Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering beschermt uw bedrijf tegen schadeclaims wanneer uw bedrijf aansprakelijk wordt gesteld voor zaakschade of personenschade aan anderen die onstaat door uzelf, uw medewerkers of uw producten.

Wat is verzekerd?

Verzekerd is de aansprakelijkheid voor schade aan zaken van anderen of aan personen, inclusief de schade die daaruit voortvloeit.

Wie zijn verzekerd?

Verzekerd zijn de verzekeringnemer, de ondergeschikten (bijvoorbeeld werknemers, uitzendkrachten, stagiairs), meewerkende familie en huisgenoten. Ook verzekerd zijn de persoonlijke beheer- en managementvennootschappen, maatschapsleden, de personeelsvereniging en andere als verzekerde op de polis aangetekende natuurlijke en/of rechtspersonen.

Keuze: productaansprakelijkheid

Verzekerd is de aansprakelijkheid voor personen- en zaakschade door zaken die door verzekerde in omloop zijn gebracht of zijn geleverd. En ook is verzekerd de aansprakelijkheid voor personen- of zaakschade aan zaken die door verzekerde na constructie of behandeling zijn opgeleverd.

Keuze: werkgeversaansprakelijkheid

De aansprakelijkheid van u als werkgever voor zaak- of personenschade aan ondergeschikten is verzekerd.

Juridische hulp

Verzekerd zijn de kosten voor verweer tegen een (gedekte) aanspraak die in overleg met de verzekeraar zijn gemaakt.

Inloop

Wij bieden dekking voor aanspraken die voortvloeien uit handelen of nalaten dat heeft plaatsgevonden voor de ingangsdatum van de verzekering, en gemeld worden tijdens de geldigheidsduur van de verzekering, maar alleen als de aanspraak en/of de omstandigheid bij het aangaan van de verzekering niet bekend was. De duur van de inloopdekking is 3 jaar.

Uitloop

De polis biedt standaard dekking voor aanspraken die voortvloeien uit handelen of nalaten dat heeft plaatsgevonden tijdens de geldigheidsduur van de verzekering of de van toepassing zijnde inloopperiode en die zijn gemeld maximaal 6 maanden na beëindiging van de verzekering.

Keuze: milieuaansprakelijkheid

Wij verzekeren de aansprakelijkheid voor personen- en zaakschade van derden als gevolg van een milieuaantasting, die plotseling en onzeker is, en niet het rechtstreekse gevolg van een langzaam (in)werkend proces is.

Psychologische hulpverlening

Vindt er een traumatische gebeurtenis plaats tijdens werkzaamheden, zoals een arbeidsongeval of een misdrijf? En is een verzekerde hier getuige van? Dan verzekeren wij de kosten voor professionele psychologische ondersteuning. U kunt gratis gebruik maken van de Turien Traumahulplijn. De vergoeding voor psychologische hulp is maximaal  7.500 per gebeurtenis. Voor deze rubriek geldt geen eigen risico.

Wat is niet verzekerd?

De verzekering keert niet altijd uit. Hieronder geven we daar enkele voorbeelden van. Raadpleeg de polisvoorwaarden voor een volledig overzicht van de dekking en de uitsluitingen. Komt u er niet uit? Neem dan contact op met uw verzekeringsadviseur.

Opnieuw leveren van product of dienst

Schade en kosten door het opnieuw moeten verrichten van de door u eerder uitgevoerde werkzaamheden of diensten is niet verzekerd.

Opzet

Wij dekken niet de aansprakelijkheid van verzekerde voor schade die voor hem het beoogde of zekere gevolg is van zijn handelen of nalaten. Bij opzet, als hiervoor omschreven, van een ondergeschikte van verzekeringnemer, houdt verzekeringnemer recht op dekking, maar alleen als hij aantoont dat hem ter zake van de opzet geen enkel verwijt treft.

(Lucht)vaartuig of motorvoertuig

De aansprakelijkheid voor schade die wordt veroorzaakt met of door een motorrijtuig of (lucht)vaartuig is niet verzekerd. Er zijn enkele situaties waarin deze uitsluiting niet van toepassing is. Bijvoorbeeld schade door een fiets met elektrische trapondersteuning en een maximaal toegestane snelheid van 25 km/u, schade door passagiers of personenschade die is veroorzaakt met vaartuigen is wel verzekerd.

Milieuschade

Milieuschade die het gevolg is van een langzaam inwerkend proces is niet verzekerd. Ook milieuschade op uw bedrijfslocatie valt niet onder de dekking. Daarnaast verzekeren wij geen schade door vloeistoffen in ondergrondse tanks en genetische schade.

Asbest

Niet gedekt zijn aanspraken in verband met, voortvloeiende uit of als gevolg van asbest of
asbesthoudende zaken.

Wettelijke voorschriften

Is een handelen of nalaten bewust in strijd met een van overheidswege gegeven voorschrift? En gebeurt dit in opdracht van, of met goedkeuren van, verzekeringnemer of een van de verzekerden? Dan bieden wij geen dekking voor de schade die is ontstaan.

Seksuele gedragingen

Niet gedekt is de aansprakelijkheid van een verzekerde voor schade veroorzaakt door en/of voortvloeiende uit seksuele of seksueel getinte gedragingen van welke aard dan ook. Dit geldt ook voor gedragingen, gepleegd in groepsverband, ook ingeval niet verzekerde zelf zodanig heeft gehandeld of nagelaten.

Opzicht

Niet gedekt is de aansprakelijkheid voor schade aan zaken die een verzekerde vervoert, bewerkt, behandelt, bewoont, huurt, leent, gebruikt, bewaart of om welke andere reden dan ook onder zich heeft. Tijdens de uitvoering van werkzaamheden buiten de bedrijfsgebouwen van verzekeringnemer geldt deze uitsluiting alleen voor die zaken die bij de uitvoering van de werkzaamheden worden gebruikt of bewerkt.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Eigen risico

Als er een eigen risico is overeengekomen zal bij schade alleen het meerdere vergoedt worden tot maximaal het verzekerde bedrag. Het eigen risico geldt per aanspraak en is niet van toepassing op kosten van verweer.

Waar ben ik gedekt?

Het dekkingsgebied is Europa. De verzekering is van kracht voor een aanspraak of omstandigheid als gevolg van handelen of nalaten door een verzekerde dat geheel of gedeeltelijk heeft plaatsgevonden binnen Europa. Voor aanspraken voor schade in verband met zakenreizen geldt de hele wereld als dekkingsgebied.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Wanneer u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Heeft u schade? Meld dit dan zo snel mogelijk. Als er veranderingen zijn in uw bedrijfssituatie dan is het belangrijk om dit via uw assurantieadviseur aan ons door te geven.

Wanneer en hoe betaal ik?

Het is mogelijk om de premie eenmaal per jaar of in termijnen te betalen. Bij betaling in termijnen rekenen wij een premieopslag, tenzij u via een automatische incasso betaalt. Als uw verzekering deel uit maakt van een pakket dan wordt er géén opslag in rekening gebracht. Bij maandbetaling is het alleen mogelijk om via automatische incasso te betalen.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de ingangsdatum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen wij de dekking stoppen. Anders loopt de verzekering door totdat deze wordt opgezegd.

Hoe zeg ik mijn contract op?

De verzekering is aangegaan voor de op de polis vermelde geldigheidsduur, meestal 12 maanden. De verzekering wordt stilzwijgend telkens voor eenzelfde termijn verlengd. U kunt de verzekering schriftelijk of per e-mail opzeggen. Er geldt een opzegtermijn van twee maanden.