Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Deze verzekering vergoedt schade door of aan uw boot. Het moet gaan om een pleziervaartuig zoals een sloep, motorboot of zeilboot (geen woonschepen of bedrijfsvaartuigen). Naast de aansprakelijkheidsdekking kunt u kiezen voor aanvullende dekkingen.
Hieronder staat welke schade door of aan uw boot verzekerd is.
De dekking Aansprakelijkheid is een vast onderdeel van onze bootverzekering. U bent tot een bedrag van € 5.000.000,- verzekerd voor schade die u met uw boot veroorzaakt aan anderen of aan andermans boot of spullen.
U kunt er voor kiezen om schade aan uw boot mee te verzekeren. Er zijn verschillende mogelijkheden. Van alleen WA/Brand tot WA/Casco+. Met WA/Casco+ heeft u de meest uitgebreide dekking.
Met Casco+ is uw boot ook verzekerd voor reparatie- of vervangingskosten van een eigen gebrek van uw boot. Ook bij een gebrek van de originele scheepsmotor (niet ouder dan 5 jaar).
U kunt ervoor kiezen om uw boot tegen (poging tot) inbraak en diefstal te verzekeren. Uw boot is dan verzekerd tegen diefstal, verduistering en vermissing. Ook braakschade is dan verzekerd.
Kiest u voor WA/Casco of WA/Casco+? Dan is de inboedel op basis van nieuwwaarde gratis meeverzekerd tot 30% van de verzekerde waarde van de boot. Er geldt een maximum van € 35.000,-.
U kunt er voor kiezen om je boot tegen brand of ontploffing te verzekeren. Uw boot is dan verzekerd tegen blikseminslag, brand, ontploffing en zelfontbranding, ook als gevolg van een eigen gebrek.
Kiest u voor WA/Casco of WA/Casco+? Dan is schade door hagel, blikseminslag en storm meeverzekerd.
In combinatie met de casco of casco+ dekking kunt u uw boottrailer meeverzekeren. Dan is de trailer verzekerd voor plotselinge en onvoorziene beschadiging of verlies door elk onverwacht van buitenkomend onheil, ook als gevolg van een eigen gebrek. De vergoeding is maximaal de dagwaarde.
Uw volgboot (maximaal 10 pk) kunt u bij een kajuitboot gratis meeverzekeren tot € 5.000,-. De dekking is identiek aan de dekking die u voor uw kajuitboot kiest.
De opvarenden kunt u meeverzekeren voor degevolgen van een ongeval. Wordt u door een ongeval blijvend invalide? Dan krijgt u een uitkering voor blijvende invaliditeit. Als u overlijdt door een ongeval, keren we het verzekerde bedrag voor overlijden uit aan uw nabestaanden.
U kunt Rechtsbijstand meeverzekeren. U krijgt dan juridische hulp van DAS bij een meningsverschil. Bijvoorbeeld bij een verschil van mening over het bezit of onderhoud van uw verzekerde boot.
Let op: er is geen dekking voor geschillen in verband met verhuur van de boot. En ook niet over de aankoop van een tweedehands boot bij een niet officiële dealer.
U bent standaard verzekerd voor hulpverlening door VHD als u niet meer verder kunt varen of reizen met uw boot door diefstal of schade. Ook als die veroorzaakt is door een eigen gebrek van uw boot. Kosten voor inzet van een monteur ter plekke zijn niet verzekerd.
Voor alle hulpverlening kunt u tijdens kantooruren bellen met Ansvar Verzekeringsmaatschappij op +31 20 617 0510. Buiten kantooruren is de VHD bereikbaar op +31 88 877 80 35.
Wilt u uw boot verhuren aan andere particulieren? Dan kunt u kiezen voor de dekking Particuliere verhuur. Daarmee bent u verzekerd voor schade die ontstaat wanneer u de boot hebt verhuurd.
Bij schade door opzet of bij schade tijdens vervoer tegen betaling.
Er is geen dekking voor schade die veroorzaakt is terwijl de bestuurder onder zodanige invloed van alcohol of enig bedwelmend of opwekkend middel verkeerde dat hij niet in staat moest worden geacht het vaartuig behoorlijk te besturen. Ook als het varen de bestuurder bij wet of door de overheid zou zijn verboden is er geen dekking.
Het weigeren van een ademtest, een speekseltest of een urine- of bloedproef leidt ook tot geen recht op uitkering. Deze uitsluiting geldt niet voor de verzekeringnemer die aantoont dat de hiervoor beschreven uitsluitingsgronden zich buiten zijn weten en tegen zijn wil hebben voorgedaan en dat hem in redelijkheid geen verwijt treft.
Wij vergoeden geen kosten voor en verlenen geen hulp bij schade die ontstaat als u meedoet aan wedstrijden op zee, of hiervoor op zee aan het oefenen bent.
U krijgt geen vergoeding als de schade aan uw boot of inboedel of boottrailer ontstaat door onvoldoende zorg.
U bent verplicht om maatregelen te nemen om diefstal of inbraak te voorkomen. U dient bijvoorbeeld de sleutel van de hoofdschakelaar eruit te halen en waardevolle spullen uit het zicht te bewaren.
Standaard geldt een eigen risico van € 125,- per gebeurtenis voor boten tot € 200.000,-. Kiest u voor een WA-Casco of WA-Casco+ verzekering? Dan kunt u dit eigen risico vrijwiliig verhogen met € 125,-, € 250,- of € 500,-. Bij hoge verzekerde bedragen zijn ook hogere eigen risico's mogelijk.
In de grote steden, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Leiden en Haarlem zijn de gevolgen van diefstal van de boot en/of onderdelen hiervan en vandalisme alleen verzekerd als de boot ligt gestald of is achtergelaten op een afgesloten terrein of in een afgesloten ruimte of in een bewaakte jachthaven.
Voor diefstal en inbraak gelden specifieke beveiligingseisen waar u aan moet voldoen om dekking te verkrijgen. Kijk op de offerte en uw polis welke eisen gelden voor uw boot en/of boottrailer.
U kunt kiezen voor verschillende vaargebieden in Nederland of Europa. Gaat u naar Spanje, Kroatië, Griekenland of Italië? Dan heeft u een internationaal verzekeringsbewijs of Italië-certificaat van ons nodig.
Wanneer u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Heeft u schade? Meld dit dan zo snel mogelijk aan de Alarmcentrale. U vindt de contactgegevens op uw Internationaal Verzekeringsbewijs. Als er veranderingen zijn in uw situatie dan is het belangrijk om deze via uw assurantieadviseur aan ons door te geven.
Het is mogelijk om de premie eenmaal per jaar of in termijnen te betalen. Bij betaling in termijnen rekenen wij een premieopslag, tenzij u via automatische incasso betaalt. Als uw verzekering deel uitmaakt van een pakket dan wordt er géén opslag in rekening gebracht. Bij maandbetaling is het alleen mogelijk om via automatische incasso te betalen.
De premie hangt af van uw trede op de zogenaamde no- claimladder. Heeft u géén schade? Dan krijgt u het volgende verzekeringsjaar korting op uw premie. En zo elk jaar een trede hoger, tot u de maximale korting bereikt.
De verzekering begint op de ingangsdatum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen wij de dekking stoppen. Anders loopt de verzekering door totdat deze wordt opgezegd.
U kunt uw verzekering op elk gewenst moment opzeggen. Dit kunt u schriftelijk of per e-mail via uw assurantieadviseur aan ons doorgeven. De verzekering eindigt dan een maand nadat wij het verzoek tot beëindiging hebben ontvangen.