Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Deze verzekering vergoedt schade aan uw woning. Het gaat daarbij om schade door onder andere brand, blikseminslag, neerslag, storm, lekkage, inbraak en aanrijding.
Uw huis is verzekerd. Evenals de apart staande bijgebouwen die bij uw huis horen. Ook glas, de terreinafscheiding (als deze niet uit beplanting bestaat) en de fundering zijn standaard meeverzekerd. Duurzame energiesystemen zoals zonnepanelen of een warmtepompsysteem zijn ook standaard verzekerd, net als een oplaadpunt voor een elektrisch motorrijtuig.
Onder bijgebouw verstaan wij alle (apart staande) bijgebouwen aanwezig op hetzelfde perceel als het woonhuis, die: gefundeerd (in de grond verankerd) zijn; en naar hun aard en inrichting bestemd zijn om duurzaam ter plaatse te blijven. Met duurzaam ter plaatse blijven bedoelen we dat het bijgebouw permanent op één locatie blijft staan en niet verhuist, zoals een schuur, garage, carport of overkapping.
U verzekert de herbouwwaarde van uw woning. Dit is het bedrag dat nodig is om het huis opnieuw te bouwen.
Wij vergoeden de schade, ook als het herbouwen van de woning meer kost dan het bedrag waarvoor u verzekerd bent. We noemen dat uw 'garantie tegen onderverzekering'. Maar: deze garantie geldt alleen als u de herbouwwaardemeter goed heeft ingevuld. Dat is een vragenlijst waarmee de herbouwwaarde van uw woning wordt bepaald.
Bent u het niet eens met de schadevaststelling door onze expert? Dan kunt u ook zelf een expert inschakelen. De verzekering biedt dekking voor het salaris en de kosten van deze expert.
Schade aan glas is standaard verzekerd. De kosten van het herstelwerk aan de glaslatten of de noodzakelijke vervanging van de glaslatten, dat in verband met de ruitvervanging moet worden uitgevoerd zijn ook verzekerd. Niet verzekerd zijn de kosten van het herstelwerk van het kleurverschil dat hierdoor mogelijk ontstaat.
Schade aan uw tuinaanleg is standaard verzekerd tot maximaal 10% van het verzekerd bedrag. Er is geen dekking voor schade door storm, neerslag en andere weersinvloeden, diefstal en vandalisme.
Voor schade tijdens verbouwing of leegstand geldt een beperkte dekking. Als er sprake is van een verbouwing of leegstand, neem dan contact op met uw assurantieadviseur.
Schade door vandalisme aan uw woning, na ongeoorloofd binnendringen, is verzekerd.
Als u na een verzekerde gebeurtenis tijdelijk in een vergelijkbare vervangende woonruimte moet verblijven, zijn deze kosten verzekerd gedurende de periode die nodig is om het verzekerde woonhuis bewoonbaar te maken met een maximum van 12 maanden; of tot het bereiken van de maximale vergoeding (10% van het verzekerd bedrag).
Niet alles is verzekerd. In onze voorwaarden staan uitsluitingen, dat zijn gebeurtenissen waarbij de schade aan de woning niet verzekerd is. Wij keren onder andere niet uit bij aardbeving, overstroming, fraude en opzettelijk veroorzaakte schade. Hierna noemen wij enkele belangrijke uitsluitingen. Kijk in de voorwaarden voor een overzicht van alle uitsluitingen die wij hanteren.
Schade door onvoldoende of slecht onderhoud is niet verzekerd. Schade door constructie- en/of bouwfouten is niet verzekerd. Schade door ondeskundig of onjuist uitgevoerde werkzaamheden, zoals bij installatie, reiniging, onderhoud, verbouwing en/of reparatie is niet verzekerd. Schade door brand of ontploffing als direct gevolg van deze werkzaamheden is wel verzekerd.
Niet verzekerd is schade door slijtage, uitdrogen, krimpen, vervormen, verkleuren, kromtrekken, veroudering, verrotting, corrosie, temperatuursinvloeden, klimatologische of andere geleidelijk werkende invloeden. Schade (mede) veroorzaakt of (mede) ontstaan door wettelijk niet toegestane activiteiten gepleegd door een belanghebbende bij deze verzekering is ook niet verzekerd.
Onder schade door klimatologische of andere geleidelijk werkende invloeden verstaan wij ook schade door schimmel- en/of condensvorming.
Niet verzekerd is schade door vochtdoorlating van schoorsteen, muren en/of vloeren. Niet verzekerd is schade door neerslag die door openstaande (dak)ramen, deuren, lichtkoepels of luiken is binnengedrongen. Schade door water of stoom uit vulslangen van een centrale verwarming of uit tuinslangen, schade als gevolg van lekkende voeg- en/of kitnaden en schade door grondwater is ook niet verzekerd.
Schade door (grond)verzakking, (grond)verschuiving, instorting, trillingen, bodemdaling en/of verlaging van het grondwaterpeil is ook niet verzekerd.
Opruimingskosten, saneringskosten, kosten van noodvoorzieningen (zoals de kosten voor bewaking van het onbewoonbare woonhuis en de kosten voor transport en opslag van de inboedel) en kosten gemaakt in opdracht van de overheid worden ieder vergoed tot maximaal 10% van het verzekerd bedrag.
€ 250 per gebeurtenis voor schade door storm, neerslag en water. Dit eigen risico is niet van toepassing op schade aan glas.
Overstroming is niet verzekerd.
In geval van schade door een gedekte gebeurtenis vergoeden wij de kosten die verband houden met het verwijderen van asbest en/of zonnepaneeldeeltjes. Dit maximum is € 50.000 per gebeurtenis. Als de asbest en/of zonnepaneeldeeltjes afkomstig zijn van een nabij gelegen object of pand en alleen als dit door brand, ontploffing of storm komt, vergoeden wij maximaal € 25.000 per gebeurtenis.
Wij betalen deze vergoeding alleen als de eigenaar van het nabij gelegen object of gebouw geen verzekering heeft of als de dekking niet toereikend is.
Voor schade aan uw woning ontstaan tijdens aanbouw, verbouw of renovatie van uw huis kan een beperkte dekking gelden. Neem bij aanvang van een verbouwing altijd contact op met uw assurantieadviseur.
Als uw huissleutels na diefstal met braak of na beroving met geweld in bezit van onbevoegden zijn gekomen worden, ter voorkoming van schade, tot maximaal € 500 per gebeurtenis de volgende kosten vergoed: de kosten om (elektronische) huissleutels te vervangen en/of opnieuw te programmeren en/of de kosten om sloten te vervangen.
Deze verzekering dekt schade aan je woonhuis in Nederland.
Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in je situatie zo snel mogelijk door.
Het is mogelijk om de premie eenmaal per jaar of in termijnen te betalen. Bij betaling in termijnen rekenen wij een premieopslag, tenzij u via een automatische incasso betaalt. Als uw verzekering deel uit maakt van een pakket dan wordt er géén opslag in rekening gebracht. Bij maandbetaling is het alleen mogelijk om via automatische incasso te betalen.
De verzekering begint op de ingangsdatum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen wij de dekking stoppen. Anders loopt de verzekering door totdat deze wordt opgezegd.
U kunt uw verzekering op elk gewenst moment opzeggen. Dit kunt u schriftelijk of per e-mail via uw assurantieadviseur aan ons doorgeven. De verzekering eindigt dan op de opzeggingsdatum, maar niet eerder dan het moment waarop wij het verzoek tot beëindiging hebben ontvangen.