Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Dit is de aanvullende dekking rechtsbijstand die geldt bij uw verzuimverzekering van SAA variant ASR. Dat u voor deze dekking gekozen heeft blijkt uit uw polisblad.
Onder polisvoorwaarden hierboven zijn de Bijzondere Voorwaarden (18401) opgenomen. Naast deze gelden er algemene voorwaarden, namelijk de DAS10-2020. Ga op de website van SAA.nl naar klantenservice en vervolgens voorwaarden-zoeken en vul/kies in/bij Soort: Zakelijk, Verzekeraar: DAS Rechtsbijstand, Verzekeringstype: Rechtsbijsand en klik door naar pagina 2 om deze voorwaarden in te zien.
U krijgt juridische hulp als uw werknemer verzuimt door ziekte of arbeidsongeschiktheid. Ten eerste: het verhalen van schade die u heeft geleden op degene die daarvoor volgens de wet aansprakelijk is. Ten tweede: bij een conflict met uw (ex)werknemer over zijn aanspraak op loondoorbetaling bij ziekte.
Met schade wordt bedoeld de kosten van de loondoorbetalingsplicht en de kosten van re-integratie. Er geldt wel een minimum belang van € 225,-.
De verzekeringnemer is degene die het verzekeringscontract heeft afgesloten in de hoedanigheid als werkgever.
niet van toepassing
U krijgt juridische hulp in Europa en de niet-Europese landen rond de Middellandse Zee. Maar alleen als de rechter van een van die landen bevoegd is en het recht van een van die landen van toepassing is.
Onze ervaren juristen staan voor u klaar om juridische conflicten te voorkomen of op te lossen. Wilt u advies, veel praktische informatie en tips vindt u op: www.das.nl
Vindt u niet de informatie die u zoekt of wilt u advies? Bel dan met de Juridische Adviesdesk van DAS: 020 651 88 15 tijdens kantoortijden.
De DAS vergoedt alle interne kosten. De externe kosten zijn gemaximeerd tot maximaal € 25.000,- per conflict. De DAS dient voor deze externe kosten wel zelf de opdracht hebben gegeven na overleg met verzekeringnemer.
Interne kosten zijn de kosten van de deskundigen in dienst van de DAS. Externe kosten zijn de kosten van deskundigen die niet in dienst zijn van de DAS, bijvoorbeeld een mediator, getuigen maar ook proceskosten, reis- en verblijfskosten.
In artikel 6 van de algemene polisvoorwaarden staat genoemd wanneer er geen recht is op juridische hulp. Enkele uitsluitingen (algemeen) zijn: bekend geschil bij sluiten van de verzekering of het conflicht is ontstaan voor / na de verzekeringsperiode van de polis. Ook bij het verwijtbaar zijn van eigen handelen kan er geen dekking zijn, bijvoorbeeld Fraude of strafbare feiten.
Ook is er geen dekking indien het conflict een gevolg is van aardbeving, vulkanische uitbarsting, atoomkernreacties, molest (georganiseerd geweld) en terroristiche aanslag. Zie hiervoor ook het clausuleblad Terrorismedekking op uw polisblad.
Conflicten die geen verband houden met de normale en gebruikelijke werkzaamheden van uw beroep of bedrijf (hoedanigheid) vallen niet onder de dekking van deze verzekering.
Er is geen dekking als u conflict heeft over belastingen. Bijvoorbeeld over een belastingaanslag, heffingen, invoerrechten of accijnzen.
Betaalt u de premienota niet op tijd? Dan sturen wij u eerst een herinnering. Betaalt u daarna nog niet? Dan krijgt u geen juridische hulp bij nieuwe conflicten. U krijgt dus geen juridische hulp voor conflicten die zijn ontstaan in de periode waarover u de premie en bijkomende kosten niet op tijd heeft betaald.
De premienota moet u nog steeds betalen. Bovendien moet u dan ook incassokosten en wettelijke rentebetalen. Pas als u alle verschuldigde bedragen aan DAS heeft betaald, krijgt u weer juridische hulp bij nieuwe conflicten die ontstaan na de dag waarop u de premie en bijkomende kosten heeft betaald.
Voor deze verzekering geldt een wachttijd van drie maanden.
DAS geeft u binnen de wachttijd wel juridische hulp bij een conflict, als: • uw verzekering direct aansluit op een vergelijkbare verzekering waarmee u dezelfde rechten had op juridische hulp;
• u bij het afsluiten van uw verzekering niet kon weten dat dit conflict zou ontstaan. DAS kan u danwel vragen om dit aan te tonen.
De DAS betaalt nooit meer dan 25.000 euro aan externe kosten. Dat bedrag noemen wij het externe kostenmaximum. Let op: is er sprake van een conflict waarbij meer belanghebbenden zijn betrokken, dan betaalt de DAS maximaal de kosten zoals genoemd in de algemene voorwaarden bij artikel 3.5 Zijn er meer belanghebbende betrokken?
Is het niet verplicht volgens wet- en regelgeving om u bij te laten staan door een advocaat in een gerechtelijke en/of administratieve procedure en u kiest dan voor een externe rechtshulpverlener (niet in dienst bij de DAS) dan betaald u per procedure een eigen risico van € 500,-.
U bent verzekerd bij conflicten in Europa en de niet-Europese landen rond de Middenlandse Zee.
Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. Meld een conflict direct bij ons voordat u andere actie onderneemt. We proberen het conflict dan zo snel mogelijk op te lossen.
U kunt kiezen of u uw premie per maand, kwartaal, half jaar of jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over. U betaalt de premie vooraf, maar in ieder geval binnen 30 dagen na de premievervaldatum.
De verzekering begint op de datum die op de polis staat en duurt 3 jaar. Deze verzekering loopt in combinatie met de SAA Verzuimverzekering. Daarna verlengen we uw verzekering met 1 jaar.
De verzekering eindigt als u opzegt of als wij opzeggen. In een aantal bijzondere situaties eindigt de verzekering automatisch. Zie de polisvoorwaarden voor alle situaties waarin uw verzekering eindigt. De verzekering eindigt ook als de SAA Verzuimverzekering wordt beëindigd.
Na de eerste contracttermijn van 3 jaar kunt u de verzekering dagelijks schriftelijk of via een email aan: inkomen@saa.nl opzeggen met een opzegtermijn van een maand.