Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering biedt hulp als u slachtoffer bent van cybercriminelen door bijvoorbeeld phishing, malware (virussen) en ransomware. Verzekerd zijn de kosten van hulpverlening, onderzoek en gegevensherstel. Wij betalen ook een vergoeding voor verlies van geld van uw rekening. Daarnaast is ook identiteitsfraude (online én offline) verzekerd.

Wat is verzekerd?

De volgende cyberincidenten zijn verzekerd: cyberafpersing, identiteitsfraude, inbreuk op privacy, verlies van geld (op rekening) en e-reputatieschade. Als u aansprakelijk wordt gesteld voor schade als gevolg van identiteitsfraude of inbreuk op privacy is dat ook verzekerd.

Verzekerd bedrag

Voor het oplossen van cyberincidenten is maximaal  50.000 per gebeurtenis beschikbaar. Per jaar betalen wij nooit meer dan  100.000 per polis. Het verzekerd bedrag is beschikbaar voor o.a. de kosten van hulpverlening (24/7), computerhulp (zoals data recovery), onderzoekskosten (naar oorzaak en omvang van het incident) en herstel e-reputatie.

Wie zijn verzekerd?

De CyberCare Polis verzekert u en uw inwonende gezinsleden. Uitwonende studerende kinderen jonger dan 27 jaar zijn ook meeverzekerd. Er is alleen dekking voor schade die u als particulier lijdt.

Cyberafpersing

Verzekerd zijn de kosten voor hulpverlening, onderzoek en losgeld bij cyberafpersing. Dit is een situatie waarbij iemand u dwingt tot betaling van losgeld door middel van bedreiging met vernietiging, beschadiging of openbaarmaking van persoonlijke of privacygevoelige gegevens. Het losgeld wordt vergoed als dit met goedkeuring van ons is betaald.

Identiteitsfraude

Verzekerd zijn de kosten van hulpverlening en onderzoek in geval van identiteitsfraude. Dit is het misbruiken van uw identificatiemiddelen. Ook aanspraken van derden als gevolg van identiteitsfraude zijn verzekerd.

Inbreuk op privacy

Verzekerd zijn de kosten voor hulpverlening, onderzoek en gegevensherstel na verlies, diefstal of beschadiging van persoonsgegevens of privacygevoelige gegevens van u of iemand anders die zijn opgeslagen op uw computer. Ook aanspraken van derden door de inbreuk zijn verzekerd.

Verlies van geld op rekening

Verzekerd zijn de kosten van hulpverlening, onderzoek en het geldelijke verlies die het gevolg zijn van het verlies van geld op rekening door phishing (bijv. een gepersonaliseerde nepfactuur), malware of hacking. Ook het frauduleus gebruik van een bankpas of creditcard in de vorm van een contante opname of contante aankoop is verzekerd.

e-Reputatieschade

Verzekerd zijn de kosten van hulpverlening en de kosten om negatieve uitingen te verbergen of, voor zover dat mogelijk is, te verwijderen als zoekresultaat uit online zoekmachines. Dit geldt als uw goede naam opzettelijk is aangetast als gevolg van online geplaatste negatieve berichten, beledigingen of privacygevoelige gegevens.

Wat is niet verzekerd?

Schade door molest, natuurrampen, atoomkernreacties, verzekeringsfraude en het niet nakomen van verplichtingen is niet verzekerd. Schade door opzet, grove schuld of bewuste roekeloosheid is ook niet verzekerd.

Inloop

Schade die voorafgaand aan de ingangsdatum heeft plaatsgevonden is niet verzekerd.

Verzekerde als (mede)dader

Schade die een verzekerde lijdt en waarvan een andere verzekerde een verdachte, de dader of een medepleger is, is niet verzekerd.

Ontbreken passende beveiligingsmaatregelen

Schade als gevolg van het ontbreken van passende beveiligingsmaatregelen is niet verzekerd. Onder passende beveiligingsmaatregelen verstaan wij het zorgvuldig gebruik van wachtwoorden en het gebruiken van up-to-date antivirussoftware van een gerenommeerde leverancier zoals Eset, AVG, McAfee of Norton.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

U heeft alleen recht op vergoeding van losgeld als dit na uitdrukkelijke toestemming van ons is betaald.

Eigen Risico

Het eigen risico bedraagt  125 per gebeurtenis.

Waar ben ik gedekt?

De dekking van deze verzekering geldt wereldwijd. Het maakt dus niet uit waar u zich bevindt ten tijde van het incident en het maakt ook niet uit waar het incident vandaan is uitgevoerd. Op de verzekering is Nederlands recht van toepassing. Dit betekent dat altijd de wettelijke regels van Nederland gelden. Ook bij incidenten met buitenlandse partijen.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Wanneer u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Is er sprake van een cyberincident? Meld dit dan zo snel mogelijk bij CyberSupport. U bent verplicht gegeven aanwijzingen zoveel mogelijk op te volgen. Als er veranderingen zijn in uw situatie dan is het belangrijk om dit via uw assurantieadviseur aan ons door te geven.

Hoe en wanneer betaal ik?

Het is mogelijk om de premie eenmaal per jaar of in termijnen te betalen. Bij betaling in termijnen rekenen wij een premieopslag, tenzij u via een automatische incasso betaalt. Als uw verzekering deel uitmaakt van een pakket dan wordt er géén opslag in rekening gebracht. Bij maandbetaling is het alleen mogelijk om via automatische incasso te betalen.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de ingangsdatum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen wij de dekking stoppen. Anders loopt de verzekering door totdat deze wordt opgezegd.

Hoe zeg ik mijn contract op?

U kunt uw verzekering op elk gewenst moment opzeggen. Dit kunt u schriftelijk of per e-mail via uw assurantieadviseur aan ons doorgeven. De verzekering eindigt dan een maand nadat wij het verzoek tot beëindiging hebben ontvangen.