Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Kan uw medewerker door arbeidsongeschiktheid (medisch objectief vast te stellen) niet werken? Dan dient u zijn inkomen doorbetalen. Deze verzekering vergoedt dit met een maximum van 104 weken. U kiest zelf of we alle loonkosten vergoeden of maar een deel.

Wat is verzekerd?

De verzekering is bedoeld voor werkgevers. Verzekerd is het loon van uw medewerkers dat u op grond van de wet en de CAO dient door te betalen als uw medewerker arbeidsongeschikt is. U kunt ook kiezen om een lagere vergoeding te ontvangen.

Keuze: vergoeding werkgeverlasten

Wanneer deze dekking is meeverzekerd, vergoeden wij ook een deel van de andere kosten die doorlopen bij arbeidsongeschiktheid van uw medewerker, zoals standaard- en extra werkgeverslasten. Of u kiest ervoor de werkgeverslasten niet mee te verzekeren.

Keuze: verzuimbegeleiding

Wij bieden arbodienstverlening en reintegratiebegeleiding aan. Of u kiest ervoor om deze zelf te organiseren. In beide gevallen moet u voldoen aan de Wet verbetering poortwachter.

Keuze: re-integratie

U kunt altijd contact opnemen met reintegratiemedewerkers van ASR voor advies rond preventie. Voor individuele verzekerden, maar ook als het gaat om organisatiebrede vraagstukken. Onze reintegratiemedewerkers adviseren u over de mogelijkheden van re-integratie van individuele verzekerden.

Poortwachterproof

Als u zich aan de adviezen van de arbodienst/bedrijfsarts en de adviezen van de casemanager houdt, vergoeden we een eventuele loonsanctie die het UWV u oplegt.

Interventievergoeding

We vergoeden ook de kosten van interventies voor zover deze kosten in redelijkheid en billijkheid noodzakelijk zijn.

Casemanager

In geval u te maken krijgt met dreigend langdurig verzuim van een medewerker leveren wij een casemanager die namens u de regie voert voor het verzuimproces en de re-integratie.

Wat is niet verzekerd?

We keren niet uit als de medewerker arbeidsongeschikt was toen hij in dienst kwam of toen u de verzekering afsloot. We keren ook niet uit als u de medewerker niet aangemeld heeft.

Te verwachten arbeidsongeschiktheid

We kunnen een uitkering (gedeeltelijk) weigeren als een medewerker binnen een halfjaar na de start van de verzekering of zijn dienstverband arbeidsongeschikt wordt en zijn gezondheidstoestand bij de start van de verzekering of zijn dienstverband al zo was dat de arbeidsongeschiktheid door u was te verwachten.

Fraude of opzet

We keren niet uit als er sprake is van fraude of wanneer de arbeidsongeschiktheid het gevolg is van opzet.

Strafbare activiteiten en molest

U bent niet verzekerd als uw medewerker in detentie zit. Ook bent u niet verzekerd als de arbeidsongeschiktheid het gevolg is van molest, een atoomreactie of terrorisme. Of als u niet aan de polisvoorwaarden voldoet.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Voor deze verzekering moet u een contract hebben met een gecertificeerde bedrijfsarts of arbodienst.

Eigen risico

Er geldt een eigen risico in geld. U krijgt het bedragvergoed dat boven uw eigen risico uitkomt. Wij berekenen het eigen risico na afloop van elk verzekeringsjaar. Dat doen wij door het eigenrisicopercentage te vermenigvuldigen met de verzekerde loonsom in dat jaar.

Veranderingen

Verandert er iets in de situatie van uw bedrijf? Meld dat dan zo snel mogelijk aan ons. Een fusie of overname heeft bijvoorbeeld grote gevolgen voor deze verzekering.

Maximaal Verzekerd

U kunt per werknemer maximaal  125.000,- aan loonsom per jaar verzekeren plus eventueel de werkgeverslasten.

Overlijdensuitkering

Is de medewerker overleden en kreeg deze persoon een vergoeding? Dan stopt de vergoeding een maand na het overlijden.

Re-integratie

Doet u te weinig aan re-integratie? Dan beïnvloedt dat de uitkering. Moet u van het UWV langer loon doorbetalen? Dan keren we niet uit.

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt wereldwijd.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Voor deze verzekering dient u een contract te hebben met een geregistreerde bedrijfsarts of arbodienst. U dient al uw medewerkers te verzekeren en binnen 30 dagen aan- en afmelden. Salariswijzigingen geeft u binnen 30 dagen door. U dient zich houden aan de Wet verbetering poortwachter.

Gezondheid

Als u de verzekering aanvraagt, dan vragen we om algemene verzuiminformatie, niet naar de gezondheid van medewerkers. Bij de start van de verzekering dient u te melden wie er dan arbeidsongeschikt zijn. Deze medewerkers zijn verzekerd vanaf het moment dat ze 4 aaneengesloten weken volledig arbeidsgeschikt zijn.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u de premie per maand, kwartaal, halfjaar of jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over. U betaalt de premie vooraf, maar in ieder geval binnen 30 dagen na de premievervaldatum.

Premie

We berekenen de jaarpremie door het 'loon voor de werknemersverzekeringen' van uw medewerkers bij elkaar op te tellen. Per medewerker geldt een maximum te verzekeren bedrag. Het totaalbedrag vermenigvuldigen we met een premiepercentage. Het premiepercentage wordt bij aanvang en daarna op elke contractsvervaldatum opnieuw vastgesteld.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. De verzekering duurt 3 jaar. Daarna verlengen we uw verzekering. Na de 1e contracttermijn kunt u de verzekering dagelijks opzeggen met een opzegtermijn van een maand. De uitkering loopt maximaal tot de AOW-gerechtigde leeftijd. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na de eerste contracttermijn kunt u de verzekering dagelijks schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn van een maand.