Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Deze verzekering vergoedt alle schade aan spullen in uw huis. Er is geen dekking voor schadegebeurtenissen die in de polisvoorwaarden zijn uitgesloten. In een aantal situaties kan de schadevergoeding worden beperkt.
Alle verplaatsbare spullen in uw huis.
U verzekert de nieuwwaarde van de inboedel. Dit is het bedrag dat nodig is om al uw spullen nieuw te kopen. Maar: in bepaalde gevallen keren wij bij schade niet de nieuwwaarde maar de dagwaarde uit. Soms vergoeden we de reparatiekosten en voor sommige spullen geldt een maximumvergoeding. De dagwaarde berekenen we met behulp van een afschrijvingslijst. De afschrijvingslijst vindt u hier.
Wij vergoeden de schade, ook als uw inboedel meer waard blijkt dan het bedrag dat u verzekerd heeft. We noemen dat uw ‘garantie tegen onderverzekering’. Maar: deze garantie geldt alleen als u de inboedelwaardemeter goed heeft ingevuld. Dat is een vragenlijst waarmee de waarde van uw inboedel wordt bepaald.
Bent u het niet eens met de schadevaststelling door onze expert? Dan kunt u ook zelf een expert inschakelen. De verzekering biedt dekking voor het salaris en de kosten van deze expert.
Schade aan of totaal verlies van horloges en sieraden is standaard verzekerd tot maximaal € 10.000 per gebeurtenis. U kunt aanvullend een hoger bedrag verzekeren.
Standaard verzekerd tot maximaal € 20.000 per gebeurtenis. U kunt aanvullend een hoger bedrag verzekeren.
Op alle plaatsen buiten uw huis geldt een beperktere dekking voor schade aan uw inboedel.
Schade aan uw inboedel door vallen en stoten is verzekerd. Maar: voor smartphones, tablets, laptops, en wearable devices (dit zijn op het lichaam draagbare apparaten zoals smartwatches en smartglasses) geldt een beperkte vergoeding.
Als u na een verzekerde gebeurtenis tijdelijk in een vervangende woonruimte moet verblijven, zijn deze kosten verzekerd tot maximaal € 1.500 per maand gedurende de periode die nodig is om het verzekerde woonhuis bewoonbaar te maken met een maximum van 24 maanden.
Deze inboedelverzekering biedt standaard een cyberdekking. Dit is een basisdekking. Cyber Compact bestaat uit drie rubrieken: A. Cyberhulplijn: voor hulp en advies rondom (mogelijke) cyberincidenten B. Cyberrisico online tool: U ontvangt tips om uw cyberveiligheid te vergroten. C. Schade door hacking: de kosten voor het herstellen of vervangen van uw apparatuur wordt vergoed tot maximaal € 2.500 per jaar.
Wilt u een uitgebreide cyberdekking? Kies dan voor Cyber Compleet. U en uw gezin zijn dan ook verzekerd tegen schade als gevolg van de volgende cyberincidenten: cyberafpersing, online aankoopfraude, social engineering, cyberpesten en identiteitsdiefstal. Dit is een optionele dekking. Vraag uw adviseur naar de mogelijkheden.
Sommige gebeurtenissen zijn schokkend. Bijvoorbeeld een grote brand, een inbraak terwijl u thuis bent of een gewelddadige beroving. U of uw gezinsleden kan zo’n gebeurtenis overkomen. Dan kan het fijn zijn om bij de emotionele verwerking hiervan professionele hulp te krijgen. Wij vergoeden de kosten van de professionele hulpverlener die u inschakelt, maar alleen als de schade aan uw inboedel is verzekerd. Er geldt een maximale vergoeding van € 1.500 per gebeurtenis.
Niet alles is verzekerd. In onze voorwaarden staan uitsluitingen, dat zijn gebeurtenissen waarbij de schade aan de inboedel niet verzekerd is. Wij keren onder andere niet uit bij overstroming van primaire waterkeringen, aardbeving, opzettelijk veroorzaakte schade, schade door dieren, schade door oplichting en schade door verlies, zoekraken, verduistering of vermissing. Kijk in de voorwaarden voor een overzicht van alle uitsluitingen die wij hanteren.
Schade door onvoldoende of slecht onderhoud is niet verzekerd. Schade door constructie- en/of bouwfouten is niet verzekerd. Schade door ondeskundig of onjuist uitgevoerde werkzaamheden, bijvoorbeeld bij installatie, onderhoud, verbouwing, reparatie of reiniging is niet verzekerd. Schade door brand of ontploffing als direct gevolg van deze werkzaamheden is wel verzekerd.
Niet verzekerd is schade door slijtage, uitdrogen, krimpen, vervormen, verkleuren, kromtrekken, veroudering, verrotting, corrosie, temperatuurinvloeden, klimatologische of andere geleidelijk werkende invloeden. Schade (mede) veroorzaakt of (mede) ontstaan door wettelijk niet toegestane activiteiten gepleegd door een belanghebbende bij deze verzekering is ook niet verzekerd.
Onder schade door klimatologische of andere geleidelijk werkende invloeden verstaan wij ook schade door schimmel- en/of condensvorming.
Niet verzekerd is schade door vochtdoorlating van schoorsteen, muren en/of vloeren. Niet verzekerd is schade door neerslag die door openstaande (dak)ramen, deuren, lichtkoepels of luiken is binnengedrongen. Schade door water of stoom uit vulslangen van een centrale verwarming of uit tuinslangen, schade als gevolg van lekkende voeg- en/of kitnaden en schade door grondwater is ook niet verzekerd.
Voor schade aan uw inboedel ontstaan tijdens aanbouw, verbouw of renovatie van uw huis kan een beperkte dekking gelden. Neem bij aanvang van een verbouwing altijd contact op met uw assurantieadviseur.
Het standaard eigen risico is € 250 per gebeurtenis. Wilt u geen eigen risico? Dan bieden wij u de mogelijkheid het eigen risico af te kopen. U betaalt dan een hogere premie voor deze verzekering.
Overstroming van regionale waterkeringen is standaard verzekerd. Overstroming van primaire waterkeringen is niet verzekerd.
Een regionale waterkering houdt het water uit meren, kleine rivieren, kanalen en sloten tegen, zoals een kade, dijk, oever of sluis. Hiermee worden alle waterkeringen bedoeld die niet als primaire waterkeringen in de Waterwet zijn vastgelegd (zie: wetten.overheid.nl). Een regionale waterkering wordt ook wel een niet-primaire of secundaire waterkering genoemd.
Een primaire waterkering beschermt ons land tegen buitenwater uit bijvoorbeeld de Noordzee, de Waddenzee, het IJsselmeer, het Markermeer en de grote rivieren van Nederland. De primaire waterkeringen zijn vastgelegd in de Waterwet (zie: wetten.overheid.nl).
Vandalisme aan of (poging tot) diefstal van inboedel uit de bij het woonhuis horende bergruimten, zoals een schuur, garage of tuinhuis is alleen verzekerd als er inbraakschade te zien is aan de buitenkant van de (berg)ruimte.
Voor schade aan of totaal verlies van niet in de polis gespecificeerde kostbaarheden geldt een maximum vergoeding van € 25.000 per gebeurtenis. Voor smartphones, mobiele telefoons en tablets geldt een maximale vergoeding van € 300 per object. Voor laptops en wearable devices (op het lichaam draagbare apparatuur zoals smartwatches en smartglasses) geldt een maximale vergoeding van € 600 per object.
De maximale vergoeding voor smartphones, mobiele telefoons, tablets, laptops en wearable devices geldt alleen voor schade door vallen, (om)stoten en het morsen van (vloei)stoffen.
Schade ten gevolge van een schoorsteenbrand is alleen verzekerd als de schoorsteen jaarlijks door een professioneel bedrijf wordt geveegd/gereinigd. Het jaarlijks laten vegen/reinigen van de schoorsteen is verplicht als u gebruik maakt van kachels en/of haarden waarin sprake is van verbranding van vaste of vloeibare stoffen.
Deze verzekering dekt schade aan uw inboedel in uw huis in Nederland.
Wanneer u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Heeft u schade? Meld dit dan zo snel mogelijk. Als er veranderingen zijn in uw situatie dan is het belangrijk om dit via uw assurantieadviseur aan ons door te geven.
Als u verwacht dat het woonhuis of een deel ervan naar verwachting langer dan twee maanden aaneengesloten onbewoond is, moet u dit binnen 14 dagen aan ons doorgeven. Dat geldt ook voor een adreswijziging. De volgende wijzigingen moet u binnen 30 dagen aan ons doorgeven: verhuizing van de inboedel, wijziging van het gebruik van het woonhuis of wijziging van de bouwmaterialen en/of de dakbedekking van het woonhuis.
Het is mogelijk om de premie eenmaal per jaar of in termijnen te betalen. Bij betaling in termijnen rekenen wij een premieopslag, tenzij u via een automatische incasso betaalt. Als uw verzekering deel uit maakt van een pakket dan wordt er géén opslag in rekening gebracht. Bij maandbetaling is het alleen mogelijk om via automatische incasso te betalen.
De verzekering begint op de ingangsdatum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen wij de dekking stoppen. Anders loopt de verzekering door totdat deze wordt opgezegd.
U kunt uw verzekering op elk gewenst moment opzeggen. Dit kunt u schriftelijk of per e-mail via uw assurantieadviseur aan ons doorgeven. De verzekering eindigt dan op de opzeggingsdatum, maar niet eerder dan het moment waarop wij het verzoek tot beëindiging hebben ontvangen.