Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering is geschikt als je voor een reis, studie, stage of (vrijwilligers)werk langer van huis gaat. Dit kan tussen 1 en 24 maanden zijn.

Wat is verzekerd?

SOS kosten: Je krijgt altijd hulp van onze Alarmcentrale. Bij een ongeluk of ziekte regelen en vergoeden we vervoer naar huis en verlenen noodzakelijke hulp. Bijvoorbeeld na een ongeval of bij overlijden. Daarnaast ben je verzekerd voor de extra dekkingen die je hebt gekozen.

Keuze: medisch

Je hebt recht op vergoeding van medische kosten in het buitenland. Je kunt kiezen uit Aanvullend of Volledig. Dit is afhankelijk van het doorlopen van je (basis)zorgverzekering.

Keuze: bagage

Je bent verzekerd voor schade, vermissing of diefstal van je bagage tot maximaal  3.500. Er gelden maximale vergoedingen voor bepaalde voorwerpen. Voor de vergoeding maken we gebruik van een afschrijvingstabel.

Bijzondere sporten

Ga je op wintersport of beoefen je een bijzondere (winter)sport? Dan ben verzekerd voor de dekkingen die je hebt gesloten. Lijst bijzondere (winter)sporten: http://bit.ly/bijzsport

Ongevallen

Krijg je tijdens je reis een ongeval waardoor je blijvend invalide wordt of overlijdt, dan heb je recht op een eenmalige uitkering.

Reisadvies van de overheid

Heeft jouw bestemming een negatief reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (kleurcode rood of oranje)? Dan is de reis verzekerd.

Keuze: aansprakelijkheid

Hiermee ben je verzekerd voor schade die je als particulier persoon aan anderen veroorzaakt. Deze dekking vergoed de schade tot  1.000.000 per gebeurtenis. In Australië wordt de schade tot  1.500.000 vergoed.

Keuze: rechtsbijstand

Je bent hiermee verzekerd van juridische hulp in het buitenland voor verhalen van jouw schade, strafzaken en contracten rond de reis. Voor juridische hulp binnen Europa geldt geen maximum vergoeding. Buiten Europa is dat tot  50.000.

Wat is niet verzekerd?

Hieronder vind je de belangrijkste uitsluitingen. Er zijn meer oorzaken waardoor je geen recht hebt op dekking, zoals opzet of gebruik van verdovende middelen. Alle uitsluitingen vind je in de voorwaarden.

Pech op reis

De Tasman Verzekering voor reizen naar het buitenland biedt geen dekking voor pech op reis met het vervoermiddel.

Kortlopende annuleringsverzekering

De Tasman Verzekering voor reizen naar het buitenland biedt geen dekking voor het annuleren of afbreken van de reis.

Fraude

Wij keren niet uit als je ons opzettelijk probeert te misleiden.

Geld en reischeques

Diefstal, verlies of beschadiging van geld en reischeques is niet verzekerd.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Op reis ga je voorzichtig met je bagage om. Als blijkt dat je je niet verantwoordelijk hebt gedragen ten opzichte van reisgenoten en andere mensen en hun eigendommen, dan krijg je mogelijk niet alle kosten vergoed.

Eigen risico

Voor de rubriek Bagage geldt een eigen risico van  50 per persoon per gebeurtenis. Voor Medische kosten geldt een eigen risico van  75 per persoon per polis.

Maximale vergoedingen

Voor verschillende verzekerde onderdelen van de reisverzekering gelden maximale vergoedingen. Deze vind je in de voorwaarden.

Sporten en wedstrijden

Bij deelname aan wedstrijden en het beoefenen van sommige sporten ben je ook verzekerd voor ongevallen, maar voor een lager verzekerd bedrag dan het standaard verzekerd bedrag bij de rubriek Ongevallen.

Werkzaamheden

Risicovolle werkzaamheden zijn meeverzekerd. Bepaalde werkzaamheden blijven echter uitgesloten van dekking, zoals vrachtwagenchauffeur of technische werkzaamheden in de olie-/petrochemische industrie. Zie hiervoor ook de voorwaarden. Voor rechtsbijstand geldt dat contractuele zaken rond werk niet zijn verzekerd.

Waar ben ik gedekt?

Je kunt kiezen uit Europa of wereldwijd. Tot Europa rekenen wij ook de Azoren, de Canarische Eilanden, Madeira en de niet-Europese landen aan de Middellandse Zee.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je hoort zoveel mogelijk te doen om de schade te voorkomen en te beperken. Bel in geval van nood zo snel mogelijk de alarmcentrale. Doe aangifte bij de politie als er sprake is van verlies, diefstal of vermissing van bagage. Je moet de schade kunnen aantonen.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je betaalt de premie na ontvangst van de factuur. Betalen kan via overschrijving. Je dient de premie te hebben betaald om een schade te kunnen claimen.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de ingangsdatum van de reis en stopt automatisch op de einddatum zoals vermeld op het polisblad of op de einddatum van de reis als deze daarvoor ligt.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Je kunt de verzekering binnen de bedenktermijn van 14 dagen opzeggen. Duurt de reis korter dan verwacht bij de aanvraag van de verzekering. Dan kan de verzekering beëindigd worden. Neem hiervoor contact met ons op.