Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade aan de inventaris, de handelsgoederen en, als je huurder bent van het gebouw, het huurdersbelang. Het gaat daarbij om schade door brand, neerslag, storm, ontploffing, blikseminslag, inductie, lekkage, inbraak en diefstal.

Wat is verzekerd?

Je inventaris zijn de spullen die je nodig hebt om je werk uit te voeren, zoals de inrichting van je bedrijf en machines. Je goederen zijn de zaken die voor de verkoop zijn bestemd of daar deel van uitmaken, zoals grond- en hulpstoffen, zaken in bewerking, verpakkingen, reinigingsmiddelen en brandstoffen die zijn bestemd voor je bedrijfsuitoefening.

Inventaris en voorraad

Voor inventaris en huurdersbelang vergoeden we de nieuwwaarde als reparatie niet mogelijk is. Als dit wel kan vergoeden we de herstelkosten of het verschil in dagwaarde voor en na de schade. Voor goederen vergoeden we de (reparatie) kosten tot maximaal de vervangingswaarde.

Kosten om de schade te beperken

Wij vergoeden de extra kosten die je moet maken om de schade te beperken of herstellen na een schade. Zoals bereddingskosten, opruimingskosten en het herstellen van de terreininrichting.

Koelschade

Schade aan diepvriesgoederen is meeverzekerd. Je bent dan verzekerd voor waardevermindering door bederf van je goederen door schade aan de diepvriesinstallatie of door een storing in de levering van elektriciteit veroorzaakt in de stroom leverende centrale.

Huurdersbelang

Indien de winkel op het polisblad staat vermeld dan is het huurdersbelang verzekerd. Dit bestaat uit de veranderingen en uitbreidingen die je hebt aangebracht aan het gebouw dat je huurt. Zoals betimmeringen, parketvloeren, installaties, zonweringen en schuttingen.

Geld en vals geld

Geld en vals geld dat aanwezig is in de verkoopwagen en/of de winkel is verzekerd tot een maximum van  5000,- per gebeurtenis.

Elektronische apparatuur

Elektronische apparatuur aanwezig in de verkoopwagen en/of de winkel is zonder maximum verzekerd.

Wat is niet verzekerd?

Wij keren onder andere niet uit bij een aardbeving of overstroming. Check de polisvoorwaarden om te zien wat nog meer niet verzekerd is.

Schade door software

Schade aan computers of bestanden door niet goed werkende software is niet verzekerd.

Saneringskosten

Je bent niet verzekerd voor schade die bestaat uit het ongedaan maken van een bodem- of waterverontreiniging. Dit worden ook wel saneringskosten genoemd.

Fraude, opzet, strafbare activiteiten, molest

Je bent niet verzekerd als je bij het afsluiten van de verzekering of bij schade fraude pleegt. Of als er bij schade sprake is van opzet of roekeloosheid of criminele en strafbare activiteiten. Je bent ook niet verzekerd als de schade het gevolg is van molest of een atoomkernreactie.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Waterschade is niet altijd gedekt. Lees hiervoor de polisvoorwaarden. Schade door constructiefouten is niet gedekt bij neerslag en sneeuwdruk.

Eigen risico

Er geldt een eigen risico van  500,- per gebeurtenis. Voor de koelschadedekking geldt dat indien er onderhoud is gepleegd binnen 18 maanden vooraf aan de schadegebeurtenis er geen eigen risico van toepassing is.

Overstroming

Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden geen schade door water doordat een dijk die beschermt tegen overstromingen uit zee, een groot binnenwater of een grote rivier is bezweken, overgelopen of gefaald.

Afspraken

Als je niet voldoet aan de afspraken over preventie die wij met je maken, dan vergoeden wij de schade niet altijd. Deze vind je op het polisblad of in de polisvoorwaarden.

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt voor de locaties in Nederland en de verkoopwagen die op het polisblad vermeld staan. In de gebouwen is er dekking voor alle in de polisvoorwaarden genoemde gebeurtenissen.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt of je hebt schade, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om de schade te voorkomen en beperken. Meld schade zo snel mogelijk en geef veranderingen in je situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je kunt kiezen of je je premie maandelijks, per kwartaal, per half jaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of je maakt zelf het bedrag over.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de ingangsdatum die op de polis staat. Betaal je de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Je kunt de verzekering dagelijks opzeggen. De verzekering stopt dan een maand later. Dit kan schriftelijk of via mail bij je verzekeringsadviseur of rechtstreeks bij ons.