Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Kan een werknemer door ziekte of een ongeval niet werken? Dan moet de werkgever zijn loon doorbetalen. Deze verzekering vergoedt dit met een maximum van 104 weken. U kiest zelf of we alle loonkosten vergoeden of maar een deel. 

Extra informatie

Heeft een werknemer recht op een andere uitkering, bijvoorbeeld van het UWV? Dan kan het zijn dat we minder of niet uitkeren.

Wat is verzekerd?

De verzekering is bedoeld voor werkgevers. Verzekerd is het loon van uw medewerkers dat u moet doorbetalen als uw medewerker ziek is. U kunt ook kiezen om een lagere vergoeding te ontvangen.

Keuze: vergoeding werkgeverlasten

We vergoeden ook een deel van de andere kosten die doorlopen bij ziekte van een werknemer. Zoals de premies voor de werknemersverzekeringen en de vergoeding voor de inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekeringswet. 

Extra informatie

Deze vergoeding is gemaximeerd.

Verzuimbegeleiding

De geselecteerde arbodienstverlener of een re-integratiebedrijf ondersteunt u bij begeleiding van zieke werknemers. U kiest voor een contract met één van de met ons samenwerkende arbodiensten. U moet voldoen aan de eisen die de Wet Verbetering Poortwachter stelt.

Extra informatie

Wet Verbetering Poortwachter: de werkgever en zieke werknemer zorgen er samen voor dat de werknemer zo snel mogelijk weer verantwoord aan het werk kan. De werkgever heeft een actieve rol bij de re-integratie. Ook de werknemer is verplicht om mee te werken. 

Keuze: re-integratie

Wij ondersteunen u bij de re-integratie van uw zieke werknemers. En vergoeden (een deel) van de noodzakelijke re-integratiekosten. Dit hangt van de keuze die u maakt voor re-integratiedienstverlening. Let op: U blijft (met uw werknemer) verantwoordelijk voor de re-integratie.

Extra informatie

Vanuit de Wet Verbetering Poortwachter moet u als werkgever en werknemer een actieve bijdrage leveren aan re-integratie. Voor vergoeding van (een deel van) de noodzakelijk re-integratiekosten is dit vereist. U moet vooraf toestemming vragen.

Wat is niet verzekerd?

  • Wij keren niet uit als de werknemer arbeidsongeschikt was toen hij in dienst kwam. Of als de werknemer arbeidsongeschikt was toen u de verzekering afsloot. De directeur-grootaandeelhouders, IB-ondernemers en als er een management- overeenkomst (overeenkomst van opdracht) vallen niet onder de verzekering.

Opzet, fraude, strafbare activiteiten, molest

U bent niet verzekerd bij arbeidsongeschiktheid ontstaan door opzet of roekeloosheid van uw medewerker of als uw medewerker in detentie zit. Ook bent u niet verzekerd bij fraude, misleiding, of als de arbeidsongeschiktheid het gevolg is van molest, een atoomreactie of terrorisme. Of als u niet aan de polisvoorwaarden voldoet. 

Arbodienstverlening opgezegd

Als u uw arbodienstcontract hebt opgezegd dan biedt de verzekering geen dekking meer voor loondoorbetaling. Met andere woorden: een overeenkomst met een door ons geselecteerde arbodienstverlener is verplicht. 

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Moet u van het UWV langer loon doorbetalen? Dan keren we minder uit. Doet u te weinig aan re-integratie? Dan beïnvloedt dat de uitkering.

Veranderingen

Verandert er iets in de situatie van uw bedrijf? Meld dat dan zo snel mogelijk aan ons. Een fusie of overname heeft bijvoorbeeld grote gevolgen voor deze verzekering.

Eigen risico

Er geldt een eigen risico-periode. In deze periode krijgt u geen vergoeding voor het doorbetalen van loon van zieke werknemers. U kunt kiezen voor een eigen risico van 10, 20, 30, 65, 130 of 260 werkdagen.

Extra informatie

U kunt ook kiezen voor een lager dekkingspercentage dan de loondoorbetalingsplicht. U kunt kiezen uit verschillende dekkingspercentages per half jaar. U kunt nooit meer verzekeren dan de verplichting naar uw medewerker. Per werknemer geldt een maximum te verzekeren bedrag van € 125.000 inclusief 13e maand en vakantiegeld.

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt wereldwijd.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Voor deze verzekering moet u een contract hebben met een arbodienst die door ons is geselecteerd. U moet al uw werknemers verzekeren. Wijzigingen in het personeelsbestand geeft u direct door. U moet u houden aan de Wet verbetering poortwachter. Geef ziekmeldingen of betermeldingen binnen 48 uur aan ons door.

Extra informatie

U hoeft ziek- en betermeldingen niet apart aan de arbodienst te melden. Dat gebeurt automatisch. U kunt re-integratiedienstverlening meeverzekeren, maar u blijft als werkgever een eigen verantwoordelijkheid houden, zoals u moet meewerken aan het Plan van Aanpak en passende arbeid binnen het bedrijf aanbieden. 

Gezondheid

Als u de verzekering aanvraagt, dan vragen we om algemene verzuiminformatie, niet naar de gezondheid van medewerkers. Bij de start van de verzekering moet u melden wie er dan ziek zijn. Deze medewerkers zijn verzekerd vanaf het moment dat ze 4 aaneengesloten weken volledig arbeidsgeschikt zijn.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u de premie maandelijks, per kwartaal, per halfjaar of eenmaal per jaar betaalt. Bij termijnbetaling betaalt u een toeslag van 2% (half jaar), 3% (kwartaal) of 4% (maand). Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over. De kosten voor de arbodienstverlening betaalt u rechtstreeks aan de arbodienst.

Premie

We berekenen de jaarpremie door de uniforme jaarlonen bij elkaar op te tellen. Het totaalbedrag vermenigvuldigen we met een premiepercentage. Het uniforme loon is het loon waarover u loonbelasting betaalt. De hoogte van het premiepercentage hangt onder andere af van de verzuimcijfers in eerdere jaren.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. De looptijd van de verzekering is  3 jaar. Na deze drie jaar wordt de polis elke keer automatisch verlengd met een jaar. Betaalt u de premie niet of niet op tijd? Dan kunnen wij de verzekering direct stoppen. U heeft dan geen recht meer op uitkering. 

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste contract kunt u de verzekering dagelijks opzeggen met een opzegtermijn van een maand. Deze opzegging moet u schriftelijk of per e-mail doen.