlijk eigen risico geldt. Is zo'n situatie voor jou van toepassing? Dan lees je dat in jouw polis.

Overstroming

Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden geen schade door water doordat een dijk die beschermt tegen overstromingen uit zee, een groot binnenwater of een grote rivier is bezweken, overgelopen of gefaald.

Extra informatie

Het gaat om overstromingen als gevolg van een dijkbreuk bij een primaire waterkering. Deze bieden bescherming tegen overstromingen vanuit onder andere de Noordzee, de Waddenzee, de grote rivieren Rijn, Maas en Westerschelde, de Oosterschelde, het IJsselmeer , het Volkerak-Zoommeer, het Grevelingenmeer, het getijdedeel van de Hollandsche IJssel en de Veluwerandmeren.

Afspraken

Soms gelden er afspraken, bijvoorbeeld voor preventieve maatregelen. Het is belangrijk dat je nagaat of je hieraan voldoet. Doe je dat niet? Dan kan dat gevolgen hebben voor jouw recht op schadevergoeding.

Extra informatie

Let op, niet alle afspraken zijn opgenomen in de voorwaarden. Er kunnen ook afspraken zijn opgenomen in clausules bij jouw polis.

Leegstand

Staat het gebouw leeg of raakt het buiten gebruik? Dan kunnen we de verzekering aanpassen.

Extra informatie

Komt het gebouw geheel of grotendeels leeg te staan? Meld dit zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen twee maanden.

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt voor de locaties die op het polisblad staan.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt en als je een schade meldt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en beperken. En geef veranderingen in jouw situatie zo snel mogelijk aan ons door.

Extra informatie

Houd je je niet aan de verplichtingen en schaad je onze belangen? Dan kan dat gevolgen hebben. Wij kunnen een schade dan afwijzen en/of je verzekering aanpassen. Bijvoorbeeld de premie of de polisvoorwaarden. Of we kunnen zelfs de verzekering beëindigen.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je kunt kiezen of je je premie maandelijks, per kwartaal, per half jaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of je maakt zelf het bedrag over.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de ingangsdatum die op de polis staat en geldt voor een jaar. We verlengen je verzekering telkens met een jaar. Betaal je de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Je kunt de verzekering dagelijks opzeggen zonder opzegtermijn. Dit kan schriftelijk of digitaal bij je verzekeringsadviseur of rechtstreeks bij ons. De verzekering eindigt dan op de datum die jij aangeeft. Ontvangen wij de opzegging na de datum die jij aangeeft? Dan eindigt de verzekering op de dag waarop wij de opzegging ontvangen.