Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Kan een werknemer door ziekte of een ongeval niet werken? Dan moet de werkgever zijn loon doorbetalen. Deze verzekering vergoedt dit met een maximum van 104 weken. Je kiest zelf of we ook de werkgeverslasten vergoeden. Bij deze verzekering zit verzuimbegeleiding, hulp bij re-integratie en vergoeding van interventies inbegrepen.

Wat is verzekerd?

Deze verzekering is voor werkgevers. Alle werknemers aan die bij jou op de loonlijst staan zijn verzekerd, ook oproepkrachten en werknemers met een tijdelijk contract.

Poortwachterproof

Als je de door de bedrijfsarts en de casemanagers van SuperGarant Zorg gegeven adviezen opvolgt, vergoeden wij een eventuele loonsanctie die door het UWV kan worden opgelegd.

Interventievergoeding

Wij vergoeden de kosten voor interventies wanneer deze in het kader van de wet Verbetering Poortwachter geadviseerd worden door de casemanager of de bedrijfsarts van SuperGarant Zorg.

Keuze: vergoeding werkgeverlasten

Wanneer deze zijn meeverzekerd vergoeden we ook een deel van de andere kosten die doorlopen bij ziekte van een werknemer. Zoals de premies voor de werknemersverzekeringen en de vergoeding voor de inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekeringswet.

Verzuimbegeleiding

De arbodienst­verlening wordt uitgevoerd door SuperGarant Zorg, een gecertificeerde arbodienst. Ze voldoet aan strenge deskundigheidseisen en bezit het "certificaat arbodiensten", wat aantoont dat ze aan alle vereiste normen voldoet. Deze normen zijn vastgelegd in de Arbowet, het Arbobesluit en de Arboregeling. Bovendien heeft SuperGarant Zorg ook de ISO-9001 certificering, die de hoogste standaard vertegenwoordigd voor kwaliteitsmanagement in organisaties.

Re-integratie

Wij ondersteunen je bij de re-integratie van jouw arbeidsongeschikte werknemers. En we vergoeden de noodzakelijke reintegratiekosten. Let op: je blijft (met uw werknemers) verantwoordelijk voor de re-integratie. Zo moet jij je onder andere houden aan de wettelijke verplichtingen rondom verzuim.

Overlijdensuitkering

Wij vergoeden ook de eenmalige overlijdensuitkering die je op grond van de cao aan de nabestaande(n) moet betalen wanneer een arbeidsongeschikte werknemer overlijdt.

Dekkingen opgenomen vanuit de cao voor

het slagersbedrijf:

  • Uitkering eerste 104 weken, conform artikel 38.1 en 38.4 van de cao.
  • Verzuimbegeleiding, re-integratie en interventiekosten, conform artikel 41.2 van de cao.
  • Toeslag minder dan 35% WIA-arbeidsongeschikt, conform artikel 39 van de cao.
  • Toeslag (vervroegde) IVA-uitkering, conform artikel 40 van de cao.
  • Uitkering bij overlijden, de maand uit + 2 maanden, conform artikel 46 van de cao.

Extra voordelen

  • Korting voor leden van de KNS
  • Geen opslag voor termijnbetaling
  • Bij schade maximaal 25% premiestijging
  • Premie arbodienst over de loonsom

Let op! WGA gat verzekering verplicht vanuit de Cao:

In de huidige cao is opgenomen dat de werkgever een WGA gat verzekering uitgebreid moet afsluiten voor zijn medewerkers.

Wat is niet verzekerd?

Wij keren niet uit als de werknemer arbeidsongeschikt was toen hij in dienst kwam of toen je de verzekering afsloot. Hij wordt pas verzekerd als hij vier weken aaneengesloten volledig zijn werk heeft verricht.

Te verwachten arbeidsongeschiktheid

Wij kunnen een uitkering weigeren als een werknemer binnen een halfjaar na de start van de verzekering of zijn dienstverband arbeidsongeschikt wordt en zijn gezondheidstoestand bij de start van de verzekering al zo was dat de arbeidsongeschiktheid was te verwachten.

Fraude of opzet

Wij keren niet uit als er sprake is van fraude of wanneer de arbeidsongeschiktheid het gevolg is van opzet.

Sanctie

Moet je van het UWV langer loon doorbetalen? Dan krijg je daarvoor geen vergoeding, als je de adviezen van ons en de bedrijfsarts niet opvolgt. Doe je te weinig aan re-integratie? Dan beinvloedt dat de vergoeding.

Ernstige conflicten

De ziekte is ontstaan of erger geworden door ernstige conflicten, zoals een oorlog.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Doet u of uw werknemer te weinig aan re-integratie. Dan beïnvloedt dat de vergoeding. Ziekmeldingen of betermeldingen moet u op de eerste ziektedag / de dag van herstel aan ons doorgeven. Meldt u te laat? Dan kan dat van invloed zijn op de vergoeding.

Eigen risico

Er geldt een eigenrisicoperiode in dagen. Je bepaalt zelf hoe lang die is. In deze periode krijg je geen vergoeding voor het doorbetalen van loon van zieke werknemers.

Veranderingen

Verandert er iets in de situatie van je bedrijf? Meld dat dan zo snel mogelijk aan ons. Een fusie of overname heeft bijvoorbeeld grote gevolgen voor deze verzekering.

Maximaal verzekerd

Je kunt per werknemer maximaal  125.000,- aan loonsom per jaar verzekeren plus eventueel de werkgeverslasten.

Zieke werknemers bij aanvang verzekering

Als de verzekering tot stand komt moet je melden wie er dan ziek zijn. Deze werknemers worden in de verzekering opgenomen zodra ze 4 aaneengesloten weken volledig arbeidsgeschikt zijn.

Verlengen van een tijdelijke arbeidsovereenkomst

Je hebt geen recht (meer) op een vergoeding als de verzekerde arbeidsongeschikt was op de datum waarop de verlenging van zijn arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd inging. Deze bepaling geldt niet als je kunt aantonen dat de verlenging was overeengekomen voordat de verzekerde arbeidsongeschikt werd.

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt wereldwijd.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Je moet al je werknemers verzekeren en je houden aan de Wet verbetering poortwachter. Geef ziekmeldingen of betermeldingen binnen 48 uur aan ons door.

Gezondheid

Bij het beoordelen van de aanvraag gebruiken wij geen gezondheidsgegevens van je werknemers. Wij maken wel gebruik van algemene verzuiminformatie. Medewerkers die arbeidsongeschikt zijn worden in de verzekering opgenomen zodra ze vier aaneengesloten weken volledig arbeidsgeschikt zijn.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je kunt kiezen of je de premie per maand, kwartaal, halfjaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of je maakt zelf het bedrag over.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de ingangsdatum die op de polis staat. Betaal je de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Je kunt de verzekering dagelijks opzeggen na afloop van de eerste contractperiode. De verzekering stopt dan een maand later. Dit kan schriftelijk of via mail bij je verzekeringsadviseur of rechtstreeks bij ons.