Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Dit is de aanvullende dekking rechtsbijstand die geldt bij uw verzuimverzekering van SAA variant ASR. Dat u voor deze dekking gekozen heeft blijkt uit uw polisblad.

Wat is verzekerd?

U krijgt juridische hulp als uw werknemer verzuimt door ziekte of arbeidsongeschiktheid. Ten eerste: het verhalen van schade die u heeft geleden op degene die daarvoor volgens de wet aansprakelijk is. Ten tweede: bij een conflict met uw (ex)werknemer over zijn aanspraak op loondoorbetaling bij ziekte.

Bedrijfsvoering of beroepspraktijk

De verzekeringnemer is degene die het verzekeringscontract heeft afgesloten in de hoedanigheid als werkgever.

Keuze: verkeer

niet van toepassing

Waar verzekerd?

U krijgt juridische hulp in Europa en de niet-Europese landen rond de Middellandse Zee. Maar alleen als de rechter van een van die landen bevoegd is en het recht van een van die landen van toepassing is.

Juridisch advies

Onze ervaren juristen staan voor u klaar om juridische conflicten te voorkomen of op te lossen. Wilt u advies, veel praktische informatie en tips vindt u op: www.das.nl

Welke kosten van rechtsbijstand vergoedt DAS?

De DAS vergoedt alle interne kosten. De externe kosten zijn gemaximeerd tot maximaal  25.000,- per conflict. De DAS dient voor deze externe kosten wel zelf de opdracht hebben gegeven na overleg met verzekeringnemer.

Wat is niet verzekerd?

In artikel 6 van de algemene polisvoorwaarden staat genoemd wanneer er geen recht is op juridische hulp. Enkele uitsluitingen (algemeen) zijn: bekend geschil bij sluiten van de verzekering of het conflicht is ontstaan voor / na de verzekeringsperiode van de polis. Ook bij het verwijtbaar zijn van eigen handelen kan er geen dekking zijn, bijvoorbeeld Fraude of strafbare feiten.

Privé-geschillen en hoedanigheid

Conflicten die geen verband houden met de normale en gebruikelijke werkzaamheden van uw beroep of bedrijf (hoedanigheid) vallen niet onder de dekking van deze verzekering.

Belastingen

Er is geen dekking als u conflict heeft over belastingen. Bijvoorbeeld over een belastingaanslag, heffingen, invoerrechten of accijnzen.

Incasso

Betaalt u de premienota niet op tijd? Dan sturen wij u eerst een herinnering. Betaalt u daarna nog niet? Dan krijgt u geen juridische hulp bij nieuwe conflicten. U krijgt dus geen juridische hulp voor conflicten die zijn ontstaan in de periode waarover u de premie en bijkomende kosten niet op tijd heeft betaald.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Voor deze verzekering geldt een wachttijd van drie maanden.

Maximum kosten en drempel

De DAS betaalt nooit meer dan 25.000 euro aan externe kosten. Dat bedrag noemen wij het externe kostenmaximum. Let op: is er sprake van een conflict waarbij meer belanghebbenden zijn betrokken, dan betaalt de DAS maximaal de kosten zoals genoemd in de algemene voorwaarden bij artikel 3.5 Zijn er meer belanghebbende betrokken?

Keuze rechtshulpverlener

Is het niet verplicht volgens wet- en regelgeving om u bij te laten staan door een advocaat in een gerechtelijke en/of administratieve procedure en u kiest dan voor een externe rechtshulpverlener (niet in dienst bij de DAS) dan betaald u per procedure een eigen risico van  500,-.

Waar ben ik gedekt?

U bent verzekerd bij conflicten in Europa en de niet-Europese landen rond de Middenlandse Zee.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. Meld een conflict direct bij ons voordat u andere actie onderneemt. We proberen het conflict dan zo snel mogelijk op te lossen.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u uw premie per maand, kwartaal, half jaar of jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over. U betaalt de premie vooraf, maar in ieder geval binnen 30 dagen na de premievervaldatum.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat en duurt 3 jaar. Deze verzekering loopt in combinatie met de SAA Verzuimverzekering. Daarna verlengen we uw verzekering met 1 jaar.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na de eerste contracttermijn van 3 jaar kunt u de verzekering dagelijks schriftelijk of via een email aan: inkomen@saa.nl opzeggen met een opzegtermijn van een maand.