Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Kan een werknemer door ziekte of een ongeval niet werken? Dan moet de werkgever zijn loon doorbetalen. Deze verzekering vergoedt dit met een maximum van 104 weken. De hoogte van de vergoeding hangt af van de door u gekozen dekking en eigenrisico-periode.
Heeft een werknemer recht op een andere uitkering, bijvoorbeeld van het UWV? Dan kan het zijn dat we minder of niet uitkeren.
De kosten van de loondoorbetalingsplicht voor maximaal twee jaar (104 weken) en geldt voor alle werknemers met een vast of tijdelijk contract tot de AOW-gerechtigde leeftijd.
De verzekering geldt voor alle werknemers die op de loonlijst staan en waarvoor u in Nederland premies werknemersverzekeringen afdraagt.
U kunt kiezen om werkgeverslasten mee te verzekeren tot maximaal 25% van de loonsom.
Kiest u ervoor om werkgeverslasten mee te verzekeren? Dan vergoeden we ook een deel van de andere kosten die doorlopen bij ziekte van een werknemer. Met werkgeverslasten bedoelen we premies voor werknemersverzekeringen en de vergoeding inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet.
Wij bieden arbodienstverlening en re-integratiebegeleiding aan. Of u kiest ervoor om deze zelf te organiseren. In beide gevallen moet u voldoen aan de Wet verbetering poortwachter.
Wet Verbetering Poortwachter: de werkgever en zieke werknemer zorgen er samen voor dat de werknemer zo snel mogelijk weer verantwoord aan het werk kan. De werkgever heeft een actieve rol bij de re-integratie. Ook de werknemer is verplicht om mee te werken.
Wij ondersteunen u bij de re-integratie van de zieke en arbeidsongeschikte werknemers.
Hoewel we u ondersteunen bij de re-integratie van zieke en arbeidsongeschikte werknemers, blijft u samen met uw werknemer verantwoordelijk voor de re-integratie. Zo moet u zich onder andere houden aan de wettelijke verplichtingen rond verzuim. Bijvoorbeeld, werkplek-aanpassingen doorvoeren als dat betekent dat de werknemer eerder of meer kan werken. Ook moet u passend werk aanbieden als dat mogelijk is.
Heeft u juridische hulp nodig bij het verhalen van kosten voor loondoorbetaling op een aansprakelijke derde? Dan vergoeden we deze juridische hulp.
Is een interventie voor een zieke werknemer nodig? Dan maakt de casemanager een kosten-batenanalyse, waarna de casemanager vooraf met u bespreekt of wij de interventie voor een deelvergoeden. U krijgt geen volledige vergoeding van de interventiekosten maar maximaal 80%.
We vergoeden een mogelijke loonsanctie die UWV op kan leggen, als u en uw werknemer de adviezen van een door ons aangewezen partij opvolgen vanuit de Wet verbetering poortwachter.
Een loonsanctie is een verlengde loondoorbetaling die UWV toekent als de re-integratie inspanningen voor een werknemer onvoldoende zijn geweest.
We verzekeren geen directeur(en)- grootaandeelhouder(s).
We kunnen een uitkering (gedeeltelijk) weigeren als een medewerker binnen een halfjaar na de start van de verzekering of zijn dienstverband arbeidsongeschikt wordt en zijn gezondheidstoestand bij de start van de verzekering of zijn dienstverband al zo was dat de arbeidsongeschiktheid door u was te verwachten.
Had u direct voor de start een soortgelijke verzekering, dan is de bovenstaande bepaling bij de start van de verzekering niet van toepassing. De bovenstaande bepaling is wel altijd van toepassing bij nieuwe medewerkers.
We keren niet uit als er sprake is van fraude of wanneer de arbeidsongeschiktheid het gevolg is van opzet. U bent ook niet verzekerd bij arbeidsongeschiktheid ontstaan door opzet of roekeloosheid van uw medewerker of als uw medewerker in detentie zit.
Met fraude bedoelen we: opzettelijk verkeerde informatie geven, een onjuiste voorstelling van zaken geven of een onjuiste opgave doen.
We keren niet uit als ziekte of arbeidsongeschiktheid van een werknemer is ontstaan of verergerd door molest.
Met molest bedoelen we onder andere gewapende strijd, burgeroorlog, opstand, binnenlandse rellen, protest of muiterij.
Voor deze verzekering moet u een contract hebben met een gecertificeerde bedrijfsarts of arbodienst.
Er geldt een eigenrisicoperiode in dagen. U bepaalt zelf hoe lang die is. In deze periode krijgt u geen vergoeding voor het doorbetalen van loon van arbeidsongeschikte medewerkers
U kunt kiezen voor een eigen risico van 10 tot 130 werkdagen. Voor de periode daarna krijgt u van ons een uitkering. Het eigen risico geldt per arbeidsongeschiktheidsgeval.
Verandert er iets in de situatie van uw bedrijf? Meldt dat dan zo snel mogelijk aan ons. Een fusie of overname heeft bijvoorbeeld grote gevolgen voor deze verzekering.
Komt een arbeidsongeschikte medewerker in dienst door een verandering in uw bedrijfssituatie, zoals een fusie of overname? Dan valt deze medewerker niet onder deze verzekering.
Als de verzekering is opgezegd, dan heb u recht op een vergoeding van de loondoorbetalingsplicht aan de zieke werknemer of vergoeding werkhervattingscompensatie als de eerste ziektedag na de ingangsdatum, maar vóór de einddatum van de module Ziekteverzuim ligt.
Er is geen recht op vergoeding als de verzekering is opgezegd door bedrijfsbeëindiging, bedrijfsovername, faillissement, fusie, fraude, geen personeel meer in dienst of wanbetaling. Te veel betaalde vergoedingen eisen we terug.
Per werknemer geldt een maximum verzekerd loon van € 125.000, -. Dit bedrag staat op de polis.
Loonsverhogingen op of na de eerste ziektedag van uw werknemer zijn niet verzekerd. Dat geldt ook voor verhogingen van het loon die u voor de eerste ziektedag toekent, maar die u betaalt na de eerste ziektedag.
Voor dit risico is conform het protocol een beperking ingesteld op de omvang van de vergoeding. Voor meer informatie zie de polisvoorwaarden en de website: www.terrorismeverzekerd.nl
De verzekering geldt wereldwijd, zolang de werknemer op de loonlijst staat en in Nederland premies werknemersverzekeringen afdraagt.
Bij deze verzekering hoort een contract met een gecertificeerde arbodienst. U dient hiermee akkoord te gaan. U dient al uw werknemers te verzekeren. U dient zich te houden aan de wet Verbetering Poortwachter. Geef ziekmeldingen en/of meldingen van herstel binnen 2 werkdagen via het werkgeversportaal https://saa.vddapp.nl.
U bent verplicht om ons zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen twee maanden te vertellen over wijzigingen die van invloed kunnen zijn op het risico dat we hebben verzekerd. Geeft u een wijziging niet aan ons door? Dan is er geen dekking vanaf het moment van de risicowijziging. Voorbeelden: wijziging van de sector of juridische structuur van uw bedrijf of wijziging van omstandigheden van natuurlijke personen.
Als u de verzekering aanvraagt, dan vragen we om algemene verzuiminformatie, niet naar de gezondheid van medewerkers. Bij de start van de verzekering dient u te melden wie er dan arbeidsongeschikt zijn. Deze medewerkers zijn verzekerd vanaf het moment dat ze 4 aaneengesloten weken volledig arbeidsgeschikt zijn.
U kunt kiezen of u de premie per maand, kwartaal, halfjaar of jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over. U betaalt de premie vooraf, maar in ieder geval binnen 30 dagen na de premievervaldatum.
We berekenen de jaarpremie door het 'loon voor de werknemersverzekeringen' van uw medewerkers bij elkaar op te tellen. Per medewerker geldt een maximum te verzekeren bedrag. Het totaalbedrag vermenigvuldigen we met een premiepercentage. Het premiepercentage wordt bij aanvang en daarna op elke contractsvervaldatum opnieuw vastgesteld.
Bij het vaststellen van het premiepercentage kijken we naar de samenstelling van het personeelsbestand en de verzuimpercentages in de afgelopen 3 jaar, zowel de eigen verzuimpercentages als de verzuimpercentages binnen de sector waarin uw bedrijf is ingedeeld. Naarmate het personeelsbestand groter is zal het eigen verzuim zwaarder meewegen dan het sectorverzuim.
De verzekering begint op de datum die op de polis staat. De verzekering duurt 3 jaar. Daarna verlengen we uw verzekering. Na de 1e contracttermijn kunt u de verzekering dagelijks opzeggen met een opzegtermijn van een maand. De uitkering loopt maximaal tot de AOW-gerechtigde leeftijd. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.
De verzekering eindigt als u opzegt of als wij opzeggen. In een aantal bijzondere situaties eindigt de verzekering automatisch. Zie de polisvoorwaarden voor alle situaties waarin uw verzekering eindigt.
Na de eerste contracttermijn kunt u de verzekering dagelijks schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn van een maand.