Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade aan uw woning. Het gaat daarbij om schade door onder andere brand, blikseminslag, neerslag, storm, lekkage, inbraak en aanrijding.

Wat is verzekerd?

Uw huis is verzekerd. Evenals de apart staande bijgebouwen die bij uw huis horen. Ook glas, de terreinafscheiding (als deze niet uit beplanting bestaat) en de fundering zijn standaard meeverzekerd. Duurzame energiesystemen zoals zonnepanelen of een warmtepompsysteem zijn ook standaard verzekerd, net als een oplaadpunt voor een elektrisch motorrijtuig.

Verzekerd bedrag

U verzekert de herbouwwaarde van uw woning. Dit is het bedrag dat nodig is om het huis opnieuw te bouwen.

Contra-expertise na schade

Bent u het niet eens met de schadevaststelling door onze expert? Dan kunt u ook zelf een expert inschakelen. De verzekering biedt dekking voor het salaris en de kosten van deze expert.

Glas

Schade aan glas is standaard verzekerd. De kosten van het herstelwerk aan de glaslatten of de noodzakelijke vervanging van de glaslatten, dat in verband met de ruitvervanging moet worden uitgevoerd zijn ook verzekerd. Niet verzekerd zijn de kosten van het herstelwerk van het kleurverschil dat hierdoor mogelijk ontstaat.

Tuin

Schade aan uw tuinaanleg is standaard verzekerd tot maximaal 10% van het verzekerd bedrag. Er is geen dekking voor schade door storm, neerslag en andere weersinvloeden, diefstal en vandalisme.

Verbouwing, leegstand

Voor schade tijdens verbouwing of leegstand geldt een beperkte dekking. Als er sprake is van een verbouwing of leegstand, neem dan contact op met uw assurantieadviseur.

Vandalisme

Schade door vandalisme aan uw woning, na ongeoorloofd binnendringen, is verzekerd.

Tijdelijk vervangende woonruimte

Als u na een verzekerde gebeurtenis tijdelijk in een vergelijkbare vervangende woonruimte moet verblijven, zijn deze kosten verzekerd tot maximaal  2.500 per maand gedurende de periode die nodig is om het verzekerde woonhuis bewoonbaar te maken met een maximum van 12 maanden.

Professionele hulpverlening na schokkende schadegebeurtenis

Sommige gebeurtenissen zijn schokkend. Bijvoorbeeld een grote brand, een inbraak terwijl u thuis bent of extreme weersomstandigheden . U of uw gezinsleden kan zo’n gebeurtenis overkomen. Dan kan het fijn zijn om bij de emotionele verwerking hiervan professionele hulp te krijgen. Wij vergoeden de kosten van de professionele hulpverlener die u inschakelt, maar alleen als de schade aan uw woonhuis is verzekerd. Er geldt een maximale vergoeding van  750 per gebeurtenis.

Wat is niet verzekerd?

Niet alles is verzekerd. In onze voorwaarden staan uitsluitingen, dat zijn gebeurtenissen waarbij de schade aan de woning niet verzekerd is. Wij keren onder andere niet uit bij overstroming van primaire waterkeringen, aardbeving,, fraude en opzettelijk veroorzaakte schade. Hierna noemen wij enkele belangrijke uitsluitingen. Kijk in de voorwaarden voor een overzicht van alle uitsluitingen die wij hanteren.

Constructie en onderhoud

Schade door onvoldoende of slecht onderhoud is niet verzekerd. Schade door constructie- en/of bouwfouten is niet verzekerd. Schade door ondeskundig of onjuist uitgevoerde werkzaamheden, bijvoorbeeld bij installatie, onderhoud, verbouwing, reparatie of reiniging is niet verzekerd. Schade door brand of ontploffing als direct gevolg van deze werkzaamheden is wel verzekerd.

Gebruik

Niet verzekerd is schade door slijtage, uitdrogen, krimpen, vervormen, verkleuren, kromtrekken, veroudering, verrotting, corrosie, temperatuurinvloeden, klimatologische of andere geleidelijk werkende invloeden. Schade (mede) veroorzaakt of (mede) ontstaan door wettelijk niet toegestane activiteiten gepleegd door een belanghebbende bij deze verzekering is ook niet verzekerd.

(Grond)water en neerslag

Niet verzekerd is schade door vochtdoorlating van schoorsteen, muren en/of vloeren. Niet verzekerd is schade door neerslag die door openstaande (dak)ramen, deuren, lichtkoepels of luiken is binnengedrongen. Schade door water of stoom uit vulslangen van een centrale verwarming of uit tuinslangen, schade als gevolg van lekkende voeg- en/of kitnaden en schade door grondwater is ook niet verzekerd.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Opruimingskosten, saneringskosten, kosten van noodvoorzieningen (zoals de kosten voor bewaking van het onbewoonbare woonhuis en de kosten voor transport en opslag van de inboedel) en kosten gemaakt in opdracht van de overheid worden ieder vergoed tot maximaal 10% van het verzekerd bedrag.

Eigen risico

 250 per gebeurtenis voor schade door storm, neerslag en water. Dit eigen risico is niet van toepassing op schade aan glas.

Overstroming

Overstroming van regionale waterkeringen is standaard verzekerd. Overstroming van primaire waterkeringen is niet verzekerd.

Asbest/zonnepaneeldeeltjes

In geval van schade door een gedekte gebeurtenis vergoeden wij de kosten die verband houden met het verwijderen van asbest en/of zonnepaneeldeeltjes. Dit maximum is  50.000 per gebeurtenis. Als de asbest en/of zonnepaneeldeeltjes afkomstig zijn van een nabij gelegen object of pand en alleen als dit door brand, ontploffing of storm komt, vergoeden wij maximaal  25.000 per gebeurtenis.

Aanbouw, verbouw of renovatie

Voor schade aan uw woning ontstaan tijdens aanbouw, verbouw of renovatie van uw huis kan een beperkte dekking gelden. Neem bij aanvang van een verbouwing altijd contact op met uw assurantieadviseur.

Sloten en sleutels

Als uw huissleutels na diefstal met braak of na beroving met geweld in bezit van onbevoegden zijn gekomen worden, ter voorkoming van schade, tot maximaal  750 per gebeurtenis de volgende kosten vergoed: de kosten om (elektronische) huissleutels te vervangen en/of opnieuw te programmeren en/of de kosten om sloten te vervangen.

Waar ben ik gedekt?

Deze verzekering dekt schade aan je woonhuis in Nederland.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

Het is mogelijk om de premie eenmaal per jaar of in termijnen te betalen. Bij betaling in termijnen rekenen wij een premieopslag, tenzij u via een automatische incasso betaalt. Als uw verzekering deel uit maakt van een pakket dan wordt er géén opslag in rekening gebracht. Bij maandbetaling is het alleen mogelijk om via automatische incasso te betalen.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de ingangsdatum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen wij de dekking stoppen. Anders loopt de verzekering door totdat deze wordt opgezegd.

Hoe zeg ik mijn contract op?

U kunt uw verzekering op elk gewenst moment opzeggen. Dit kunt u schriftelijk of per e-mail via uw assurantieadviseur aan ons doorgeven. De verzekering eindigt dan op de opzeggingsdatum, maar niet eerder dan het moment waarop wij het verzoek tot beëindiging hebben ontvangen.